Tændingspistol

Køb, salg og bytte af biler og stumper

Redaktør: Softtop

Tændingspistol

Indlægaf Josko » fre 11. maj 2007 18:38

Jeg har tænkt på at ændre tændingstimeingen, og det ser da også forholdsvis let ud, men hvor finder/køber jeg en tændingspistol? kan ikke finde den nogen steder uden at den koster over 1k. :? Er der nogen som kan hjælpe?
Brugeravatar
Josko

Geografisk sted: København

Indlægaf Webmaster » fre 11. maj 2007 18:45

Biltema...

http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=82720

Har set den samme forskellige andre steder uden alt grejet til 200-300,- Det er samme som jeg bruger, og den er fin fin til MX-5 leg :wink:

Prøv også noget Bilexpert og Thansen...!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » fre 11. maj 2007 19:15

Har også den fra biltema-hele kassen.
Kassen indeholder også externt tachometer (det var grunden til, at jeg købte kassen istedet for blot ..pistolen).

MEN tachometeret virker ikke på vores tændingssystem.
Så gå udelukkende efter pistolen.

Hvis jeg skal/skulle gå efter en anden, tror jeg nu nok, at jeg ville gå efter f.eks.

http://shop.streetparts.dk/product.asp? ... 166&page=1

Jeg er nu ikke helt klar over, hvordan det med \"justerbar....\" virker, men kan (måske) tænke mig til det.

Du kan ligeså godt købe noget kvalitet med det samme
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 11. maj 2007 20:03

Justerbar er helt sikkert at der på pistoler sidder et viserinstrument og en drejeknap. Hvis man så speeder motoren op, kan man ved at dreje på knappen og derefter aflæse instrumentet. Se hvor mange grader tændingen forstilles/forskydes ved dette antal omdrejninger.

Min 30år gamle bosch tændingspistol har netop dette instrument med et område på.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 11. maj 2007 20:19

Område på 0-60 grader.
Skulle der have stået til sidst, i mit foregående indlæg.
Ved ikke lige hvorfor det forsvandt, da jeg brugte gradtegnet :evil:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » fre 11. maj 2007 20:28

Det er også det, jeg regner med.

I det følgende forudsætter jeg, at rpm er på de sædvanlige ved justering - ca 850:

Stillles pistolen på 0 kan indstillingen af tændingen aflæses direkte på vognens skala (hak/glimt/grad på skalaen overens og \"stille\"). Lad os sige, det er 18 gr.

Stilles pistolen på f.eks. 14 gr. vil glimtet bevæge sig sideværts i forhold til hakket på crankhjulet, altså ikke stå stille. Hvis tændingen er på de 18 gr.

Er det korrekt??

Når jeg overhovedet går ind på dette. er det fordi \"os\" med JR cold air intake har helvedes svært ved at stille tændingen.

Vi kan ikke direkte holde mærkerne over hinanden, men skal bruge spejl og mærkelige kropsstillinger, når vi bruger en gængs pistol..altså uden forudstilling.

Det vil virkelig gøre livet letterer for os \"coldere\", hvis det forholder sig som af mig skitseret.

Det er jo revnende ligegyldigt, om det er hakket eller et \"tilfældigt\" mærke, lyset rettes imod.
Sa kan vi lave et mærke crankhjulet, forstille på feks. 14 og se, om lyset bevæger sig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 12. maj 2007 01:13

Det kan meget, meget let misforståes det, jeg skriver:
Selvfølgelig vil lyset som sådan ikke bevæge sig. Pistolen holdes jo i ro.
Men det vil se ud som om, det bevæger sig (reflektionen fra pletten/mærket/hakket på crankhjulet).

Eller man kan nok mere rigtigt sige at pletten, eller hvad det nu er, bevæger sig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » lør 12. maj 2007 09:26

Var i biltema for en måned siden for at købe det sæt i snakker om...................Men det eneste jeg fik ud af den lange køretur var at de sagde at dette produkt var udgået for lang tid siden, men de havde måske et sæt i Finland men de vidste det ikke. Faktisk vidste de ikke en skid, da jeg spurgte hvorfor det så stod på deres hjemmeside..............Det vidste de selvfølgelig heller ikke............Taberbiks.
Leder også efter en tændingspistol, samt måleværktøj til at måle trykket i min motor, men tak det er svært at finde og til en ordentlig pris :evil:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 12. maj 2007 17:53

.
Kuksi:

\"Min 30år gamle bosch tændingspistol har netop dette instrument med et område på 0 - 60 grader.\"

Kuksi:
Kunne du ikke i løbet af week-end'en forstille pistolen til f.eks. 25 gr. og så se om \"glimtet fra hakmarkeringen\" bevæger sig .

Jeg tror nemlig, at jeg er helt ved siden af i mine betragtninger.
De må forudsætte (tror jeg...pt), at crankhjulets data (diameter/radius) er indprogrammeret i pistolen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 13. maj 2007 22:32

Ja undskyld jeg først får svaret dig nu Hasse, men har ikke været hjemme hele weekenden.
Men nåede lige en kort tur i den røde, inden solen gik ned :D

Er enig med dig i at der er noget du ikke helt har ret i.

Knappen på tændingepistolen til at måle forstillingen at tændingen med, har et hak / eller hjemme position om du vil. Her skal den stå når man vil stille tændingen til de ønskede antal grader. f.eks 18
Pistolen trigger jo på tændkablet fra cyl.1, og vil således give et glimt hver gang der tændes på cyl 1. Derfor vil det se ud som om tændingsmærket vil stå stille.

I \"gamle dage\" forstillede man tændingen ved stigende omdrejninger v.h.a. vaccum, centrifugalkraften (inde i strømfordeleren), eller en kombination af begge.
Det siger sig selv at dette ikke var nøjagtigt og desuden var der en del fejlmuligheder. Dette er man jo helt fri for i dag hvor elektronikken tager sig af den slags.
Hvis man ønsker at kontrollere hvor meget tændingen er forstillet ved et givent antal omdrejninger. Og om dette stemmer overens med det fabrikken oplyser. Så er det vi skal til at dreje på knappen og aflæse instrumentet på pistolen.
Lad os nu sige at tændingen står til 18 grader ved 850 omdr. Så speedes der op til det oplyste antal omdr. og så drejer man på knappen til tændings mærket igen står ud for 18 grader. Så kan man på viserinstrumentet, aflæse et antal grader. Nemlig det antal grader \"pistolen\" har skulle forstille, for igen at \"flytte\" tændingsmærket tilbage til de 18 grader.
Som du nok kan forstå er det derfor meget vigtigt når man bruger en tændingspistol med denne mulighed, at den står i hak = \"hjemme postion\"
mår man indstiller tændingen. Da man ellers vil få et forkert resultat.

Der vil jo ikke være noget der hindre dig og andre der ikke kan se mærket, at lave et nyt et andet sted på remskiven. Der så skal stå over for et andet fixpunkt på motorblokken. Det bliver du jo så nød til at lave ved at dreje remskiven til f.eks. til 18 gr. og så lave 2 nye mærker, et sted du kan se, der så i fremtiden skal stå over for hinanden.

Jeg ser ingen mulighed for at du kan bruge funktionen til at \"flytte\" mærket med. Det er jo en forholdsmæssigt forskydning man laver for at flytte mærket tilbage til udgangspunktet (18 gr.) og så aflæser man instrumentet.
Det forklarer jo også hvorfor det ikke er nødvendigt at crankhjulets data (diameter/radius) er indprogrammeret i pistolen.

Pyha, var det til at forstå??? Eller er du bare forvirret på et højre plan nu? :?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » man 14. maj 2007 09:39

Jeg var åbenbart ved siden af.
Så der er ikke nogen grund til at købe en pistol med alle de ekstra funktioner.
I hverfald ikke til mx5'eren.

Jeg havde jo håbet, at jeg havde ret.
Så havde jeg undgået at bruge den Storm P opfindelse, jeg bruger:
Jeg vil ikke en gang forsøge at beskrive den (får så bare skyld for at have spist/drukket Sweet Dublin Mixture istedet for at ryge det).

Men kort består det af en skive med samme diameter som crankhjulet, hvor jeg har afsat de forskellige mål. Og en plet på crankhjulet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf jan dyhr » lør 25. aug 2007 18:31

Hej
Bare lidt info vedr. tændingspistoler.
Jeg har fundet en basic en ved www.classicare.dk til 300 kr.
Den gør det den skal og dehar også en der kan noget mere, men den her er fin til mig.
Mvh Jan
jan dyhr

Geografisk sted: Nordfyn

Indlægaf Josko » søn 26. aug 2007 16:54

Jan, hvorfor skriver du ikke bare at det er hos dig man kan købe den?
Brugeravatar
Josko

Geografisk sted: København

Tilbage til Køb, salg og bytte