El-vinduer

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

El-vinduer

Indlægaf Martin » man 10. maj 2004 20:06

Er der nogen der har gode erfaringer med smøring af el-systemet til ryderne?`Mit kører meget trægt (men kun i vensrte side), og jeg har forsøgt at smøre skinnerne ruden kører i, men det har ikke hjulpet stort?

Skriv endelig hvis der er nogen der har nogen erfaringer eller andet!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Mikkel » tirs 11. maj 2004 08:38

Er der nogen der har gode erfaringer med smøring af el-systemet til ryderne?

Jeg tror ikke el-systemet har særlig meget gavn af at blive smurt :wink: men hvis der er et problem med elsystemet, så mener jeg at jeg har læst om flere som har haft succes med at rense vindueskontakterne.

Som du selv har set, så har jeg haft held med at få mine til at køre lidt mere \"lækkert\" (både op og ned).

Jeg fulgte flere anbefalinger fra miata.net/miataforum.com og gav skinnerne (litium) fedt og gummilisten ved trekantsvinduet silikone.. ..indtil videre virker det, men langtidsvirkningen af fedtet og silikonen kender jeg ikke endnu - håber selvfølgelig på det bedste :?

Er det egentlig både op og ned du har problemer med, eller er kun den ene vej?
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Indlægaf Martin » tirs 11. maj 2004 21:09

Hej Mikkel! Det er kun op, og kun i venstre side... ret mystisk. Det er som om det har hjulpet lidt at smørre skinnerne, men den er stadig langsommere end højre side.

En anden måde det er tydeligt at se på, er at det kan være svært for ruden at presse sig op til gummilisten når døren er lukket. Hvis man så åbner døren, kan den køres de sidste par millimeter op.

Hvad var der egentlig galt med det gode gamle håndsving???
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Freestyler » fre 9. jul 2004 08:36

Som Mikkel siger, så er det kontakten der er dit problem.

Sagen er at der ikke er relæ-styring til elruderne. Alt det strøm de skal bruge fiser lige igennem 'op/ned'-kontakten og giver med tiden en sort belægning på selve kontaktpunkterne.

Du skal afmontere midterkonsollen, afmontere kontakterne, skille kontakterne ad (forsigtigt! der er små stumper indeni) og rense kontaktpunkterne med et groft viskelæder eller lign.
Dine ruder vil flyve op og ned som da bilen var ny!

Freestyler
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Martin » fre 9. jul 2004 15:34

Freestyler skrev:Som Mikkel siger, så er det kontakten der er dit problem.

Sagen er at der ikke er relæ-styring til elruderne. Alt det strøm de skal bruge fiser lige igennem 'op/ned'-kontakten og giver med tiden en sort belægning på selve kontaktpunkterne.

Du skal afmontere midterkonsollen, afmontere kontakterne, skille kontakterne ad (forsigtigt! der er små stumper indeni) og rense kontaktpunkterne med et groft viskelæder eller lign.
Dine ruder vil flyve op og ned som da bilen var ny!

Freestyler

Tak for tippet, men det er desværre lidt for sent! Kontakten brændte simpelthen af...

Til alle jer andre kan jeg selvfølgelig godt råde til at vedligeholde dem som "freestyler" siger, da de ikke er helt billige (selvom man køber dem brugt)
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Freestyler » fre 9. jul 2004 16:19

Martin skrev:Tak for tippet, men det er desværre lidt for sent! Kontakten brændte simpelthen af...

Surt!
Men nu ved du hvordan du undgår at den nye kontakt får samme skæbne.

Freestyler
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Søren » man 19. jul 2004 07:59

Hej.

Efter dette indlæg, har jeg netop givet mine kontakter turen med groft viskelæder, men det har desværre kun hjulpet marginalt. Næste projekt er derfor at smøre skinner med lithiumfedt da problemet tilsyneladende er en kombination mellem de to, på min bil.

Kan dette lithiumfedt købes alle gængse steder der hanler med smøremidler (olie og fedt)?
Søren
Ex. MX-5 1,8 '94
Søren

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Freestyler » man 19. jul 2004 16:11

Lithiumfedt kan du få på en usædvanlig praktisk spraydåse steder som Biltema, Harald Nyborg mm.
Brugeravatar
Freestyler

Tilbage til Problemer og løsninger