Olietryk

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Olietryk

Indlægaf MisterMazda » tors 21. jun 2007 13:48

Hej derude

Jeg har spekuleret lidt over hvordan jeg skal forholde mig til olietrykket på min NA'er 1990. Når motoren lige er blevet startet er max olietrykket på 6 Kg/cm2 men når den bliver varm falder det til ca. 4. Samtidig med dette er der en mærkbar forskel i trækket på bilen, der er klart mere træk når bilen lige er startet end når den er varm.

Er det normalt?
Gør jeres det samme?
Og hvorfor?

Først var jeg ret sikker på at det var fordi olien blev tyndere når den var varm og trykket så faldt, men hvordan hænger det sammen med at trækket i bilen bliver svagere?

Derudover er mit træk ikke jævnt hele vejen op gennem omdrejningerne, der er ikke så meget træk ved lave omdrejninger men ved ca. 4000 kan man mærke et pludseligt ryk i bilen. Måske det er fordi tændingen er stillet til 14 grader. Har lige skifet benzinfilter i dag, så er lidt spændt på om det har hjulpet.

Håber der er nogle der kan svare på de mange spørgsmål!!!
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Re: Olietryk

Indlægaf Softtop » tors 21. jun 2007 14:32

MisterMazda skrev:Hej derude

Jeg har spekuleret lidt over hvordan jeg skal forholde mig til olietrykket på min NA'er 1990. Når motoren lige er blevet startet er max olietrykket på 6 Kg/cm2 men når den bliver varm falder det til ca. 4. Samtidig med dette er der en mærkbar forskel i trækket på bilen, der er klart mere træk når bilen lige er startet end når den er varm.

Er det normalt?
Gør jeres det samme?
Og hvorfor?

Først var jeg ret sikker på at det var fordi olien blev tyndere når den var varm og trykket så faldt, men hvordan hænger det sammen med at trækket i bilen bliver svagere?

Derudover er mit træk ikke jævnt hele vejen op gennem omdrejningerne, der er ikke så meget træk ved lave omdrejninger men ved ca. 4000 kan man mærke et pludseligt ryk i bilen. Måske det er fordi tændingen er stillet til 14 grader. Har lige skifet benzinfilter i dag, så er lidt spændt på om det har hjulpet.

Håber der er nogle der kan svare på de mange spørgsmål!!!

HÃ¥ber da virkelig ikke at du tamper din kolde MX-5!!! :o :o
Det er nok en velbygget maskine, men tæsk til kold kværn er en dræber..

Olietrykkets opførsel har du regnet korrekt ud. Kold olie er sværere at trykke rundt i smørekanalerne og trykket vil derfor være højere.

At 5'eren skulle være mærkbart kvikkere kold, tror jeg kun kan skyldes
evt. koldstartsberigelse og tændingskurve med "kolde" værdier for avancering. Måske har andre et bedre bud?

Det siges dog også at en kold motor udvikler flere kræfter end en varm.
Måske noget at gøre med at kold fyldning optager mere luft end varm?

Ujævnt træk? Hvordan har dine tændkabler det? Det er et kendt svagt punkt og kan give lignende symptomer.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Claus » tors 21. jun 2007 18:38

Hvilken olie kører du med ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MisterMazda » tors 21. jun 2007 23:09

Til Softtop

Nej nej, bar rolig, gasser aldrig hårdt op med kold motor, de første 10 min. får den max 2500 omdr. men træk forskellen mærkes også ved svagt tryk på speederen. Den føles noget kvikkere de første 5 min, derefter blir den lidt mer flad i trækket, hvis man ka sige det. Men gør jeres det samme? Jeg skiftede tændkabler sidste efterår til originale mazda kabler da det var dem andreas mente var de bedste. Tændrørene blir skiftet for hver 10000 kilometer. Har spekuleret på om det ku være lamda sonden eller luftmængde måleren. Jeg har et KN kit på.

Jeg kører med olie 5W30 som blev skiftet ved Super Dæk Service i foråret sammen med trykmåleren.
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Indlægaf hasse » tirs 18. maj 2010 23:28

And, hvis du ser denne:
Har du kunnet se nogen forskel i olietrykket efter rensningen?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » ons 19. maj 2010 06:43

MisterMazda skrev:Den føles noget kvikkere de første 5 min, derefter blir den lidt mer flad i trækket, hvis man ka sige det.Jeg kører med olie 5W30

Mener den kører "closed loop" sålænge bilen er "kold", dvs den ikke måler på udstødningen. Det kan så være at dit "koldstartsprogram" passer bedst til dit kn filter, hvordan kører den med normalfilter?

Hvad er dit olietryk, varm motor tomgang? (Mest fordi mit vist er lidt lavt)
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » ons 19. maj 2010 07:25

At olietrykket bevæger sig som det gør er en helt naturlig konsekvens af at viskositeten falder når temperaturen på olien stiger. Alt er helt normalt i den retning.

Bilen føles marginalt mere frisk ved let og delbelastet kørsel. Dette er jeg også overbevist om skyldes at motoren stadig er kold og at motorstyringen derfor kører i det som ovenfor benævnes koldstartberigelses-program i opstartsfasen. Den reagerer derfor lidt mere frisk på dine input.

Rykket ved ca. 4000 omdr. har jeg også i en mild grad. Jeg mener at have læst at det er normalt pga. resonanskamrene i indsugningen, men kan ikke huske hvor jeg læste det.

hasse skrev:And, hvis du ser denne:
Har du kunnet se nogen forskel i olietrykket efter rensningen?

Ja, og nej - jeg mener der er en forskel, men jeg tror næsten den er akademisk indtil nu. Altså jeg vil køre lidt mere før jeg vil udtale mig om tingene. Med den gamle olie kunne trykket godt virke en kende lavere lige før det var tid at skifte igen (5000 km).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » ons 19. maj 2010 11:41

Vil ikke undlade at komme med en advarsel, mest fordi det fik de værst tænkelige konsekvenser for mig og min første NA.

Hold RIGTIGT godt øje med dit olietryk. Mit forsvant og der er jo ingen olietrykslampe til at advare. Så det kostede en totalt smadret motor, mindere end et døgn efter jeg havde hentet bilen i Tyskland. Den mulige årsag kom Andreas ikke frem til, for bilen endte med at ryge tilbage til forhandleren i Tyskland. Men det sidste der blev gjort ved den inden jeg fik nøglerne, var at forhandleren skiftede olie og filter (og glad fortalte mig at det havde han lige skiftet når den nu skulle ud og køre 1000km).
Den klarede også fint turen hjem, men næste dag forsvandt olietrykket.
Måske fordi at oliepumpen var blevet stoppet af alt det slam den fuldsyntetiske olie og den friske tur på autobanen havde løsnet. Andreas snakkede om en eller anden ventil der regulerer olietrykket, måske var blokeret. Måske et dårligt eller forkert type oliefilter? (monteret af Mazda forhandleren). Der var ikke brugt af olien på turen hjem.
Så i forbindelse med et olie type skift, vil jeg tilråde at holde rigtigt godt øje med olien ikke slammer til. Og så skifte den hurtigt her første gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf the chicken » ons 19. maj 2010 12:31

Kan det tænkes at stempelringene er slidte, så derfor oplever du mere trækkraft når den er kold og cylinderne ikke har udvidet sig?

Der ville så også være en smule røg og olieforbrug?
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 19. maj 2010 14:58

Kuksi's beretning giver mig - udover vejret (bortset fra idag) - kuldegysninger.
Kører stadig med min \"vinterolie\" 5w-40 og trykket kan lige snige sig over 2.
Hvis jeg ikke husker meget galt, kunne den komme op på små 3 med 10w-40.
Alt afhængig af rpm.

Og det er skutte meget.

Altid6:
Hvordan så oliepumpe og ventil ud, da du splittede din motor?

Om der er tale om slidte ringe eller andet ref. cylindrene kan jo hurtigt afgøres ved en kompressionstest.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 19. maj 2010 21:27

Skiftede oliefiltret -selvom det kun er et par tusinde km. siden - for at se, om det skulle give nogen nævneværdig ændring i olietrykket.
Det gjorde det ikke.

Jeg har en tysk beskrivelse af oliesystemet, men jeg vil ikke give mig ud i en oversættelse.

Men jeg kan oplyse, at der ikke kun er een ventil. Der er adskillige og nogle af dem - i dyserne til stemplerne mv. - åbner først ved et tryk på 2 bar. Så der er flere, der kan blive forstoppede/slammet til.

En anden interessant ting er, at hvis oliefiltret er forstoppet, er der en sikkerhedsventil, der træder i funktion således, at oliefiltret bliver omgået.
Og motoren får den olie, den skal have.
Eller burde have fået. Det er meget godt med den sikkerhedsventil, men det hjælper sikkert ikke så meget, hvis f.eks. ovennævnte ventiler/dyser er forstoppede.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » ons 19. maj 2010 21:49

En køretur i dag afslørede at trykket lå ganske fint som før ca. 4 bar ved normal kørsel. Lidt under 2 bar ved varm tomgangskørsel.

På landevejen er olietemperaturen ca. 92 grader mens motorvej med mellem 110 og 125 giver 100 grader. Trykket er det samme i begge tilfælde.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » ons 19. maj 2010 22:14

Eller burde have fået. Det er meget godt med den sikkerhedsventil, men det hjælper sikkert ikke så meget, hvis f.eks. ovennævnte ventiler/dyser er forstoppede.
Rigtigt Hasse med den sikkerhedsventil i filteret. Der findes bare dårlige/billige filtre på markedet uden denne sikkerhedsventil. Men om det var sådan et forhandleren havde brugt finder jeg aldrig ud af. Men teorien om at der er løsnet en masse slam efter 800km på autobanen, og så har det bundfældet sig til næste morgen hvor jeg tog bilen ud og køre igen. Syntes jeg passer ganske godt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 19. maj 2010 23:28

Jeg har et eller andet sted her på sitet fortalt om et andet \"et eller andet sted\"..vist nok på miatanet, hvor en gut/qvind fortæller om rensning af bundkarret ved at spule med benzin eller et andet opløsningsmiddel.

Kan ikke huske hvor.

Men det kommer nok en gang i nat, når jeg kaster mig hvileløst rundt på madrassen
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 20. maj 2010 07:24

Skyl igennem med petroleum/diesel... det opløser mange ting :)

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=193131

Brugeravatar
And

Næste

Tilbage til Diskussion