Performance ignition system

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 19. jun 2007 19:11

Kommentarer fra \"folk, der ved noget om dét\" modtages med taknemmelighed!

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... gn=Emailer
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tirs 19. jun 2007 20:20

Ednu en, som får nyhedsmail fra Moss :wink:

Jeg undrede mig også..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » tirs 19. jun 2007 21:22

Den eneste virkning man med sikkerhed vil opnå, er at kunne høre hver eneste gnist fra tændrørene i sin radio! Det vil selvfølgelig og så gælde andre radio lyttere i nærheden. :!:

Det virker på mig som en rigtig dårlig idé, at køre med tændkabler med 0 ohms modstand. (med mindre modstanden nu sidder i tændhætten)
Modstanden betyder intet for en spænding på 30.000 Volt, men yder den ønskede støjdæmpning i æteren.

Desuden står der i \"Performance Handbook\" følgende:

(Side 65: Om chips tuning, fancy tændrør og tændkabler) None of them works any better than the stock system.

(Side 69: Om tændspolerne) These coils are sufficent for even the most modified engines.

Så med mindre man har defekte tændspoler og, skal ud og købe nye alligevel. Så mener jeg ikke det er interessant.

PS: Jo jeg ved godt den bog er skrevet for 9 år siden, og der kommer nyt til hele tiden. Men det at det er nyt gør det jo ikke nødvendigvis til et fremskridt. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » lør 23. jun 2007 10:34

På baggrund af KUKSI's indlæg mailede jeg fluks til Moss.

Pt. har jeg ikke fået repons.

Der er flere muligheder:

1.
De er bedøvende ligeglade.

2.
De ved det ikke, jfr. iøvrigt 1.

3.
De ved det ikke, men vil undersøge det.

4.
De betragter forespørgslen som en uforskammethed, de ikke vil nedværdige sig til at svare på.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 13. jul 2007 21:11

Det er ved at blive mørkt...heroppe.

Indtil nu - efter montering- (kunne ikke holde nalderne væk) har jeg konstateret, at der i hverfald ikke er nogen støj på radioen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 14. jul 2007 08:55

MÃ¥ske specielt til Kuksi:
I forbindelse med mit ovenstående indlæg vil jeg lige tilføje, at jeg fortsat bruger mine Nology tændrørskabler fra Moss.

Så om de nye kabler jeg købte samtidig bevirker radiostøj, ved jeg ikke-endnu?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » man 16. jul 2007 22:28

Vil så lige kommentere lidt igen.
Kunne ikke lade være med at more mig lidt over at du ikke ku' lade være med at investere :lol: Man kender det jo godt lidt selv :wink:

Det skader da mig bekendt ikke at der bliver fyret lidt ekstra op under tændrøret.
Du har ret i at det er pga. at du stadig anvender de gamle tændkabler med \"indbygget\" modstand at du ikke støjer.

Har selv købt nye tændkabler siden sidste indlæg. Røde 8,5mm Magnecor KV85.
De gamle var begyndt at drille lidt, og disse kan klart anbefales. Det er nok lidt \"overkill\", men sikke en jævn tomgang de giver.
[url]
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/560
[/url]
Men så passer de jo også til farven på bilen :D
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » man 16. jul 2007 23:45

Ja man sku' ha' en gennemsigtig kølerhjelm. Eller et vindue i den. Med hasper!.
Mine kabler fra Nology
http://miatamania.com/Shop/ViewProducts ... ortOrder=1

er iøvrigt også røde så vi- mig og MX'eren - kan synge: \"Vi er røde. Vi er hvide\", når det går derudaf. Og en af de næste linier med knalderiet må så gå på udstødningen.

Jeg vil slet ikke udtale mig om, hvorvidt den har fået flere kræfter.(forurening/økonomi..hvad er det?..i denne forbindelse. Lader det ligge)
Det er - går jeg ud fra - i den lave ende. Og jeg ved ikke, om een kan mærke, hvis den f.eks. går fra 14o til f.eks. 143 HK (vi lader NM ligge).
Jeg synes, at det lyder som om, den tænder \"hårdere/kraftigere\", hvis I forstår, hvad jeg mener. Som om den tænder tidligere. Jeg har i længere tid kørt med en tænding på 20-22. Prøver nok en anden.

Tændrørene er nok blevet lidt mere hvide/grålige. Så noget sker der inde i cylindrene.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 24. jul 2007 19:49

Har endnu ikke prøvet kablerne, der medfulgte.

Jeg synes, at der under denne tråd også skal være en henvisning til

http://www.pulstarplug.com/

som jeg så..vistnok..floppe op under et af de seneste indlæg idag 24.7 (5 måneder til jul og ca. det samme til, at det går den anden vej igen).

PS.
Kan hænde, at man allerede nu skulle la' et ord falde til kæresten om, at et turbokit (de seneste indlæg idag) står på ønskesedlen.
SÃ¥ ka' hun/han begynde at spare op allerede fra NU af.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 24. jul 2007 20:05

Også seriøst:

Alle de teknikker, hvor den er indbygget i selv tændrøret, kan da ikke have virkning, hvis en motor bruger batch-fire tændingssystem som feks. en del af mx5 NA'erne.

Eller hür?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 3. aug 2007 01:32

Har snuset lidt til de der pulstar plugs.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal synes..eller gør jeg?

Jeg tror efterhånden, at \"vi\" som hovedregel skal holde os til de \"autoriserede MX5-forhandlere\".

Jeg er selv en gang blevet taget ved næsen. Det drejede sig om en dims, (Turbonator)som skulle forøge luft i indsugningen ved at sætte luften i rotation, når dimsen blev isat indsugningen. Virker måske på biler med carburator.

Læs f.eks. på nedenstående link om pulstar. Der er ganske givet mange andre af samme slags på nettet:

http://action.publicbroadcasting.net/ca ... 64017.page
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 4. aug 2007 19:16

Har prøvet de kabler, som jeg fik.

Om de er bedre end de Nology Hotwire, jeg ellers kører med, kan jeg ikke svare på.

Bedre økonomi/mindre forurening kan jeg heller ikke udtale mig om.

Der er IKKE støj på radioen, cfr. Kuksi.

Kan iøvrigt ikke forstå, hvordan de kan ha' 0 Ohm modstand, men det er måske grundet min manglende elektricitetsviden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » lør 4. aug 2007 22:37

Hasse, din viden fejler ingenting 0 ohm, det er også en and.
Der vil altid være en vis modstand uanset materialet - altså med mindre der er tale om kviksølv, Gadolinium og andre superledere der køles, der giver mulighed for transport af spænding uden tab.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » lør 4. aug 2007 22:47

Når der ikke er støj på din radio modtagelse skyldes det flere ting. Du lytter, formoder jeg på FM båndet, og den støj du udsender (mere eller mindre af) vil genere på AM båndene først og fremmest.

Er siden selv blevet opmærksom på at der også er (kan være) indbygget en modstand i selve tændrøret, af hensyn til støjdæmpningen. Har ikke selv målt efter på de tændrør jeg har liggende. Men så det på en hjemmeside om tændrør (var det mon NGK?)

Ang. 0 ohm i tændkablerne. Så er der ikke tale om anvendelsen af superledere, men bare en tilnærmelse mod 0 ohm. Der er selvfølgelig den ohmske modstand som der nu engang må være for en ledning af den tykkelse og af dette materiale. Der er altså måske 0,5-2 ohm, men dette er jo også næsten 0 i forhold til de tusiender af ohm der er i et tændkabel med støjdæmpning (indbygget modstand).
Er selv af den opfattelse at en modstand af denne størrelse på ingen måde begrænser tændrørets gnist. Hvis man på en standard motor havde ønsket sig en højre spænding til tændrøret. Var det jo den letteste sag i verden at have lavet nogle ekstra vidinger på primær siden af tændspolen, fra frabrikkens side.
Brugeravatar
Kuksi

Tilbage til Tuning og modificering