Mx5 Vs. Audi 80 cabriolet.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Mx5 Vs. Audi 80 cabriolet.

Indlægaf Christoffer D » søn 22. jul 2007 13:41

Hej Five-speed.

Jeg har før oprettet et emne om køb af mx5.

Nu er der gået noget tid og jeg har 2 biler tilbage på \"Hvilken bil skal jeg have næste sommer - listen\".

Mazda MX5
Audi 80 Cabriolet.

Pt. kører jeg i en dejlig Audi Coupé GT, og derfor er jeg selvfølgelig glad for mærket Audi. Og jeg kan slet ikke finde ud af hvilken en jeg helst vil have, og det er jo 2 vidt forskellige biler.

Den ene en sportsvogn, og den anden en stilet cruiser.

Jeg synes helt sikkert at MX5 er den sjoveste. Men jeg synes helt sikkert at 80éren er den fedeste udseenmæsigt.

Hvis jeg skal have en MX5, så skal den være hurtig!
Men hvor hurtig kan jeg få den for måske 50.000 kroner? Og hvem kan gøre det?
Vi snakker nok en NA 1,6.

Ellers nogle gode begrundelser til at vælge den ene fremfor den anden?

Med venlig hilsen Christoffer
Christoffer D

Indlægaf altid6 » man 23. jul 2007 08:18

Jeg er også glad for Audi, men da valget stod imellem en Audi A3 1.8 turbo og en MX-5, faldt valget på MX-5. Ja den har ikke lige så meget power, men hvis du har 50.000 du kan kaste efter den, så skal du nok få power. For 50K kan du snildt ombygge den med en lille turbo eller en kompressor. Hvis der er gemt en lille mekaniker i dig og du laver det hele selv, er det lige før at du for 50K kan bygge bilen om med en FMII turbo også skulle der være over 220-230 HK hjemme under hjelmen, til en vægt, noget lavere end en Audi. Du skal bare være sikker på motor og kobling kan holde til det ekstra boost.

Så tag du den MX-5 og hverdag bliver en fest. Den kan sagtens bruges som cruiser også er den perfekt til trackdays, hvor du kan komme ud og få testet dens køreegenskaber. Der er et hav af muligheder for at ombygge din MX-5, så den kommer til at se ud lige som du vil have den, om den skal have det klassiske look, eller ligne en rå, ond racer, så er mulighederne til stede :wink: .
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Christoffer D » tirs 24. jul 2007 12:11

Okay.. Tak for dit svar.

Men hvor meget kan sådan en MX5 tåle... Kan jeg ligge og lege og lave ringe, køre sidelæns i rundkørsler ofte osv??

Der skal nemlig noget tryk på, er der nogen kits der er godkendte, så den kan blive synet osv??

Omkring 200 heste må være tilstrækkeligt i den lette bil :)
Christoffer D

Indlægaf hasse » tirs 24. jul 2007 13:16

Vedr. syn.

Søg løs her på sitet.
Der er masser om godkendelse og mangel på samme.

Jeg kan ikke henvise dig til en særlig tråd.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 24. jul 2007 13:28

Min har kørt over 250.000 km på den originale blok. Den har været udstyret med kompressor og gennemført 5 trackdays, samt en del ture til Italien. Skal vi bare sige at den er blevet brugt godt og er ikke blevet kørt meget i de lave omdrejninger. Og motoren, ja den køre bare perfekt, der er intet gjort ved den andet end almindelig vedligehold med nye tændrør, olie osv. Så jo den kan sagtens holde til det. Dit eneste problem med at lave ringe og køre sidelæns, bliver ikke fra motoren, men i dit hæftige dæk-forbrug og loven. Der er en del her på forum som har turbo-kits og nogen er heldig at få dem synet med kittet på, men der er ikke lavet et kit som du \"lovligt\" kan få bilen synet med. Grunden til at jeg ikke har kompressor på, er blandt andet at den forrige ejer af min bil, ikke blev godkendt med kompressoren monteret. Så du skal nok forberede dig på lidt mekaniker arbejde hvert andet år, nu når bilen skal til syn og turbo eller kompressor skal pilles af :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Softtop » tirs 24. jul 2007 15:15

Eneste, i mit kendskab, synsbare turbokit leveres af HKS.
Kvalitiet og ydelse burde gøre det relevant for dig.
www.hgp-turbo.de har også et kit, men jeg kan ikke se noget
omkring godkendelse på det.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Christoffer D » ons 25. jul 2007 11:17

Jamen det lyder da godt at blokken kan holde til det... Men hvad med bagtøjet??

Og hvad siger benzin økonomien før og efter ? (Gør ikke så meget, men har allerede planlagt at jeg skal kører europa rundt med kluden nede :D )
Christoffer D

Indlægaf hasse » ons 25. jul 2007 12:30

Christoffer D:
Du stiler jo højt.

Du SKAL ha' et andet bagtøj og et andet differentiale..limited slip, Mazda Speeds eller et thorsen, hvis dit nuværende er \"åbent\".

Jeg kender ihvertfald een..havde vist fået 225 hk..der knaldede bagtøjet (diffet) en af de første gange, han var \"ude og lege\".

Du kan bruge en pakke fra NB'eren.

Der er altså ikke meget sjov ved at \"pumpe motoren\", hvis bagtøjet bryder sammen.

En sædvanlig henvisning:

Tanner beskriver det i \"Performance Projects\" og jeg mener også Garrett er inde på det i sin bog.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Softtop » ons 25. jul 2007 16:44

Christoffer D skrev:Jamen det lyder da godt at blokken kan holde til det... Men hvad med bagtøjet??

Og hvad siger benzin økonomien før og efter ? (Gør ikke så meget, men har allerede planlagt at jeg skal kører europa rundt med kluden nede :D )

Hvis du vælger en NA 1.8, så får du i "medgift" et stærkere bagtøj.
Men hvis du undgår hyppige starter med hjulspind, så burde det være
stærkt nok - ellers hedder det nok RX7 bagtøj..
Koblingen er iøvrigt et punkt der vil kræve opgradering, med turbohk
og moment, holder den ikke længe.
Benzinøkonomien kan du forvente vil kunne holde sig på samme niveau,
som standard ved normal kørsel, men tung højrefod koster til gengæld
på benzinkontoen.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Webmaster » ons 25. jul 2007 17:15

Softtop skrev:....Hvis du vælger en NA 1.8, så får du i "medgift" et stærkere bagtøj...
Det gælder sjovt nok også NA 1,6 90 HK (1997), som har samme stærke bagtøj :?
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Christoffer D » tors 26. jul 2007 20:56

Tak for de mange svar :D

Okay.... Jeg synes det er meget svært og finde en 1.8 lige som jeg vil have den.. Udbudet er noget større i 1.6... Men jeg kan ikke forestille mig det er så svært at skifte bagtøjet og at det passer lige på?

Jeg er en drengerøv, og bilen vil ofte blive fyret af i lyskrydsene = hjulspin.

Det er netop derfor jeg står mellem valget med de 2 biler.

Mx5éren skal være en racer! Håård undervogn, og masser af fart, røg og sidelæns kørsel.

Hvor Audien bare skulle cruises i, nedad strandvejen, med cabben af og mine ray-bans! 8) - Men, jeg ved det ville blive for kedeligt efter 1 uge :)
Christoffer D

Indlægaf Webmaster » tors 26. jul 2007 21:37

Bagtøjet fra en 1,8'er passer lige på... Men du har altså kun brug for det bagtøj hvis du begynder med noget voldsom trykladning!!! Så normal voldsom NA brug, klarer en NA 1,6 helt uden problemer.. Og der burde heller ikke være problemer med de små turbo/kompressor sæt (op til 170-180 HK)
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Christoffer D » tors 26. jul 2007 22:20

OKay... Jamen det er da betrykkende..

HVIS det nu er man kører med trykladning på måske 200 hk, og man ødelægger bagtøjet... Er det så KUN bagtøjet der bliver ødelagt eller kan det gå ud over andre dele på bilen?

For i så fald \"kunne\" man jo bare kører med det originale bagtøj til det lader livet?
Christoffer D

Indlægaf Webmaster » tors 26. jul 2007 22:28

Christoffer D skrev:OKay... Jamen det er da betrykkende..

HVIS det nu er man kører med trykladning på måske 200 hk, og man ødelægger bagtøjet... Er det så KUN bagtøjet der bliver ødelagt eller kan det gå ud over andre dele på bilen?

For i så fald "kunne" man jo bare kører med det originale bagtøj til det lader livet?
Korrekt.. det er kun "klumpen" og muligvis trækakslerne som er risikobetonet. Alt andet klarer sig fint.. Kobling skal skiftes til noget stærkere ved det antal HK uanset om man har 1,8 eller 1,6'er :D
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Christoffer D » tors 26. jul 2007 23:46

Okay! :D

Så må vi se hvad det bliver til, der er jo noget tid til :cry:
Christoffer D