Ny diff. fordel og ulempe

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Ny diff. fordel og ulempe

Indlægaf altid6 » tors 2. aug 2007 10:29

Lå igår under bilen, for at udskifte min udstødning og potte. Den gamle havde fået en revne i potten, så væk med den og ind med en I.L. motorsport dobbelt udstødning. Nøj den ser nice ud og lyder godt. Lidt svært at tilskære kofangeren, men det lykkedes nu alligevel meget godt . Billede. Mens jeg lå der fik jeg kigget lidt på diff. Overvejer stadig en dag at skulle have en FMII turbo i bilen, også er det nok meget rart med et nyt bagtøj. Så er spørgsmålet så, hvis jeg satte en 1.8L Torsen diff. på, om den ville kunne holde til de flere heste og det større moment??? Eller hvis jeg satte et 1.8L Torsen diff. på nu, uden turbo, ville jeg så kunne mærke en forskel og ville det være en fordel??? Er blevet bidt af at køre på bane og hvis en anden diff, ville kunne hjælpe med bedre bid i asfalten. Nogen erfaringer eller gode råd ???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Re: Ny diff. fordel og ulempe

Indlægaf BB » tors 2. aug 2007 22:57

altid6 skrev: Er blevet bidt af at køre på bane og hvis en anden diff, ville kunne hjælpe med bedre bid i asfalten. Nogen erfaringer eller gode råd ???

Jeg har ikke selv været på bane, men alt hvad jeg har læst siger limited-slip gør en hurtigere i svingene da man får bedre træk og mindre hjulspind. Det betyder dermed også at bagenden ikke så let vil skride ud, så er det bare spørgsmålet om hurtigere er lig sjovere eller om udskridninger er sjovest.

Mht. holdbarhed så har jeg ikke læst noget, men det lyder logisk på mig at det til sports brug også er mere holdbart.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf altid6 » fre 3. aug 2007 07:25

Jo hurtigere er sjovere end drift, når man er på bane. Ikke særlig imponerende omgangstider man for med sidelæns kørsel :wink: . Må indrømme at det med drift siger mig ikke så meget, selvom at bilen er god til det. Har det bedst i en hurtig sugekop :D

Men der må da være nogen her på forum som har skiftet deres diff. og nogen af dem med ekstra heste under hjelmen som har haft problemer med et for svagt diff.????
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 3. aug 2007 09:25

Jeg kan ikke blande mig, når det drejer sig om diff. og mange HK/NM.

Men noget, jeg synes er interessant er fgl.:

Jeg hørte gennem min øresnegl - ved et af træffene på Stürup -, at en af deltagerne slet ikke havde diff. i sin MX5'er. Og det vist fra en af dem/HAM, der har den kraftigste MX'er!!

Kan det virkelig være rigtigt??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » man 6. aug 2007 13:31

Er der slet ikke nogen som har skiftet og forstærket deres bagtøj og mærket en forskel???? Hvad med jer med turbo, så som Henrik, Softtop, Thomsen og Freestyler, det har bare spillet max. med jeres turboen og ingen problemer med bagtøjet, eller hvad??? :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Sølvsten » man 6. aug 2007 13:57

Jeg har turbo på, men ikke med et vildt højt tryk. Jeg tror bilen yder ca. 150-155 HK. Jeg kan godt høre på mit bagtøj at det er hårdt for det, til trods for at bilen ikke har kørt mere end lidt over de 110.000 km.

Det spilder lidt olie, og har en lille mislyd. Jeg har dog valgt at fortsætte med at køre med det, til at det en dag ikke vil mere. Så må jeg jo finde et nyt til den tid.

Det har faktisk allerede holdt væsentligt længere end jeg havde regnet med uden at bliver værre. Jeg tror derfor at det først rigtigt bliver et problem hvis man putter mere end de 150 Hk i bilen.
Brugeravatar
Sølvsten

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 6. aug 2007 14:02

Jeg har hverken turbo eller supercharger. Så konkret kan jeg ikke udtale mig om forstærket bagtøj.

Men du vil da ikke kunne MÆRKE forskel, hvis det er akslerne, du tænker på. Noget andet er, hvis du (også) tænker på diffet. For så er svaret helt klart: Der er stor forskel på et LSD og et åbent diff. Og så er det ligegyldigt, om du har det ene eller andet.
Enten bryder det (aksler (så er det nok boltene) og/eller diff.)) sammen eller også, gør det ikke.

JEG tror, at de fleste - efter montering af turbo/supercharger tænker:

\"Lad os se, om bagtøjet holder\". altså: Den tid, den sorg. Eller på udenlandsk: Le temp le vera.

Men ok:
Det er da meget rimeligt, at du får et svar feks.:

\"vi har ikke forstærket bagtøjet\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » man 6. aug 2007 17:01

Et LSD diff kan jo ikke gå i stykker grundet kraftigere motor, det fordeler jo blot kraften til det hjul som har mindst kontakt indtil en hvis modstand opstå - deraf navnet LSD limited slip differentials.
Det er jo ikke låst 100% fast, hvor mange procent spær der er på f.eks. sådan en model som jeg har aner jeg ikke - er der nogle som ved det, det kunen ellers være intressant at vide. ?

http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Freestyler » tors 9. aug 2007 22:34

Differentialet er det svage led på en trykladet MX5'er.
Min har været boosted til omkring 300 hk. Og det kunne bagtøjet bare slet ikke holde til.
Det bagtøj jeg kører med nu er et 1.6 LSD, som efterhånden har mistet det meste af LSD funktionen. Og det har også udviklet den, for nogle, velkendte synge/runge-lyd ved motorbremsning. Men det holder endnu.

Det du vil have, er et 1.8 bagtøj fra '94 eller nyere. De er noget kraftigere konstrueret end 1.6 bagtøjerne.

Der er en oversigt over de forskellige bagtøjer og hvad der passer hvorhen her: http://members.aol.com/solomiata/Drivetrain.html
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Indlægaf Thomsen » fre 10. aug 2007 00:24

Hejsa...!!
jeg skiftede også til et torsen diff da det std gav op. Og ind videre virker det som det skal. Ingen mislyde eller noget. Og nej!!!! Det er ikke fordi jeg kører som en kælling eller bilen mangler krafter :D .
Så vidt jeg ved spærre et torsen diff 100% når det er belastet med x antal nm. På min supra er det ved 500nm. Men giv Andreas et kald han ved det sikkert...
Skal lige siges at jeg nu er \"mx5 løs\". Bilen blev solgt for 1,5 måned siden :cry:
ChristianThomsen.
Brugeravatar
Thomsen

Geografisk sted: København

Indlægaf hasse » fre 10. aug 2007 07:20

Hej Claus.
Det \"låser\" sikkert ved 40% jfr \"Performance Handbook\" p. 103.

jeg mener, at de fleste diff. kan stilles til at \"låse\" ved alle mulige %'er.
Det er et spørgsmål om opsætning.
Man skal dog nok være mere end en almindelig handy-man for selv at gøre det.

Iøvrigt brug \"differential\" som søgeord på wikipedia.org - ikke helt tosset.

Var iøvrigt selv i sin tid lidt lun på Phantom grip. Se phantomgrip.com
Det ser så dejligt simpelt ud.

Mener også, at jeg har set det hos Moss i UK
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Tilbage til Tuning og modificering