Medmindre man har fået monteret nogle ekstra store bremser så skulle de to første generationer af MX-5'ere kunne benytte 14\" fælge, men selve fælgens form kan også havde noget at sige.
Til min NB'er har jeg et sæt 14\" stålfælge, med Mazda hjulkapsler, liggende som er monteret med vinterdæk (185/65 R14 86T M+S). Hvordan der er og køre på ved jeg dog ikke for selv om jeg købte min bil lige inden nytår fik jeg aldrig afmonteret sommerdækkene i tide - sælgeren kunne menlig ikke finde sikringstoppen til møtrikkerne hvilket betød det ikke lige var til og skifte hjul. Hvis der havde været vinter for alvor så havde jeg nok nået at få det gjort, for selv et par dage med lidt glat vejr med 205 sommerdæk var rigeligt spændende
På miata.net kan man finde en funktion til at beregne hjulomkreds, så skifter man fælgstørrelse kan man regne baglæns og finde en kombination der er magen til eller meget tæt på den man havde. En klog holder nok afvigelsen inden for et par % så der ikke opstår problemer.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Forøvrigt skal det siges jeg har skifte sommerfælge fra 17\" 205/40 til 15\" 195/55 (mener det er 55) og oplever en bedre føling med underlaget, om det så er størrelsen eller at de 15\" fælge jeg har monteret er ret lette skal jeg ikke kunne sige.