Vinterkørsel

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vinterkørsel

Indlægaf Lasse MXer 90 » lør 18. sep 2004 20:48

Hej med jer !
Er der nogle der har erfaringer med kørsel om vinteren i MX-5'er.
Jeg skal bruge min MX-5'er fra 1990 om vinteren - godt nok ikke til de lange ture, men den skal dog ud at rulle dagligt.
Hvad sker der med kaleschen ( min er af vinyl) når det bliver \"rigtig koldt\" osv.
Hilsen

Lasse MXer 90
Brugeravatar
Lasse MXer 90

Indlægaf jepperimmen » man 20. sep 2004 11:39

Jeg tilslutter mig Lasses spørgsmål...

Også min kommer ud at køre vinterkørsel med kalesche :(

Erfaringer med NB modellen :?:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mikkel » man 20. sep 2004 12:30

Jeg kørte vinterkørsel sidste vinter (og kommer også til det fremover).

Selve kalechen klarede sig fint med lidt regelmæssig behandling - rens. osv. Det var snarere i det våde efterår, at der godt kunne danne sig lidt kondens på indersiden af kalechen. Selvfølgelig ikke noget, som lidt solskin ikke kunne tørre.

Jeg synes faktisk også, at plastbagruden klarede det ganske fint. Man skal selvfølgelig ikke være alt for hårdhændet overfor den, da den er ret sart i koldt vejr.
Udsynsmæssigt var den faktisk også ok; kabinen bliver jo hurtigt varm, og da plastikken ikke holder lige så meget på kulden som glas gør, så har man næsten lige så hurtigt udsyn bagud, som man har varme i kabinen. Med en glasbagrude burde det give sig selv - så trykker du vel bare på knappen 8)

Der sad faktisk en lille eftermonteret blæser under bagruden i min, da jeg købte den, men da den alligevel kun gav larm og næsten ingen varme, blev den hurtigt taget af igen. De to midterste ventilationsdysser kan faktisk også peges lige direkte mod bagruden, og det er også ganske effektivt :wink:

Jeg har ikke prøvet at køre med kalechen nede i frostvejr, men den kan vel også blive lidt \"stiv\" i det kolde vejr... ...ikke fordi man ikke har lyst...
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel

Også her

Indlægaf Claus » man 20. sep 2004 14:14

Jeg kørste også sidste vinter...men den har glasrude årgang og jeg fik sidste forår monteret et benzin fyr i bilen med fjernbetjening.
Jeg kikkede på nettet efter vinterdæk test og købte markedets bedste vinterdæk og fik dem monteret...selvfølgelig er det obligatorisk med inderskærme og en ekstra grundig tectyl behandling og løbende vask med vandslangen og børste.
Jeg har IKKE oplevet nogle problemer, faktisk kører den bedre end min Honda om vinteren, om det skyldes diff. spær som standard kan jeg ikke svare på, men den var utrolig godmodig også når det var rigtig glat.
Vedr. vedligeholdelse, flere voksbehandlinger af lakken skal foretages nu, desuden vasker jeg selv bilen grundigt om vinteren masser af vand og under bunden brugte jeg en græsplæne have vandspreder som fjerner salt og andet snavs yderst effektivt over alt i bunden..kluden behandles med, ja se tidligere emne. Kørte da også i minus 14 graders frost og der var slet ingen problemer med kulde eller lign. men nu var min motor også altid driftvarm grundet benzin fyret, hvilket elliminerede koldstarter. Så go for it....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » man 20. sep 2004 14:17

ISSKRABER FORBUDT PÃ… BAGRUDEN :!: :!:

Ihvertfald på plasticversionen.. Brug lidt lunkent vand evt. også på
forruden - så slipper du for ridser i den.

Undgå også at folde kaleschen ned i frostvejr.. :roll: :roll:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Tilbage til Diskussion