Bagtøjet er færdig. Et andet fra en 1,8 skal i (NA)

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » tirs 20. nov 2007 14:57

Jeg ved ikke, om Torsen er det bedste.
Men jeg går ud fra, at når Mazda udskiftede deres opr. lSD med Torsen, har det vel bl.a. været fordi, det er/var bedre + overgangen til standard 1,8.

Som du selv er inde på:
La' ham montere \"klumpen\" m.m., som den er.
Fejl på speedometeret må være til at leve med.
(efter de første 5 hastighedsbøder må man ihvertfald forsøge)

Mener at kunne huske, at spedometeret kommer til at vise for lidt grundet diffets højere gearing.
Så måske kommer den til at accelerere et par 100 ...1000 del sekunder hurtigere!!! (Sæføli' kan det regnes ud. Men det er nok teorie. Noget andet er praksis)

Hvis du ikke har, SKAL du købe den: Tanner Performance Handbook.
Han skriver p. 68 om gearingen:
1990-1993 4,30
1994-1997 4,10
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Tobster » tirs 20. nov 2007 15:02

Har tænkt på at købe bogen... Nok mest fordi den er et "must have"...
Men jeg er ikke lige den der står og skiller motor og undervogn af nede på gaden... Det tillader mine evner ikke - for megen kontorarbejde tror jeg.... :D

Kuksi skrev:Det er jo nærmest en solstråle historie :D
Det er da klart et sted jeg vil overveje at handle næste gang, når en af bilerne skal skiftes.
Har ellers til dags dato, altid handlet privat når der har været tale om brugte biler. Men med sådan en forhandler er der jo virklig handling bag ved garantien. Han fortjener virklig positiv omtale! :D

Og nu kan vi så også prale af at have mindst én ordenlig bilsælger/værksted i Jylland! :lol:

Og dertil skal det så siges at det ikke kun er på brugte biler han yder 100% garanti... Det gælder også for reparationer...
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf hasse » tirs 20. nov 2007 17:14

Det kommer Tobster. Det kommer!
Kan dog ikke anbefale gade/vej/rendesten som arbejdsplads.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KjaLLe » tirs 20. nov 2007 18:16

hasse skrev:Mener at kunne huske, at spedometeret kommer til at vise for lidt grundet diffets højere gearing.
Så måske kommer den til at accelerere et par 100 ...1000 del sekunder hurtigere!!! (Sæføli' kan det regnes ud. Men det er nok teorie. Noget andet er praksis)

Lige præcis, mit speedometer viser i hvert fald for lidt, men egentlig ikke noget der genere mig..

Om den er blevet hurtigere/langsommere ved jeg nu ikke rigtigt, syntes ikk' der er nogen mærkbar forskel. :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Claus » tirs 20. nov 2007 19:18

Her gik jeg og troede at Mazda altid havde benyttet LSD fra Torsen, men har nu heller ikke bogen, det er dog skrevet på julegave listen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Martin » ons 21. nov 2007 17:09

hasse skrev:Så måske kommer den til at accelerere et par 100 ...1000 del sekunder hurtigere!!! (Sæføli' kan det regnes ud. Men det er nok teorie. Noget andet er praksis)
...
Han skriver p. 68 om gearingen:
1990-1993 4,30
1994-1997 4,10

Vil 0-100 tiden ikke blive ringere hvis gearingen øges? ...svare det ikke til at sætte større hjul på bilen fx?? ....eller er jeg helt galt på den Hasse?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Kuksi » ons 21. nov 2007 17:29

Enig i at total gearingen øges, og derfor skulle 0-100 tiden stige lidt.
MEN nu har man muligheden for at ramme 100km/t i 2.gear, og sparer således et gearskifte som koster meget tid. 8)

Er selv tæt på de 100km/t (rigtige km) i 2.gear, pga. 17\" hjul. Det er bare et spørgsmål om en varm motor, og nogle omdr. Og det elsker MX'eren jo :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tobster » ons 21. nov 2007 17:32

Det lyder så godt det hele... :D

Jeg henter den bette røde i morgen ved 8-tiden - så er jeg kørende igen :D

Det er det man kalder hurtig og god service...
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf Martin » ons 21. nov 2007 18:48

Kuksi skrev:MEN nu har man muligheden for at ramme 100km/t i 2.gear, og sparer således et gearskifte som koster meget tid. 8)

Ja okay.. hvis man går efter at nå lige præcis 100 km/t hurtigst muligt... nu tænkte jeg jo mere acceleration generelt.... altså hvor hurtigt flytter dyret sig ;-)
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » ons 21. nov 2007 20:09

Claus:
Jeg ved faktisk ikke, om det er samme fabrik,, men jeg er sikker på (næsten), at det oprindelige LSD og Torsen diffet er 2 forskellige typer lsd-diff.

Martin:
Du må ha' ret. Jeg tænkte på 100/km tiden (tror jeg nok!!).
Lidt hovedregning (mit) kommer frem til 4, et eller andet % forøgelse i fart ved de repektive rpm. Her taler \"vi\" om fart ikke acceleration.
Og det er s'gu ikke meget.

Den med, at større hjul skulle give en bedre 100 km tid. TJA.
De er jo tunge som een i helvede medmindre , man har super-super et eller andet. Og omkredsen på hjulene + dæk er jo nogenlunde den samme på de repektive hjulstørrelser, med mindre man går ned i et \"lav-lav\" profil dæk.

Vægt er godt til at fastholde en fart, men det er ikke godt ved acceleration. Især ikke når vi taler om roterende masser, som hjul jo må siges at være.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Tobster » tors 22. nov 2007 12:54

Aaaaaahhhh........... :D Så er den lille røde afhentet... Og den var endda nyvasket... :D Sikke en service...
Der er nu monteret nyt bagtøj, ny kardan-aksel og nye trækaksler... (selvfølgelig brugt, men alligevel...).
Så vidt jeg kan se og har forstået det, så er det et Torsen spær der er i mit nye bagtøj(?)

Så vidt jeg kan se er der stort set ingen fejlvisning på speedometeret. Jeg har sammenlignet ved hastighederne 90 km/t. og 120 km/t. og det ser ud til at bilens speedometer viser ca 1-1,5 km for meget i forhold til min GPS.

Med hensyn til gearingen kan jeg ikke mærke nogen forskel.

Billede
Billede

Her er den nye kardan:
Billede

De gamle trækaksler til venstre og én af de nye til højre:
Billede

Det nye bagtøj til venstre og det gamle til højre. Der er en del forskel i størrelsen:
Billede

Mit gamle bagtøj i forgrunden og det nye i baggrunden:
Billede

Mit nye bagtøj i forgrunden og det gamle i baggrunden:
Billede

Det nye bagtøj:
Billede
Billede
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf KjaLLe » tors 22. nov 2007 21:11

Nu sidder jeg og kigger på den side som Webmaster linkede til. (http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html)

Og når jeg sammenligner de billeder med dem du har lagt ind, syntes jeg mest af alt at det tyder på at dit bagtøj er fra en med automat gear - altså uden Torsen spær..

Tobsters nye bagtøj:
Billede

Billede fra diff guide:
Billede
/Both 1.8 liter differentials. The one on the right is from an automatic transmission car as there is no damper. This means it will not be a Torsen LSD.

Og på din nye klump er der heller ikke nogen 'damper'. :/
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Indlægaf Tobster » tors 22. nov 2007 21:18

Hmm..... ja det kan jeg da godt se...

Men slår jeg det nye bagtøjets VIN op på nettet, så skriver den \"MANUAL TRANSMISSION CHANGE CONTROL SYSTEM\"

Se her...

Men ud fra mine billeder, så kan jeg konstatere at det er et åbent diff. ?
Billede
1.8 liter (they are all finned case). Arrow shows spider gear \"axle\" (refer to picture 17). This is an open differential

-Er det godt, skidt elelr totalt ligegyldigt?
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

Indlægaf KjaLLe » tors 22. nov 2007 21:42

Tobster skrev:Hmm..... ja det kan jeg da godt se...

Men slår jeg det nye bagtøjets VIN op på nettet, så skriver den "MANUAL TRANSMISSION CHANGE CONTROL SYSTEM"

Se her...

Det har du da sørme også ret i, men på den side står der også under nummer 2710 (som er bagtøjet) REAR DIFFERENTIALS (NORMAL DIFF.).

Men der stÃ¥r ogsÃ¥ 'Объем: 1600' (i toppen af siden) og sÃ¥ vidt jeg har kunne søge mig til pÃ¥ google er Объем en betegnelse for motorstørrelse..

Men det er lidt underligt, for et 1.6 bagtøj er det helt sikkert ikke, hvilket jo er ret nemt at se ud fra størrelsen..
Billede
Brugeravatar
KjaLLe

Indlægaf Tobster » tors 22. nov 2007 22:29

Jeg søger på nettet efter en forklaring, men kan ikke lige finde nogen...

Iflg. EPC2 så er modelnummeret iflg VIN: MX-5 1994- AENA04
Torben, NA '90, Billeder
Tobster

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger