Forsikring på Nürburgring

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Forsikring på Nürburgring

Indlægaf altid6 » ons 9. jan 2008 11:44

Har lige haft en snak med mit forsikringsselskab og spurgte om de dækker en skade, hvis den opstår på en ensrettet betalingsvej, uden fartgrænser, i Tyskland. Den skulle han lige tygge lidt på og ville vende tilbage. Han vendte så tilbage og som det første spurgte om det var Nürburgring jeg tænkte på........................hø hø ja det var det jo så :roll: . Der dækkede de ihvertfald ikke havde juristen og chefen sagt til ham. Hmm så må det jo bare være på eget ansvar, når jeg skal der ned. Dækker jeres selskaber ? Jeg har Nykredit. Nu ikke at jeg har tænkt mig at hoste rundt på ringen med 50 km/t, men det er der sikkert nogen som gør, for at nyde turen og de er åbenbart heller ikke dækket...............Men der er okay at køre 200 km/t på autobahn på vej derned, der er man dækket.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf the chicken » ons 9. jan 2008 12:53

Tror ikke der er noget der dækker, så enten må du lade være med at køre galt, eller slæbe bilen ud til nærmeste vejtræ bagefer :wink:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf altid6 » ons 9. jan 2008 13:34

Kunne godt være at der var nogle selskaber, hvor det var muligt at købe en tillægsforsikring. Men tror også bare at jeg holder mig fra at lave skrammer på bilen :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 9. jan 2008 14:55

Prøv evt. at spørge i DASU.
Hvis du er eller bliver medlem af en af DASU-klubberne (og det bliver du jo på et eller andet tidspunkt) f.eks. ASK eller HMS, kunne jeg forestille mig, at der er mulighed for forsikringsdækning.
Men jeg ved det ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » ons 9. jan 2008 14:59

Jo! Alles forsikringer dækker. Hvad de siger i telefonen er ikke altid ensbetydende med den juridiske virkelighed.

Der har netop været kørt en sag i Forsikringsankenævnet i forbindelse med et dansk Nürburgringuheld hvor forsikringen nægtede at betale. Den beslutning blev ændret af nævnet, og der forligger således en præsedanssag vedr. erstatning ved kørsel på Nürburing, som af nævnet blev klassificeret som offentlig betalingsvej indenfor EU, hvilket vil sige at forsikringen skal dække evt. skader. Også dem der udrettes på Ringen’s autoværn etc.

Afgørelsen kan læses her:
http://www.ankeforsikring.dk/layouts/Vi ... &ID=244847
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » ons 9. jan 2008 15:03

Godt gået Web!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 9. jan 2008 15:53

Ja det ser ud som om at de skal dække skaderne, hvis uheldet er ude. Men sikke en kamp, man sikkert skal have med forsikringen. Når man læser sagen kan jeg godt se det både fra anmelders side, men også fra forsikringselskabets side. Jo Nürburgring er åben for alle og færdselsloven gælder............ Men 80% af dem der køre der, gør det ikke for det smukke landskabs skyld, men køre en kørsel, som må kaldes uforsvarlig, på en almindelig offentlig vej. Det er jo svært at bevise, med hvilken hensigt man har kørt på ringen. Nu skriver anmelder at han kun har kørt 50 km/t under uheldet, men hvad hvis han havde kørt 150 km/t. Han har jo stadig overholdt reglerne for vejstrækningen, men ankenævnet ville måske kalde hastigheden for uansvarlig. Det er en svær situation og håber aldrig jeg kommer i den. Men udsigten til at køre på Ringen overskygger frygten for en sag med forsikringen.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf NABRG » ons 9. jan 2008 23:52

Webmaster skrev:Jo! Alles forsikringer dækker. Hvad de siger i telefonen er ikke altid ensbetydende med den juridiske virkelighed.

Forsikringen skal dække, da Ringen er omfattet af færdselsloven. Sidste år i maj ventede jeg to gange på at "Der Politzei" hentede uheldige førere af biler der var unvolveret i uheld, ud fra banen til videre afhøring :roll:
På forespørgsel, fik jeg at vide at "Ringen" er omfattet af færdselsloven, og derfor er betragtet som almindelig landevej. Af samme årsag skal man ikke have licens for at køre på banen. Hvis man skal have licens, - så dækker forsikringen ikke. Den holder i retten, uanset hvad juristerne eller har af indvendinger.
NABRG

Geografisk sted: Viby Sj.

Tilbage til Diskussion