Til alle jer NA ejere med manuelle vinduer.

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Til alle jer NA ejere med manuelle vinduer.

Indlægaf Claus » ons 23. jan 2008 14:00

Her er et billigt gør det selv, så behøver i ikke misunde os NB ejere over vores el vinduer :D

http://www.dpccars.com/car-videos-08/01 ... indows.htm
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 23. jan 2008 14:05

Der er sikkert en del, der HAR el-ruder , men som synes, at de efterhånden tenderer i retning af hverken at være manuelle eller elektriske.

Det hjælper meget at skille kontakterne og rense kontaktfladerne.
SÃ¥ er de rigtig elektriske igen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » ons 23. jan 2008 14:26

:lol: - fed video!

Jeg har manuelle vinduer - og har aldrig set el-ruder i hverken dtc, f1, wrc eller nhra - så vi må gå ud fra at det kun er svage menneker der har elruder 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 23. jan 2008 14:38

CLAUS:
Jeg ser først din (?) løsningsmodel nu -kl 1438!!!!.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » ons 23. jan 2008 17:11

Det var da en af de ting jeg var helt sikker på at min MX-5 skulle have, dengang jeg var på jagt efter den.
Ville for alt i verden ikke undvære dem! Sideruderne er altid nede, det sammen med toppen (dog ikke i regnvejr).
Kan kun tilslutte mig Lasses råd. Rens kontakterne, og smør skinner og kabel til ruderne. Mine kom til at køre med dobbelt hastighed 8)

Rigtig sjov video :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 23. jan 2008 17:14

KUKSI skrev:

Det var da en af de ting jeg var helt sikker på at min MX-5 skulle have, dengang jeg var på jagt efter den.

Ka' du ikke bare ta' det ude i køkkenet??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Danny » ons 23. jan 2008 18:20

The Chicken has spoken 8)

Jeg har en slags fobi for elektronik i biler. Jeg har ofte misundt min kærestes Peugot dens el-ruder, men aldrig dens mekanikerbesøg. Tendensen i min omgangskreds er i hvert fald, at de biler der har mest el-grej er dem der er mest i vejen med.

Me en dag tager jeg vel skridet og installerer nogle. Og hvem ved, måske endda en radio og nogle højttalere :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf KjaLLe » ons 23. jan 2008 19:17

Haha, det var sq en af de bedre. Har heldigvis el-ruder i min..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf the chicken » tors 24. jan 2008 09:27

Jeg er en bil-purist - ingen af mine biler har noget som helst udstyr udover en autoradio 8)

Og det er skønt er det! det handler om at køre bil, ikke køre dagligstue!
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Kuksi » tors 24. jan 2008 17:32

@ The chiken: Nu har jeg heller ikke elruder i stuen, og mangler det egentligt heller ikke :wink:

Til gengæld så var CD skifteren i bagage rummet også noget af det første der røg ud! Og sammen med den forsvandt højtalerne i hattehylden, og et nyt tæppe kom i. Radioen m.CD/MP3/RDS og jeg skal komme efter dig, sidder der godt nok endnu, men den bruges næsten aldrig.
Næ det er musikken fra MX-5'eren der lyttes til når der køres 8)

Nu er jeg selv uddannet inden for elektronik, så når ruderne svigter (og det gør de sku' i alle biler), så kan jeg selv lave dem.

Men på nogle punkter er al den elektronik i bilerne noget fanden har skabt.
F.eks aner jeg ikke ikke hvad jeg skal stille op med min Megans problemer med viskerne. Der er en eller anden form for bus-system til alt det elektriske. Bagviskeren starter hver gang jeg bremser, og forrudens viskere er tændt. Hvis bilens viskere er tændt og bilen parkeres, så kører forrudens viskere 20cm op på forruden, når dørrene låses! :x
Tør ikke tænke på hvad det næste bliver...indtil videre lever jeg jo med det, og det er jo også det billigste. Det skulle jo nødigt ende med at gå ud over MX'eren :o

Så jow, elektronik er på nogen punkter noget fanden har skabt!

Men mangler sku' ikke 2 SU'er eller 2 dobbelte Webere ude i motor rummet :D
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Webmaster » tors 24. jan 2008 18:02

Kuksi skrev:...
F.eks aner jeg ikke ikke hvad jeg skal stille op med min Megans problemer med viskerne. Der er en eller anden form for bus-system til alt det elektriske. Bagviskeren starter hver gang jeg bremser, og forrudens viskere er tændt. Hvis bilens viskere er tændt og bilen parkeres, så kører forrudens viskere 20cm op på forruden, når dørrene låses! :x
Tør ikke tænke på hvad det næste bliver...indtil videre lever jeg jo med det, og det er jo også det billigste. Det skulle jo nødigt ende med at gå ud over MX'eren :o

Fugt!!

Havde et lign. problem med Mini'en... Når jeg slukkede for lygterne, åbnede bagsmækken! BMW ville skifte for 15K elektronik.. Men heldigvis for Google, fandt jeg ud af at sealingen til håndtaget på bagsmækken kunne være utæt. For 100 Kr silikone til et akvarium og noget Pronto og fejlen har aldrig været der siden..! Der var lidt fugt omkring låsemekanismen i smækken… Tja.. De gloede lidt hos BMW da jeg løste det på den måde ;-)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » tors 24. jan 2008 19:31

Tak web!

Tror at du er inde på noget af det helt rigtige. Det er bare lige at finde det sted det drejer sig om, ud af de 500 muligheder i stik og samlinger. :?

Når det går mig nok på så opretter jeg et spørgsmål i et \"Renault\" forum, og håber at kunne få oplyst de par steder det plejer at gå galt.

F.eks. havde samme bil det med ikke at kunne starte. Det var som om at startspærreren ikke var slået fra. \"Alle\" stik blev adskildt, motioneret og sprøjtet med kontakt rens. Det hjalp intet. Da jeg så alligevel var ude og hente en reservedel (dørlås), spurgte jeg om de kendte problemet, og evt. kunne udlæse fejlkoder (nu kommer bilen jo normalt aldrig på aut. værksted). De kikkede efter fejlkoder, og der var intet logget. Men det kunne være toppunktsføleren, der ikke gav besked. Et stik som man absolut skulle kende lokationen af, filk et sprøjt kontaktrens. Og jeg fik at vide at der fantes et ombygnings sæt til ca.800kr. Der har dog ikke været start problemer en eneste gang siden. :D
Brugeravatar
Kuksi

Tilbage til Diskussion