Powerrun............

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Powerrun............

Indlægaf altid6 » tors 13. dec 2007 21:47

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få lavet en måling af bilens power, ved hjælp af performanceboxen.
Resultattet blev:
PÃ¥ Baghjul 73 Kw = 97,9 Hk
PÃ¥ Svinghjul 101 Kw = 135,4 Hk

Egentlig et meget godt resultat. Mener at den forrig ejer fortalte at han havde fået den målt til cirka 140 Hk, uden sin kompressor monteret, for 2 år siden (jeg har ikke kompressor på).

Det der overrasker lidt er den store forskel på Hk fra svinghjul til baghjul. Viste godt at der var et betydeligt tab, men næste 40 Hk :o . Så er spørgsmålet så hvad der kan gøres for at mindske dette kraft tab i Hk ? Kan et andet diff. mindske forskellen ?
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 11. feb 2008 12:26

Fik taget mig sammen.

På baghjul 74 Kw (øv)
PÃ¥ flywheel 117 Kw (!!)

Baghulene målt i 2. gear og fly'et i 3. gear (som firmaet anbefaler (hvorfor?))

Kanske man skulle anskaffe sig 2 stk flywheel fra FM og så bruge dem som baghjul.

Nå. Spøg til side:
Jeg har for et par dage siden ( da jeg var inde og rode ved termostathuset) sat min takthjul på 0 gr (dvs. fabriksstillingen).

Det, der bliver interessant, er hvodden målingerne bliver, når de bliver sat på intake advanced: 2 gr og exhaust retard: 2 gr.
Som jeg havde kørt med siden monteringen.
\"Man\" er \"bare\" nødt til at ha' ventildækslet af for at stille hjulene-ordentligt/forsvarligt
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » man 11. feb 2008 13:17

Det du har målt er vel Netto hk, som man også måler med g-tech.

Netto Hk er den effekt som bliver overført til vejen, dvs krumtap hk minus tab i gearkasse/bagtøj, rullemodstand og vindmodstand. :)

Så svaret er at du skal have tyndere hjul og en lavere vindmodstand - evt strippe bilen for vægt og tabe dig, hvis du skal have mere målt effekt :P
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » man 11. feb 2008 13:27

Det ER kilowatt.
Performancebox er således indrettet, at du kan måle i

1.
Miles og bhp eller
2.
Kilometer og kilowatt.

Men tag - indtil videre - min måling med et par kilo salt.

Umiddelbart synes jeg, at der er noget, der ikke stemmer (117 kw).

Til orientering kan jeg oplyse:
At dytten på vægt med fuld tank er vejet til 975 kg.

Og så smækkede jeg min egne 85 kg (incl underbukser) oveni.

Altså indkodet en vægt på 1060.

PS.:
Indirekte er du inde på noget, som jeg tænkte på vejen hjem:
Dæktryk.
Så når jeg - engang - skal måle igen, bliver det med 2,4 i dækkene (pt. 1.8)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » man 11. feb 2008 15:19

Hasse jeg læste også grundigt i manualen inden jeg udføret den test. Tog derefter testen et par gange og må sige at resultatet blev nogenlunde det samme hvergang. testen blev udført en vindstille aften på flad lige vej (uden trafik :wink: ). Læste mig til, som du også nævner at performanceboxen kan måle i bhp!!!!! Den funktion kan jeg ikke finde, kunne kun få resultatet i Kw og måtte så regne om. Ved du hvordan man for den til at måle bhp???
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » man 11. feb 2008 15:32

Mener det var ved at vælge speed som kilometer. Så går den automatisk til kw.
Og speed som miles.Så går den automaisk til bhp.
Vægten skifter samtidig fra kg til lbs.

NBOBS. Vægten omregnes IKKE!!

Hæng mig ikke!!!
Senest rettet af hasse man 11. feb 2008 15:40, rettet i alt 4 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » man 11. feb 2008 15:34

Jo men det bliver jo så bare netto KW istedet for netto HK...

kwx1,36=hk...

Apperatet kan på ingen måde måle uden vind og rullemodstand.
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf KjaLLe » tirs 12. feb 2008 05:27

Nu i kommer med alle de tal, kunne det jo være spændene at høre jeres motor opsætning.. :wink:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf altid6 » tirs 12. feb 2008 09:12

KjaLLe skrev:Nu i kommer med alle de tal, kunne det jo være spændene at høre jeres motor opsætning.. :wink:

Jamen her er hvad jeg har gjort ved den, men er ikke helt sikker på hvad den forrige ejer havde gjort ved den. Han havde kompressor på og mener at have set en dyno måling der sagde 192 HK.
Jeg har:
Stillet tændingen til 14 gr.
Sportscat fra Jackson racing.
2.5" dobbelt udstødning fra IL motorsport
Konisk luftfilter fra K&N
4-2-1 manifold fra Jackson racing.

Bliver lavet i den kommende tid:
Port&polere topstykke.
Polere for bedre flow igennem indsugningsmanifold.
Polere for bedre flow igennem gasspjældet.
Nye stempler og pejlstænger (som sænker kompressionen til 9:1), men så bliver cylinderne boret op til 40 cc mere, da stempler er i overmål.
MÃ¥ske slibning af ventiler
Måske luftmængdemåler fra RX-7 (ved det ikke helt endnu, men kunne være sjovt at prøve)
Ved ikke hvormeget det giver, men måske andre tændrør og tændkabler fra magnecor (nok mest til turbo biler).

De forbedringer der er lavet er ikke testet på en rigtig dyno, så ved ikke om de cirka 135 HK jeg har målt på svinghjulet holder. Det der dog bliver spændene at se er om performanceboxen registrere en forøgelse i krafterne, når bilen på et tidspunkt kommer på vejen igen, efter de yderligere forbedringer.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Til hvad??

Indlægaf hasse » tirs 12. feb 2008 16:51

Lad os bare tage mine første målinger som udgangspunkt:
Hjul 74 kw
Flywheel 117 kw

Hvad skal jeg egentlig bruge det til???

Kan jeg egentlig ikke være bedøvende ligeglad med de 117 på flywheel'et?

Måske (sikkert???) er er der noget. jeg har fuldstændigt misforstået.

DETTE ER IKKE EN OPFORDRING TIL IGEN AT DISKUTERE FORSKELLEN/SAMMENHÆNGEN MELLEM NM OG HK/KW.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KjaLLe » tirs 12. feb 2008 22:29

altid6:
Okay, det minder faktisk utroligt meget om min opsætning, har dog også et lettet svinghjul og forstærket kobling på..

Og sikke nogle dejlige fremtids planer, kunne også godt tænke mig at få pillet lidt ved toppen ;)

Er der nogle der har erfaringer med knaster på sådan en, har nemlig kigget lidt på dem her: LINK og så justerbart knasthjul.. Mon ikke det ville give godt sammen med et portet og poleret topstykke..

Kunne self. også godt tænke mig et turbo kit og programerbar ECU, men for dælen hvor koster det knapper..

Hasse:
Det eneste du kan bruge kw på flywheel til er vel at sidde og ærge dig over hvor mange hk der går tabt fra motor og til baghjulene..

Men som altid6 er inde på, kunne det jo være fedt hvis man kunne gør dette tab mindre..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf hasse » tirs 12. feb 2008 23:47

MÃ¥ man ikke concludere, at Performancebox er temmelig \"umulig\" som redskab ved optimering af MX'eren???

Man vil kunne måle et \"slutresultat\" i KW/BHP. Og det bliver naturligvis større, jo større ændringer, der samlet- i en arbejdsgang - laves.
De enkelte (små) ændringer. Tja! Ok 3 kw/4 hk er også noget/lidt.

De måliger, man så får ud af systemet vil være afhængig af en masse andre forhold: Lufttemp, fugtighed, lufttryk, dæktryk, med-/modvind, førerens evne til at accelere optimalt osv osv.

Ex.: Satte idag dæktryk til 2,2 og fik i 1. kørsel wheelmålingen til 78 kw.
Jeg tør ikke nævne, hvad flywheelmålingen var. Var min forrige måling rigtig?. Var min sidste måling rigtig? Var/er de begge forkerte, eller er de begge rigtige?

\"Energitabet\" mellem flywheel og wheel er der jo ikke så meget at gøre ved. Normalt er der vist et tab på omkring 20-25%.

Én måde er/var måske at bruge den brace, som FM har, der samler motor og chassis via bolte til gearkassen. Jeg har prøvet den, men den resulterer i en masse rystelser omkring de 3000RPM (det er sket, at jeg \"kører\" deromkring).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 12. feb 2008 23:56

PS.:
Dér, hvor jeg giver den en chance er ved målingerne af f.eks 30-60 eller 60-90 miles tider eller andre intervaller, man kan kode ind. Dét er interessante målinger, som kan gi' noget.
Skide være med 0-60 tiden. Hvornår har man brugr for den?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » ons 13. feb 2008 10:03

Hvis man kører en HP-Run med G-tech'en gør man det normalt i 2. gear alene, dvs. det er kun vindmodstand der spiller ret meget ind, da bilen har optimalt bid.

Og så kører man min. 5 runs, trækker højeste og laveste fra og bruger så gennemsnittet fra de resterende, hvilket gerne skulle give en rimelig præcis måling på flad vej i stille vejr. :)

Men korrekt, 1 tur kan ikke bruges til noget
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf altid6 » ons 13. feb 2008 10:51

the chicken skrev:Hvis man kører en HP-Run med G-tech'en gør man det normalt i 2. gear alene, dvs. det er kun vindmodstand der spiller ret meget ind, da bilen har optimalt bid.

Og så kører man min. 5 runs, trækker højeste og laveste fra og bruger så gennemsnittet fra de resterende, hvilket gerne skulle give en rimelig præcis måling på flad vej i stille vejr. :)

Men korrekt, 1 tur kan ikke bruges til noget

Det er samme måde man gør med performanceboxen. Lave nogle runs i 2. gear og tager gennemsnit. Dette giver resultatet på baghjulene. Derefter kan man lave runs i 3. gear. Det resultat man for der, beregner den så på en eller anden måde og sætter i forhold til resultatet på baghjulet, hvilket så giver effekten på svinghjulet.

Når nu producenter angiver HK på en bil så er det vel også altid svinghjulets effekt der bliver opgivet. Dels fordi at den effekt lyder bedre hos forbrugeren og når de køre en dyno og tester effekten, gøres det tit kun på motoren og ikke på en færdig bil og på de hjul som trækker. En standart MX-5 NA 1,6 sælger vel bedre hvis den fra producenten er opgjort til 115 HK, istedet for 88 HK på baghjul :wink: . Jeg siger da også altid at min har cirka 135 HK og ikke 98 HK :lol: . Jeg har aldrig fået fortaget en rigtig Dyno, men dem der har, er det så på baghjul eller svinghjul i for et resultat på HK og NM og hvis i for på både sving og baghjul fortæller i så ikke altid om det højste resultat :twisted:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Næste

Tilbage til Diskussion