Vinter projekter

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf altid6 » ons 6. feb 2008 09:14

Danny skrev:Rigtig fede forhold du har at arbejde under må man sige. Jeg glæder mig meget til jeg selv skal igang med det der.

Eneste "ulempe" er blot, at jeg ved det tager overhånd når jeg kommer igang. Ville det transmissionshus f.eks. ikke se rigtig godt ud hvis man anodiserede eller højglanspolerede det? Eller en rød pulverlakeret motorblok? Og kan man forresten ikke få kardanstænger i kulfiber eller aluminium? Jo man kan, det skal vi da have :P

En skrue uden ende, men det er fedt 8)

Det har også taget mig et år at bygge det om til en ordentlig garage. Ved hvad du mener med at det kan tage overhånd :wink: . Prøver at vælge hvad der skal gøres, men så er der heletiden lige en ny ting, som kunne gøres nu når motoren er ude. Topdæksel, topstykke, blok, kardan og gearkasse bliver ikke pulverlarkeret, der vil jeg hellere bruge pengene på nogle lækre dele til motoren. Men alle dele bliver total cleanet, grundet og malet af mig selv, så det står med en flot finish. Da jeg tog kardanen af, var jeg klar til rigtig at skulle løfte, men den vejer jo ingen ting, så en letvægts kardan køber jeg ihvertfald heller ikke :wink: . Jeg satser på at gøre så meget selv som det er muligt. Kan dog være at topstykket skal planes en smule og cylinderne skal bores lidt op, hvis de er blevet ovale, og det må gøres ude i byen.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 6. feb 2008 09:32

Altid6:
Jeg er Imponeret og misundelig.
HÃ¥ber, at du har taget en compressions (og leak-down) test.
Ellers er det vist ikke for sent....endnu.

Spekulerer lidt over, hvad parkeringsvagten vil sige, hvis jeg kantstensparkerer min motor.
(Hov. Han er derude. Jeg vil lige spørge ham).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » ons 6. feb 2008 11:03

hasse skrev:Altid6:
Jeg er Imponeret og misundelig.
HÃ¥ber, at du har taget en compressions (og leak-down) test.
Ellers er det vist ikke for sent....endnu.

Spekulerer lidt over, hvad parkeringsvagten vil sige, hvis jeg kantstensparkerer min motor.
(Hov. Han er derude. Jeg vil lige spørge ham).

Kompressionen var ikke hvad den har været. Jeg sammenlignede med de værdier som bliver fremlagt i performance handbook og her lå 3 af cylinderne lige på grænsen og den sidste cylinder op mod kabinen var bestemt ikke god. Her var tændrøret også godt smurt ind i olie da jeg pillede det ud. Vil tro at der er gået en stemple ring eller sådan noget. Konklusion er ihvertfald at på vejen der synes jeg at den kørte fint, men 15 år, 250.000 km og en del trackday's har nok alligevel sat sine spor på cylinder og stempler.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 6. feb 2008 11:32

I visse kredse - har jeg hørt - , at man bruger udtrykket: Respekt.

Jeg udvider det.

Altid6:
Min dybeste respekt for dit project.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 22. feb 2008 12:32

ALTID 6 (hvis du er kommet langt) - og andre:

Vedr. ventilfjederspænder.

Har læst mig frem til, at der er et \"problem\" med ventilfjedrene, når de skal afmonteres. Fordi de sidder dybt.

Har du fundet en fjederspænder (navn/mærke), der uden problemer kan bruges på MX'eren?

Eller har du en \"almindelig\" ventilfjederspænder (navn/mærke), som du så kombinerer med en hjemmelavet forlænger?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 22. feb 2008 13:16

Jeg har strippet motoren, taget topdæksel og takthjul af og skal igang med at skille resten af motoren ad, her i weekenden.
Min fremgangsmåde med ventilerne bliver en ventilfjederspænder fra Biltema også må jeg se om der bliver brug for en form for forlænger. Det tror jeg nu nok at der gør, hvis man kigger lidt hos ham her http://www.miata.net/hakuna/port2.html. Han har lavet en forlænger. Fortæller mere når de er ude........ :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » fre 22. feb 2008 13:20

Thanks.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » fre 22. feb 2008 13:33

Vil lige tilføje noget:
Jeg har ikke nogen kompressionsproblemer. I top på alle.

Så jeg tænker på det med ventilerne, fordi jeg jo skal ha' dem afmonteret for at polere ind- og ud\"sugningen\".

Og tænker så det længere:
HVIS vi nu forudsætter, at de respektive ventil- og fjeder mål osv er, som de skal være, OG de enkelte ventiler m.m. bliver monteret, hvor de kom fra, KAN man så regne med/forvente, at de fungerer lige så godt, som de gjorde FØR (altså som i øjeblikket).

De enkelte dele kommer jo ikke til at sidde PRÆCIS, som de gjorde før.
At ventilerne og -sæderne skal ha' lidt slibning, siger sig selv. (Eller gør det?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 22. feb 2008 23:13

Hvis man ikke skifter ventilerne, er det ihvertfald vigtigt at sætte ventilerne i de samme ventilsæder som de kom fra. Om sæderne så skal fræses op igen er spørgsmålet!!!!!! Jeg vil tage ventilerne ud, tjekke at de stadig er i topform, ligesom fjedrerne. Der sidder sikkert en masse skidt på ventilerne og i sæderne og det skal bare væk. Så for ventilerne engang slibepasta og bliver roteret i deres originale sæder og håber på at dette giver en god forbindelse. Havde overvejet at købe nye ventiler fra FM og nye fjedre. Men det betyder helt sikkert en ny fræsning af ventilsæderne, da FM´s ventiler kommer i overmål (det koster også lidt i tegnebogen at skulle have en til at fræse i ventilsæderne). Jeg har sendt en mail til Phil fra performance 5, for at høre hvilken effekt nye ventiler og fjedre kan give, fremfor at genbruge de gamle. Gætter på at det ikke giver den helt store effekt forøgelse. Med hensyn til værktøj til at montere og afmontere ventilfjedre, så fandt jeg dette sæt hos Tsvansen Den har ikke helt den samme udformning som den hos biltema også er den vist nok til scooter. MEN den har faktisk større åbning end dem fra Biltema (150 mm) og fjedrene sidder dybt. Ligeledes er der abapter med til denne fra Thansen, så ikke man selv skal lave noget specielt værktøj for at nå ned til fjedrende.Billede. Hmm måske den også kan bruges til at få bøsninger ud med, med lidt modifisering.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » lør 23. feb 2008 00:00

Den med slibepasta regnede jeg osse med.
Og da min kompression er i orden, og jeg ikke har nogen mislyde (altså bilen), er \"vi\" tilbage ved, hvor meget jeg får ud af at polere ind og ud.
Og dér blev jeg faktisk lidt overrasket:
Jeg spurgte FM, hvor meget jeg kunne forvente, hvis jeg satte et af deres polerede topstykker på. Med deres standard fjedre osv.
De svarede: 4-5 HP (det s'gu' da ikke meget!).

Det nævnes ad din forespørgsel til Performance.

Så det ender nok med (?), at jeg lader det være, som det er (ØV).

PS.
Den med bøsningerne: Er nok for spinkel.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Danny » lør 23. feb 2008 08:57

Er det undervognsbøsninger du vil bruge den til? For så er den nok for lille, som Hasse siger.
Jeg tog bæreamene med ind i et værksted hvor de havde en hydraulisk presse. Ganske gratis, men det var nu også værkstedet på kasernen jeg sneg mig ind i :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf altid6 » lør 23. feb 2008 09:13

Ja den er nok for spinkel, sidst jeg skiftede dem foran, bukkede jeg en lille skruetvinge i forsøget. Som du nævner Hasse så er det sikkert ikke meget det giver at ordne topstykket ved at porte og polere, men det ville være tosset ikke at få de ekstra HK, nu når man har hele motoren ude og skilt den ad :wink: .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » lør 23. feb 2008 10:12

Enig...naturigvis.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » lør 23. feb 2008 14:12

Æv havde lige regnet med at skille motoren helt i dag, men der kom jeg da på andre tanken :? . De 10 bolte som holder topstykket sammen med blokken er spændt med et rimelig moment. Når skidt, der står i bogen at de kommer af med en 12 mm studs til topnøglesættet....................Wrong den passer overhoved ikke ned over, fint så tager jeg da bare en 13 mm. Jeps den går ned over, MEN de bolte er ikke som almindelig bolte (ved ikke hvad de hedder), der er mange flere takker i og toppen kamer over..........................F*CK. Ikke det bedste sted at efterlade en bolt som er slidt rund. Nå fik dog en ud, så nu må jeg ud på smedeværkstedet på mandag for at se om de har et værktøj som bider bedre omkring disse bolte. Så må jeg igang med undervognen istedet. Lidt stemningsbilleder fra garagen.
Billede
Billede
Billede
Billede
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » lør 23. feb 2008 17:02

Du skal ha' fat i en 12 mm 12kant top.

Kan være svær at få fat i.

Jeg ved, at Würth, Ægirsvej 8, Hillerød, tlf 48 24 00 77 har dem.
Men andre vel også.

PS.:
Er spændt på evt. at se et billede af \"indersiden\" af topstykket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri