kølerhjelmen

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

kølerhjelmen

Indlægaf JK » tirs 26. feb 2008 14:15

Når jeg køre 80-90km/t og opefter eller hvis vinden står fra en bestemt side. Løfter min kølerhjelm sig, ikke meget mere end 6-8mm men nok til at jeg kan se det og at det gør mig utryg ved tanken om at den flyver af ude på motorvejen :|
Jeg har se på flere fotos og film at jeg ikke er den eneste som har problemet og kan da også godt forstå at det opstår med en kølerhjelm af alu. men kan man tillade sig at sætte lidt sikkerhed på:

http://www.biltema.dk/products/producti ... emId=76446

Det ser ud til at det er det eneste der er og gøre. Jeg har set på mulighederne for at justere låsen til kølerhjelmen, men det ser ikke udtil at det er der problemet ligger.

Er der nogle som har erfaring med det?
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Kuksi » tirs 26. feb 2008 16:38

Har oplevet noget lignende, når jeg en sjælden gang er over 90 km/t :wink:

Mit problem var samtidig at hjørnerne oppe ved forruden også gerne ville løfte sig.
Beslaget med låsetøjet justerede jeg så langt ned det lod sig gøre. Hjørnerne bukkede jeg meget forsigtigt lidt nedad, så de klemmer lidt mere imod gummierne. Prøvede først at sætte ekstra gummi dupper oven på. Men så passede det ikke med skærmene. Derfor brugte jeg lidt kvalificeret vold. Men pas på svejsningerne/limningerne af forstærkningerne under hjelmen. Mener også at kunne huske at noget af \"sluppet\" kommer fra hængslerne.
Ligger i sengen, så kan ikke lige gå ud og kikke på det. :cry:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf JK » tirs 26. feb 2008 17:34

Jeg har ikke set på hængslerne det var måske en mulighed, de kan vel \"komme ud af vinkel\" med tiden. Jeg havde også tænkt på at bruge lidt vold, men er bange for at kølerhjelmen er for blød.

Kuksi: God bedring!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Softtop » tirs 26. feb 2008 21:35

Sådan har min altid været. Tyggede lidt på det i starten, men skænker det ikke en tanke mere.
Har to gange afprøvet stormkrogen, en gang ved et helt ekstremt bump på motorvej i Holland, og en gang hvor jeg vil tro at det var sjusk fra egen side, der fremprovokerede situationen. Stormkrogen virker! Bare sørg for at skidtet er velsmurt og at fjederen virker.. 8) :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Kuksi » tirs 26. feb 2008 21:39

Tak JK

Da konen ligger med benet oppe efter en knæoperation, måtte jeg selv hente min øl i skuret her til aften :o

Nå men anyway. Tog jo lige et kik under hjælmen, nu jeg var ude.
Det var ganske rigtigt lukke beslaget jeg har justeret helt ned (faktisk filede jeg også hullerne lidt større). Men der hvor jeg \"bukkede\" lidt, er \"hjørnerne\" af hjelmen lige bag klaplygterne. Så presser gummierne lidt hårde mod hjelmen, når den er lukket.
Hjelmen giver sig dog også oppe ved hængslerne, som jeg tidligere nævnte. Men det er ikke pga. slup i hængslerne, men han kan simpelt hen løfte disse hjørner 5mm uden at bruge særligt mange krafter. Det er dette der sker når der kommer fartvind under hjelmen. I mit tilfælde er det selve materialet i hjelmen og hængslet der giver sig. Måske man kunne lave en lille forstærkning til at skrue oven på hængslet, under de eksisterende skruer? For det er faktisk lidt irreterende at se på ved høje hastigheder.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Problemer og løsninger