Slidte støddæmpere?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Slidte støddæmpere?

Indlægaf hasse » tirs 26. feb 2008 14:14

Web skrev i \"forårsprojekt 2008\", at han bl.a. ville udskifte sine Koni-støddæmpere.

WHAT??? tænkte jeg. Og begynder at gøre mig nogle overvejelser.
(Kører selv med Koni-gelbe).

Garrett skriver i \"Performance Handbook\", at efter omkring 30.000 miles (ca 55.000 km) skal man nok overveje at skifte dæmperne. Især hvis det er MX5 originaldæmperne, der er på dytten.

Klart, at slitage afhænger ens generelle køremåde og -stil. Så det kan vi lade ligge.

Men hvordan afgør vi egentlig, om støddæmperne står til udskiftning?

Har fået noget af et svar fra Koni.
De siger bare, at de kan justeres, og de har kendskab til Konikørere, der har kørt over 300.000 km.

Guten Tag!!! Eller på dansk. Go' da' mand økseskaft.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tirs 26. feb 2008 19:31

Her er et link med forslag til kontrol af støddæmpere:

ftp://ftp.catalog.com/susq/shocks/shckeval.htm

Jeg har for år tilbage fået kontrolleret støddæmpere på et værksted med et specielt apparat, der udskriver en kurve over dæmpningsevnen. Værkstedet findes endnu på Rentemestervej Kbh. NV: http://www.seneberg.dk/
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » tirs 26. feb 2008 22:19

Kan også huske da konen ville ha' nye støddæmpere på hendes 306'er.
Den havde vel kørt 90-100.000km, og hun syntes ikke den var så sporty og fast længere. Peugeot sagde at deres dæmpere holdt bilens tid ud, og det var jo verdens bedste undervogne de lavede.
Der røg nu alligevel 4 nye gasdæmpere i, og sikke da en forbedring :D
Men kender da også nogen der har kørt 300.000 km morfar kørsel med de samme dæmpere. Men der fra og så til at påstå de stadig virker som de skal.... :roll:

Har også stået med de gamle dæmpere fra en af mine Uno'er. Der var mere dæmpning i en cykelpumpe, og de havde ikke kørt 60.000km.

Det er svært at afgøre hvornår de skal skiftes.
Men når de nye er monteret vil man helt sikkert kunne mærke OM det var nødvendigt :lol:
Selv vil jeg bare dække mig ind under at de nye skal være justerbare, og så skulle de \"gamle\" jo alligevel ud :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Webmaster » tirs 26. feb 2008 22:28

Mine gule konier har været monteret ca. 40.000 km og har nok været på track days mindst 20 gange! Bagvognen virker som om den ikke helt har så meget fat i vejen som den en gang havde. Derfor skifter jeg dem. Jeg monterer samtidig FM shock mounts så dæmperne ikke efterfølgende bliver ødelagte på grund af al for kort vanding..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf EØK » ons 27. feb 2008 11:58

Et andet alternativ til Koni gelb.......

Har I set deres nye serie Koni STR.T :P også til mx´ere

http://www.koni.com/54+M593842defd9.html

Kan købes her:
http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... id=3754999

Jeg synes, at de er meget tiltalende, man får Konis kvalitet til en meget rimelig pris.......

Er det helt nyt serie eller har Koni lavet dem længe, synes bare ikke at jeg har stødt på dem tidligere !

Er der nogen der har dem ?
Brugeravatar
EØK

Geografisk sted: Køge

Indlægaf Danny » ons 27. feb 2008 18:58

Kuksi skrev:Har også stået med de gamle dæmpere fra en af mine Uno'er. Der var mere dæmpning i en cykelpumpe, og de havde ikke kørt 60.000km.

Det er svært at afgøre hvornår de skal skiftes.
Men når de nye er monteret vil man helt sikkert kunne mærke OM det var nødvendigt :lol:
Selv vil jeg bare dække mig ind under at de nye skal være justerbare, og så skulle de "gamle" jo alligevel ud :lol:

Da jeg smed AGX'ere i for en måneds tid siden, var de gamle helt døde. Jeg kunne uden besvær presse stemplet helt i bund og det kom ikke ud igen. Sådan så selv forstøddæmperne ud! Så de har været pensionsmodne.
Derfor: hvis i har sænket undervognen det mindste så hold jer væk fra de billige KYB-dæmpere fra mx5parts. Jeg går ud fra det er GR2'ere, men det fremgår ikke umiddelbart.

Og jeg er helt enig, det kan simpelthen ikke betale sig at købe originaldæmpere fra Mazda, jeg mener 2 nye koster ca 1800 kr. De penge kan man altså få meget bedre dæmpning for andetsteds.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Tilbage til Problemer og løsninger