Manglende tændning ved koldstart

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf JK » ons 12. mar 2008 21:36

Felix:
Tak - nu synes jeg og ha´ læst flere steder at de tændrør og kabler altid laver problemer, så nu bliver de skifter!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Kuksi » ons 12. mar 2008 22:31

Da jeg fik min NA'er sidste vinter, var jeg også parat til at skifte tændkabler. Men da bilen kørte perfekt, og der var masser af andre ønsker, så nøjes jeg bare med at skifte tændrør.

Men efter nogle måneder, begyndte den at sætte lidt ud og tænde dårligt ved høje omdr. Det opstod ud af det blå, og der var intet at se på tændkablerne.
Et sæt KV85 fra mx5parts, løste problemet 100%. Det er nogle vildt lækre kabler, og så kunne de jo fås i en farve der passer til bilen.

En anden ting der bør være under mistanke er tændspolerne. De bør være helt rene og fedtfri (rensebenzin), og kan evt. efterfølgende sprøjtes med en gang silicone. Selv de mindste revner i dem vil kunne give problemer, så kik grundigt efter. Modstanden kan måles med et ohmmeter, og værdien sammenlignes med spec i Tanners håndbog.

Mine var OK, og bilen har startet hver eneste gang siden sommer og vinter. (når der ellers har været strøm på batteriet :wink: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf JK » tors 13. mar 2008 16:51

Kuksi skrev:Da jeg fik min NA'er sidste vinter, var jeg også parat til at skifte tændkabler. Men da bilen kørte perfekt, og der var masser af andre ønsker, så nøjes jeg bare med at skifte tændrør.

Men efter nogle måneder, begyndte den at sætte lidt ud og tænde dårligt ved høje omdr. Det opstod ud af det blå, og der var intet at se på tændkablerne.
Et sæt KV85 fra mx5parts, løste problemet 100%. Det er nogle vildt lækre kabler, og så kunne de jo fås i en farve der passer til bilen.

En anden ting der bør være under mistanke er tændspolerne. De bør være helt rene og fedtfri (rensebenzin), og kan evt. efterfølgende sprøjtes med en gang silicone. Selv de mindste revner i dem vil kunne give problemer, så kik grundigt efter. Modstanden kan måles med et ohmmeter, og værdien sammenlignes med spec i Tanners håndbog.

Mine var OK, og bilen har startet hver eneste gang siden sommer og vinter. (når der ellers har været strøm på batteriet :wink: )

Jeg mistænker også min tændspole, så den efterser jeg også her i weekenden.
Det er demher du tænker på ik´?: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/560 og så en gang nye tændrør!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Kuksi » tors 13. mar 2008 17:34

Det er lige præcis dem jeg tænker på :D

Modstanden skal ligge mellem 9000-13000 ohm. Det er når du måler ned i hullerne (parvis), hvor tændkablerne går ned i tændspolen.
Det er nok nemmest at stikke et søm eller skruetrækker med i hullerne, og så måle på dem. Forbindelserne sidder et stykke nede i hullerne.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf JK » tors 13. mar 2008 20:31

Kuksi skrev:Det er lige præcis dem jeg tænker på :D

Modstanden skal ligge mellem 9000-13000 ohm. Det er når du måler ned i hullerne (parvis), hvor tændkablerne går ned i tændspolen.
Det er nok nemmest at stikke et søm eller skruetrækker med i hullerne, og så måle på dem. Forbindelserne sidder et stykke nede i hullerne.

Jeg prøver - TAK!
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Niels » tirs 25. aug 2009 14:48

Hej derude. Det her er jo en gammel tråd, men jeg tager den desværre op. Jeg er relativ nybagt ejer af en NB årgang 2000. Købt privat i juni. Sælger oplyste ved salget at den kunne finde på kun at tænde på tre cylindre. Nu har den gjort det nogen gange og gør det oftere og oftere (jeg kører måske mere end han gjorde ).
For at gøre en længere historie lidt kortere - mit lokale Maxda værksted siger tændspole (rør og kabler er to mdr gamle). Desværre koster en tændspole ca. 7.000,- :o
Planen er nu at søge en brugt hos ophugger eller på Ebay.
Faldt over Good Win Racing der har denne:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1214.html
mon det er den rette ??
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Niels » tirs 25. aug 2009 21:26

Fandt den rigtige hos mx5parts sæ´føli :D
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/784
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR