Fiat Barchetta vs. Mazda MX5

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Fiat Barchetta vs. Mazda MX5

Indlægaf EØK » søn 16. mar 2008 10:02

I denne uge har Bilbasen (bilmarked) lavet en duel med vores MX5.

Jeg synes nu, at den er meget sjov......

En Fiat som udfordre :!:

Blandt andet skrives:

Ægte roadsters, også bagfra er begge biler et par charmetrolde, men barchetta har mest personlighed......

Godt nok smag og behag, men efter min menig er det lige netop MX5´eren der har mest charme og udsende.

Samlet vurdering vinder Mazda MX5 med en stjerne, på køreegenskaber og værdig for pengene for den flest stjerner, men til gengæld færre ved design :evil:

halvfemser kabine taber point på trist plastik.....

Så kan man spørge, hva´ fanden er Barchettaen lavet af :roll:

Er der nogen af jer der har købt bladet ?
Brugeravatar
EØK

Geografisk sted: Køge

Indlægaf JK » søn 16. mar 2008 11:54

Er Barchettaen ik forhjulstrukket?
For så kan den jo aldrig være en ægte roadster - derudover er en roadster = køreegenskaber og ikke en personlig kabine og 5éren er jo designet til at være en køremaskine og ik en italiano-cafe-vogn :twisted:
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf EØK » søn 16. mar 2008 15:09

Det er fuldstændig rigtigt, Barchettaen er nemlig med forhjulstræk !

Godt nok har jeg aldrig kørt en Barchetta, men jeg tror da simpelhent ikke, at man kan få samme køre oplevelse som i MX5

og det med italiano-cafe-vogn, kan flere af os nok blive enig om :wink:
Brugeravatar
EØK

Indlægaf JK » søn 16. mar 2008 17:50

Nu tror jeg også at der er nogle som ved lidt mere om roadstere end Bilbasen (bilmarked).
Top Gear måske :idea:

http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=1

SL600 vs Mazda MX-5 vs Toyota MR2 vs Fiat Barchetta - Så skulle alt tvivl være rydet \"af vejen\" :lol:
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf BB » søn 16. mar 2008 22:02

Barchetta'en er nu ikke så dum og den er lige så meget en roadster som vores MX-5'ere!

Den bygger ganske vidst på en Punto, men har man prøvet en Punto Sporting så ved man godt den ikke køre så ringe endda.

Det væsentlige for mig er, at de ikke forsøger at sammenligne vores MX-5'er med eksempelvis en 206cc for det er godt nok et kikset køretøj.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Softtop » søn 16. mar 2008 22:19

Hvad man bedst kan li' er vel en personlig sag, men sådan ser en
Barchetta ud indenfor:

Billede
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf JK » man 17. mar 2008 09:08

Jeg synes bare at det godt må være lidt primitivt at køre roadster - det synes jeg ik det bliver med sådan en kabine. Barchettaen er da en fed bil, men som min kæreste sage da hun så den film som jeg har linket til: \"det ligner en Fiat \"
Men det er vel op til den enkelte!
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Danny » man 17. mar 2008 09:25

Man kan vel ikke lade være med at være farvet når man nu ejer en MX-5'er, men jeg bryder mig ikke om Fiat'en. Jeg har aldrig kørt en, men jeg synes den er grim.
Desuden mener jeg, at for at bilen skal kunne kalde sig roadster, skal den have kaleche, kun 2 sæder, langsliggende frontmotor og baghjulstræk. Ellers er det \"bare\" en sportsvogn. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det henne, så jeg kan tage fejl. Men jeg vil ikke desto mindre erklære mig enig.

Men jeg vil ti gange hellere have en Barchetta fremfor en 206cc, det er en helt anden klasse.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » man 17. mar 2008 09:54

\"For nogen er placeringen af motoren ligegyldigt da oplevelsen ved bilen handler om intimiteten ved en 2 personers åben bil.\" havde Fiat designerne nok tænkt..

Men Barchettaen solgte aldrig særligt godt.. Samme gælder den anden forhjulstrukne roadster Lotus Elan (ikke at forveksle med den baghjulstrukne Elan).

Begge biler måtte se sig selv total udkonkurreret af Mazda MX-5 og delvis den Boxster lignende Toyota MR-2.

Nu var det nok ikke alene placeringen af motoren, som afgjorde slaget. Men en ting er sikkert. Både Fiat og Lotus undervurderede i sin tid MX-5’eren big time!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf JayBee » man 17. mar 2008 20:13

Barchetta = lille båd!!

Det siger sgu da det hele.. :lol:

JayBee..
NA 1,8 ´94 Classic Red...
Brugeravatar
JayBee

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Kuksi » man 17. mar 2008 23:18

Ja, den sejler sikkert der ud af! :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf EØK » tirs 18. mar 2008 08:15

Yes..he he :D

Pas på den knald røde gummibåd for det en gummibåd...... :lol:
Brugeravatar
EØK

Indlægaf the chicken » tirs 18. mar 2008 08:31

BB skrev: Det væsentlige for mig er, at de ikke forsøger at sammenligne vores MX-5'er med eksempelvis en 206cc for det er godt nok et kikset køretøj.

Ja sammen med de andre små lallede cabrioer, med et ubrugeligt bagsæde og et højt karros! :roll:

Fatter simpelthen ikke at 206CC, 207CC, micra C+C, Tigra osv. findes - de kører ad helvede til, de er forkert skruet sammen til at være en roadster og bagsædet er for lille til at kunne bruges til noget...

Altså enten køber man en 2 sædes roadster med køreglæde - og ellers må man da købe en cabrio som er stor nok til 4...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf BB » tirs 18. mar 2008 17:27

the chicken skrev:Ja sammen med de andre små lallede cabrioer, med et ubrugeligt bagsæde og et højt karros! :roll:

Fatter simpelthen ikke at 206CC, 207CC, micra C+C, Tigra osv. findes - de kører ad helvede til, de er forkert skruet sammen til at være en roadster og bagsædet er for lille til at kunne bruges til noget...

Altså enten køber man en 2 sædes roadster med køreglæde - og ellers må man da købe en cabrio som er stor nok til 4...

Jeg tror det er en pige/mode ting. På papiret så lyder det jo som en fin deal man får ved at købe f.eks. en 206CC. Praktisk, forholdsvis billig og en bil man kender og derfor tryg ved. Problemet er bare, at man får ingen af delene!

Som du skriver er bagsædet håbløst og karosseriet er højt, men problemerne stopper ikke der. Tingesten er ca 150 kg tungere end udgaven med tag, karossen er blød som en lagkage, bagagerummet er håbløst hvis taget skal kunne klappes ned og selv på passagersædet foran er der dårlig plads. Mine rimelige 180 cm passer i hvertfald dårligt ned i den bil, den repræsentere alt det er dårligt ved et produkt der er form over funktion.

PS. Ordet roadster var oprindeligt betegnelsen på en 2 personers hestevogn med kaleche. Det er en amerikansk betegnelse som i dag dækker hvad som helst med 2 sæder og et tag der ikke er permanent, men som alt hvad bilfabrikkernes PR-folk kan komme i nærheden af så bliver det misbrugt.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Tilbage til Diskussion