Skift af bremsevæske

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skift af bremsevæske

Indlægaf Danny » tors 20. mar 2008 12:47

Lige en lille ting jeg har studset over:

Jeg har med vilje udskudt udluftning af bremsesystemet med ca et halvt år (jeg plejer at gøre det på årsbasis).
Grunden er, at bremsevæsken stadig er ligeså gylden som da jeg hældte den i for halvandet år siden. Jeg mener ellers det plejer at blive sort efter rimelig kort tid.

Man kan selvfølgelig altid være på den sikre side og udskifte væsken alligevel, men er det nødvendigt?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Kuksi » tors 20. mar 2008 13:04

Det der sker at at bremsevæsken optager fugtighed fra luften. Hermed sænkes kogepunktet, og når det så rigtig går løs kan der opstå bremsesvigt. Der kan komme damp-lommer i bremsesystemet, og pedalen virker ikke længere. :o

Men at skifte det hele så ofte, vil jeg sige er unødvendigt. Misfarvning i sig selv, kan du ikke tage som et tegn. F.eks. vil hydralik væsken til koblingen, meget hurtigt blive mørkere. Har læst at dette er bare helt normalt for MX-5, og helt uden betydning.

Et værksted kan måle kogepunktet. Men så er det sku' nok billigere at købe en flaske bremsevæske, og selv skifte det som du allerede gør. :lol:

Selv kører jeg på mine biler med en udskiftning ca hvert 4 år.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Re: Skift af bremsevæske

Indlægaf JK » tors 20. mar 2008 14:14

Danny skrev:Lige en lille ting jeg har studset over:

Jeg har med vilje udskudt udluftning af bremsesystemet med ca et halvt år (jeg plejer at gøre det på årsbasis).
Grunden er, at bremsevæsken stadig er ligeså gylden som da jeg hældte den i for halvandet år siden. Jeg mener ellers det plejer at blive sort efter rimelig kort tid.

Man kan selvfølgelig altid være på den sikre side og udskifte væsken alligevel, men er det nødvendigt?

Da jeg for flere år siden arbejdet hos Mazda var det normaltvis sådan at man skiftet bræmsevæske hvert 2. år - men jeg ville personligt ikke være bange for at køre på noget som er 3-4 år gammelt.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Claus » tors 20. mar 2008 16:42

Bremsevæsken cirkulerer jo ikke....så hvis man efterfylder bliver den \"nye\" væske jo i beholderen og derfor vil ofte se nyere ud.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf JK » tors 20. mar 2008 16:51

Claus skrev:Bremsevæsken cirkulerer jo ikke....så hvis man efterfylder bliver den "nye" væske jo i beholderen og derfor vil ofte se nyere ud.

I princippet er der bevægelse i alt som er varmeforeskel. Hvis det er varmer ved bremserne end i beholderen ville der komme cirkulation i væsken - men jeg ved ikke om det er nok, så det er nok det smarteste bare at skifte det 100%, med udluftning og det hele.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Claus » tors 20. mar 2008 17:14

så skal det kunne cirkulere inde i røret - skisme ikke meget cirkulation der vil være i et-strengs bremserør med en tykkelse på nogle millimeter.
Men forstår godt hvad du mener og du har med garanti ret at der over en årrække vil kunne ske en cirkulering.
Desuden hvis man skal engang imellem oplever at man efterfylde er det nok en god ide at få checket om bremsesystemet nu også er helt tæt.

Forresten findes der et rep sæt til sine calibre eller kræver det en komplet udksiftning ? Hvad med stemplerne, kan de \"pudses\" op eller ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf JK » tors 20. mar 2008 17:44

Claus skrev:så skal det kunne cirkulere inde i røret - skisme ikke meget cirkulation der vil være i et-strengs bremserør med en tykkelse på nogle millimeter.
Men forstår godt hvad du mener og du har med garanti ret at der over en årrække vil kunne ske en cirkulering.
Desuden hvis man skal engang imellem oplever at man efterfylde er det nok en god ide at få checket om bremsesystemet nu også er helt tæt.

Forresten findes der et rep sæt til sine calibre eller kræver det en komplet udksiftning ? Hvad med stemplerne, kan de "pudses" op eller ?

se evt. her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1351

Stemplerne har ofte et godt lag med crom så de kan pusses lidt med noget vådslibningspapir.
Når bremseklodserne bliver slidt skal der mere væske i calibren og dermed bliver det også behov for at efterfylde, på den måde kan man også se om bremserne er slidt, hvis man skal ud og købe brugt bil!
Det som oftest får en calibre til at "hænge", hvis ikke det er gliderne, er den lille gummiring som sidder og trækker stimplet tilbage, hvis der kommer lidt snavs ind i den rille som ringen er monteret i, kan den ikke komme på plads og derfor trækker stimplet sig ikke tilbage.
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf altid6 » tors 20. mar 2008 18:41

Som det er nævnt tidligere så kommer det helt an på hvordan bilen bruges. Hvis du køre et par trackdays om året vil jeg ikke anbefale at skifte hvert 4 år. Jeg havde skiftet mit og på 3 trackday svigtede bremsen ved 160 i timen, ved nedbremsning til et 180 graders sving :o . Heldigvis kunne jeg fortsætte lige ud, da det var pit indkørslen og derved motorbremse. Det var bremsevæsken der kogte. Heldigvis var der er en flink mekaniker i nærheden af Padborg som skiftede bremsevæsken hurtigt og jeg kunne fortsætte dagen. Så ved trackday brug, så hellere skifte engang for meget end engang for lidt :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf KjaLLe » fre 21. mar 2008 03:08

altid6 skrev:Som det er nævnt tidligere så kommer det helt an på hvordan bilen bruges. Hvis du køre et par trackdays om året vil jeg ikke anbefale at skifte hvert 4 år. Jeg havde skiftet mit og på 3 trackday svigtede bremsen ved 160 i timen, ved nedbremsning til et 180 graders sving :o . Heldigvis kunne jeg fortsætte lige ud, da det var pit indkørslen og derved motorbremse. Det var bremsevæsken der kogte. Heldigvis var der er en flink mekaniker i nærheden af Padborg som skiftede bremsevæsken hurtigt og jeg kunne fortsætte dagen. Så ved trackday brug, så hellere skifte engang for meget end engang for lidt :wink:

Hvilken bremse væske køre du da med? Du kan jo købe noget som har højere koge punkt, end det 'normale'.

Overvejer nemlig selv at skifte til sådan noget når der ryger større bremser på..
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Danny » fre 21. mar 2008 12:07

Det lyder som om jeg har lavet overkill med udskiftningen af bremsevæsken :P

Så får den lov at blive i et stykke tid endnu. Jeg har bare aldrig oplevet, at det forbliver gyldent så længe.

Angående reparation af en caliber, så jeg har prøvet det. Det er rimeligt ligetil, men jeg synes sættet er dyrt. En plovmand såvidt jeg husker. Og som andre har sagt, husk at smøre gliderne, det gør jeg også slev på årsbasis. Jeg har oplevet en der sad fast, der skulle en ny caliber til. Heldigt at Andreas var på pletten med en til en god pris :wink:
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf JK » fre 21. mar 2008 13:31

altid6 skrev:Som det er nævnt tidligere så kommer det helt an på hvordan bilen bruges. Hvis du køre et par trackdays om året vil jeg ikke anbefale at skifte hvert 4 år. Jeg havde skiftet mit og på 3 trackday svigtede bremsen ved 160 i timen, ved nedbremsning til et 180 graders sving :o . Heldigvis kunne jeg fortsætte lige ud, da det var pit indkørslen og derved motorbremse. Det var bremsevæsken der kogte. Heldigvis var der er en flink mekaniker i nærheden af Padborg som skiftede bremsevæsken hurtigt og jeg kunne fortsætte dagen. Så ved trackday brug, så hellere skifte engang for meget end engang for lidt :wink:

Måske DOT 5,1 vil være det mest optimale på trackdays.

På et normalt værksted vil de bruge DOT 3 eller 4

Ellers en ubehagelig historie - jeg har selv prøvet det samme bare ikke i en 5ér og på offentligvej i en gammel Starlet. Det er en underlig fornemmelse når pedalen bare går i bund :o

.........Min. tørkogepunkt.........Min. vådkogepunkt
DOT 3.......205°C.....................140° C
DOT 4........230°C....................155° C
DOT 5.1......260°C...................180° C
http://www.teknologisk.dk/_root/media/25207_Bremsev%E6skeplakat.pdf
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Kuksi » fre 21. mar 2008 13:54

Har læst et eller andet sted at vi skal passe på med DOT 5.
Jeg mener at kunne huske det var noget med at det er silicone baseret istf. det almindelige (hvad det så er).
Om alle DOT 5, så er baseret på silicone, tør jeg ikke sige. Men det bør lige undersøges nærmere.
Jeg holdt mig af samme årsag til DOT 4 da jeg lavede bremser sidste år.

Ellers er Andreas jo oplagt at spørge, og skriv gerne svaret her.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf JK » fre 21. mar 2008 14:02

Jeg har aldrig hørt om det med siliconen men det er da noget der skal undersøges!

Her er lidt info: http://www.teknologisk.dk/_root/media/2 ... plakat.pdf
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf JK » fre 21. mar 2008 14:20

Der er DOT 5 og DOT 5,1 det er to forskelige typer væske!

Læs evt. dette:
http://repvideo.lars-mc.dk/tekniskdata/ ... 944431.pdf

Citat:
DOT 5.1 har absolut intet at gøre med DOT 5. Den er en glycerol baseret bremsevæske ligesom DOT 4.
DOT 5.1 bliver også kaldt DOT 4 High Performance.

Fordele:
DOT 5.1 Absorberer ikke vand helt så villigt som DOT 3.
DOT 5.1 har et højt kogepunkt.
Ulemper:
DOT 5.1 ætser maling og plastik!
DOT 5.1 kan optage vand, hvilket får kogepunktet til at falde.
Holdbarhed:
3 år.
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf altid6 » fre 21. mar 2008 16:10

Jeg køre med en DOT 4, med tørt kogepunkt på 265 grader og vådt kogepunkt på 165 grader. Har overvejet at gå op til DOT 5 eller 5.1, men har ligeledes hørt de der vandrehistorier om deres ulemper. Hvad køre du med Webmaster, du køre jo også en hel del trackdays ???
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Næste

Tilbage til Diskussion