Vinter projekter

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf JK » lør 23. feb 2008 21:46

Felix skrev:Min er staldet op og skal have skiftet tandrem og de øvrige remme ved samme lejlighed - Stumperne er bestilt fra MX5parts og kommer nok i denne uge.
Nogen der har nogen erfaringer med det? Navnligt tænker jeg på at krumtapbolten nok kan gøre en del modstand med det store moment den er spændt på med - mener at have læst at man kan bruge startermotoren til at løsne bolten med - Er der nogen der har prøvet det?

Jeg har aldrig prøvet at løsne krumtapbolten via starteren - men jeg vil foreslå at bruge en slagnøgle på luft eller el (+ en slagtop). Det er en god invistering til meget andre formål.
At bruge starteren kunne indebære risiko for at noget kan gå galt, motoren er stærker end man forventer og kan sende et tav eller en topnøgle mange meter gennem luften!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf altid6 » søn 16. mar 2008 20:55

En lillle opdate om projektet. Samtlige dele i motoren er ny skilt ad. Til Hasse kan jeg sige at den ventilfjedrerspænder fra Thansen kan godt bruges, dimensionen er fin...................Men den holder kun til et topstykke, nu er den bukket som en flitsbue efter at have trykket alle fjedre sammen. Men hensyn til krumtapsbolten, så var det intet problem med en slagnøgle, den kom let af. Nu er der bestilt dele hos FM, MX5parts og I.L.motorsport. Alle dele er renset og nogle er klar til at blive malet og topstykket er klar til at blive portet og poleret. Det har været lidt hårdt her i weekenden at se det gode vejr og ikke kunne køre i bilen, men det kommer nok snart.
Billede
Billede
Billede
Billede
Hmm de ventiler trænger til en grundig rensning. De 3 andre kamre var ikke så slemme som dette. Det var også fra denne cylinder at der var olie på tændrøret da det blev taget op. Så et eller andet har ikke været optimalt. Har kigget stemplet igennem efter en eventuelt gået stempelring, men har ikke kunne finde nogen fejl.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » søn 16. mar 2008 22:35

Ta'r \"topstykket af\" for dig Altid6.

Gode, oplysende billeder.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » søn 16. mar 2008 23:49

Total respekt Jesper.... Jeg får helt lyst til at skille det hele fra hinanden - bare for at kigge lidt på hvordan det ser ud...

Lad os endelig se flere billeder... det er jo faktisk den første private danske MX-5 restaurering der dokumenteres her!!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Kuksi » man 17. mar 2008 00:09

Helt enig med Hasse og Web!
Total respekt 8)

Har det på samme måde:
Får lyst til at flå det hele fra hinanden, og samle med fede stumper.
Har desværre ikke rammerne til det. Hverken fysisk eller økonomisk :wink:

PS. Billederne sluger vi råt
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf altid6 » man 17. mar 2008 10:27

Jamen har da masser af billeder :wink:

Organisere ventiler og ventilløftere, da de alle skal genbruges. Har spugt hos performance5 om nye ventiler og fjedre kunne give mere effekt, men det var minimalt. Skifter dog den lille pakning som omgiver ventilerne.
Billede
Billede
Indsugningskanalen
Billede
Og udstødningen. Store tykke kager af sod og fastbrændt materiale.
Billede
Ventiler i og ventiler ude..
Billede
Billede
Et af de 3 andre forbrændingskamre, som ser væsentlig bedre ud end det første.
Billede
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » tirs 18. mar 2008 18:49

Lidt public service omkring ventilfjederspænderværktøj (langt ord).
Fjederspender fra Biltema:
Denne er robust, men ubruglig til et MX-5 topstykke. Fjedrerne sidder dybt i topstykket og dette værktøj kan ikke nå derned. Derfor kan dette værktøj kun bruges hvis man modifisere det og laver en form for forlænger.
Billede

Fjederspænder fra T.Hansen:
Dette var et forsøg for den er lavet til scooter vist nok. Det der er rigtig godt ved dette værktøj, er de mange dele man for med og mulighed for at forlænge studserne så den lige passer til ens topstykke. Det dårlige er så holdbarheden. Efter 10 ud af 16 ventiler, måtte der forstærkning til for at holde sammen på skidtet. Fjedrerne er så stærke og stramme at værktøjet retter sig ud, inden fjederen bliver presset sammen. Så må man bruge hvad der lige er ved hånden for ud skal de. I dette tilfælde er værktøjet forstærker med kraftig tape og sejlgarn (også holder det :wink: ).
Billede

En anden ting man skal være opmærksom på er de 2 små splitter som holder ventil og fjeder sammen. Der er power i dem når de går løse, derfor er det en god ide, at vikle noget tape om studsen, så ikke de små splitter flyver rundt i lokalet, i øjne og andre steder hvor de ikke høre hjemme.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf KjaLLe » tirs 18. mar 2008 19:29

^^ Hehe, fin lille skulptur du har lavet der Jesper..

Det er sq et iorden projekt du har gang i der, får helt lyst til at gå igang med min egen :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf altid6 » tirs 18. mar 2008 21:10

Ja tror at jeg sælger den til højstbydende på five-speed auktion når projektet er færdigt :lol:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » søn 23. mar 2008 21:23

Altid6:
Porting med Dremel.
Har selvfølgelig kigget grundigt på dine billeder ligesom jeg har fundet/set billeder af porting på nettet.

Har lidt vanskeligt ved at forestille mig, at det er muligt selv at foretage porting med en Dremel.

Hvad er din mening??

Af en micro-fiche-- NA-engine-Chassis-91-92.pdf (pkt 1200) -- - se under downloads - fremgår det, at ventilerne, og hvad dertil hører, består af rigtig mange enkeltdele.

Har du splittet ventilerne fuldstændig ad?

Eller er der noget af det (ventilsædet m.m.), du har ladet forblive i topstykket?

Hvor \"dybe\" er egentlig hullerne i intake- og exhaustsiden?
Dvs. fra yderside til inderside.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tors 27. mar 2008 21:55

Til dine spørgsmål Hasse :wink:

Billede
Ventilerne er helt skilt fra hinanden. Der er ventilen, fjedren, de 2 splitter, ringen som holder splitterne i spænd og bundstykke for fjedren, samt den pakning som er imellem ventilen og ventilsædderne. Jeg har ikke taget ventilsædderne ud af topstykket og gør det heller ikke, det er et job for en mekaniker og de er ikke nødvendige at skifte.
Mere vigtigt at skifte den lille pakning omkring fjederen. Ventilsædderne er 49.96 mm igennem topstykket.

Til at udføre portning og polering har jeg 2 dremel. En almindelig på el og en noget mindre en til trykluft. Der er en rigtig god beskrivelse af en portning på denne hjemmeside, samt mange andre gode ting og sager (http://www.pacificsites.net/~hakuna/gearhead.html) Han bruger også en dremel.
Billede

Nu da der bliver snakket om kompressor i en anden tråd, så er dette min kompressor. En lille håndholdt en med et tryk på 8 bar, 1100 Watt og 1,5 hp. Den er ikke kraftig og kan nok ikke trække en hjulnøgle, men god til at rense motorrum med.
Billede
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tors 27. mar 2008 23:01

Tak ska' du' ha'.
Sådan, som jeg har set forskellige tegninger og billeder, er det nødvendigt at \"banke\" ventilstyrerne ud.
Ellers kan man da ikke komme til at polere ordentligt. Eller kan man?

Og poleringen skal vel både foregå \"indefra\" og \"udefra\". Ikk??

Jeg er nu ikke så nervøs for det med ventilstyrerne. Man skal bare sørge for at have en (driver?)....dorn med de rette mål..jfr. Haynes.
De behøver ikke specialfremstilles (Haynes) men kan købes. Bl.a. i Cardic.

Rettelse:
Det er IKKE Haynes men Rod's Enthusiast's
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » fre 28. mar 2008 09:00

Jeg vil forsøge at gøre det med ventilstyrende i (kaldte dem vist ventilsæder). Men selvfølgelig, hvis det ikke kan ladesiggøre så må de ud. Måden jeg udføre denne renovering på er sikkert ikke den ultimative måde at gøre det på, da jeg ingen erfaring har med at skille en motor ad. Jeg bruger logik, den tekniske viden jeg kan finde og gå på mod. At tingene så måske kan udføres på en mere praktisk eller smart måde, bekymrer jeg mig ikke om. Det tager den tid det nu tager :wink: . Jeg går først igang med portning af topstykket, når jeg har fået nye pakninger fra FM. Pakningen imellem udstødning/indsugnings manifold også topstykket, afgøre lidt hvormeget materiale jeg vil tage af topstykket. Portningen bliver udført fra begge sidder af.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Claus » fre 28. mar 2008 09:10

Damm hvor lækket....mine tanker flyder tilbage til dengang man ikke havde råd og skulle gøre det hele selv for at spare penge...men nu vil man gøre det for hyggens skyld...damm, gad godt modificere mit topstykke - men tiden og familien tager fritiden.

Respekt herfra og spørg webmaster om du ikke kan få en \"rubrik\" hvor billederne kan blive lagt op, så vi alle løbende kan følge med i projektet, der som webmaster siger det er den første dokumenteret renovering på five-speed.dk
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » fre 28. mar 2008 10:45

Det dog Satans, som det klør.

Og det er hverken lopper eller fladlus.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse