Auto polish og voksning med polermaskine

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Auto polish og voksning med polermaskine

Indlægaf PGS » søn 30. mar 2008 20:50

Nu hvor foråret närmer sig er det tid til at se närmere på lakken.

Er der nogle her på forummet som kan forklare lidt mere generelt omkring hvordan man får det bedste resultat når det gälder polering og voksning af bilen?

Jeg har köbt en polermaskine (på Biltema) og voks (Biltema's Super Voks :o ), men behöver jeg at polere lakken först inden man går igang med at vokse?

Nogle af jer som har prövet at vokse jeres MX'er med polermaskine?
Forskel i resultat sammenlignet med \"manuel\" voksning?

Hvis I har forslag til en rigtig god voks som I selv har prövet med godt resultat og som kan anbefales så hör gerne fra jer. Min nyindkobte Biltema voks kan jeg altid sälge på Ebay :D
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Viggoman » søn 30. mar 2008 21:04

Vask-lakrens-voks og godt med knofedt!

En forudsætning for et godt resultat er at få renset lakken helt af. Vask bilen grundigt med en god autoshampoo (uden voks eller andre tilsætningsstoffer!), polér derefter med lakrens som fjerner diverse belægninger og gammel voks. Og smør så vidunderet ind i god gammeldags Canubavoks. TurtleWax, AutoGlym, Meguiars m.fl. laver gode produkter. Undgå de \"nemme\" løsninger med alt-i-en arbejdsgang. Jo lettere arbejdet beskrives i reklamen desto ringere resultat IMHO.

Men er der noget federe end at kærtegne øjestenens sexede kurver med små roterende bevægelser...... :P
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » søn 30. mar 2008 21:09

Hej

Er det den helt store tur du skal igang med, så har jeg personligt har jeg haft gode resultater med en omgang lakrens først, derefter lidt voks/polish og til sidst ren voks på til sidst.

Den store tur behøves kun at blive gjort én gang med mindre du får hærget lakken. Derefter bruger jeg metoden med en omgang voks/polish og så ren voks på som afslutning. Har jeg travlt nøjes jeg med en mild gang voks/polish, salgspolering...

Jeg er meget glad for Sonax produkter og bruger normalt Sonax Wax 3 der indeholder en del slibemiddel når der skal poleres i bund. Sonax Wax 2 bruges til hurtig vedligehold, da den ikke indeholder så meget slibemiddel og Sonax Wax 1 bruges hvis den skal have det ekstra lag med ren voks, der er ingen polermiddel i denne! Det er især det afsluttende lag med ren voks der for alvor får bilen til at stråle.

Er der mange ridser eller mathed i lakken kan det klart betale sig at arbejde for med en god omgang lakrens. Ubehandlet plast, gummilister og lign. dækker jeg af med malertape inden selve poleringen.

Husk i øvrigt inden poleringen, at vaske bilen godt og gerne affedte lakken så alt tjære og skidt kommer helt af.

Jeg har kun brugt en (billig) polermaskine en gang og resultatet var af helvede til, den kunne slet ikke arbejde, så nu til dags er der kun masser af knofedt at tage af for mig!

Min Seat blev i øvrigt leveret poleret og den strålede simpelthen, efter tre-fire gang vask i hånden var lakken ganske mat og trist igen. Den var lige blevet poleret med et mirakelmiddel der bare lå \"løst\" ovenpå lakken...

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf JK » søn 30. mar 2008 21:22

Jeg er så heldig at være godt venner med en autolakker som klare det for mig :wink:
Men husk slibemiddel fjerner den øverste del af lakken - hvis du gør det et par gange om året, går der ikke mange år før end at vognen skal males!!!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Kuksi » søn 30. mar 2008 21:32

Og det skal tages bogstaveligt, det JK siger :!:

Min røde lak, som i forvejen er den farve der falmer og bliver grim hurtigst af alle. Har flere steder på skarpe hjørner skader hvor den er slidt igennem.
Man kan se at det er opstået som slibe/poler skader, og stammer fra den forige ejer.
Så det er ikke kun vores \"bisser\" der får slibe skader, ved for voldsomme midler.

At der fjernes lak er klart for enhver, der har prøvet at polere en rød bil med lyse klude. Det er utroligt hvor det smitter af.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » søn 30. mar 2008 22:29

Kuksi skrev:Og det skal tages bogstaveligt, det JK siger :!:

Min røde lak, som i forvejen er den farve der falmer og bliver grim hurtigst af alle. Har flere steder på skarpe hjørner skader hvor den er slidt igennem.
Man kan se at det er opstået som slibe/poler skader, og stammer fra den forige ejer.
Så det er ikke kun vores "bisser" der får slibe skader, ved for voldsomme midler.

At der fjernes lak er klart for enhver, der har prøvet at polere en rød bil med lyse klude. Det er utroligt hvor det smitter af.

Skaderne på skarpe hjørner er især forekommende på biler hvor folk selv har prøvet med polermaskiner og så holdt dem for længe/for hårdt på skarpe hjørner. Lakrens tager ved, men slet ikke i samme grad som hvis man bruger f.eks. Slipol - det er dælme noget der river lakken op!

Formålet for mig med poleringen er at glatte ridser ud så de ikke ses så let. Dertil er voks med en lille smule slibemiddel formidabelt - men alt med måde ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KjaLLe » søn 30. mar 2008 22:56

Min skal også have den helt store tur her inden den kommer på gaden igen, tror dog at jeg vælger at betale mig fra det iår.. Frygter at hvis jeg selv skal stå for det, bliver det aldrig gjordt!

Så smider nok en 3-4000kr og så får den også den helt store tur med læder-pleje og hele molevitten.. :D
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Danny » man 31. mar 2008 14:51

Jeg tilslutter mig de andres arbejdsgang og fraråder ligeledes polérmaksinen, Jeg forsøgte det engang, men med det resultat at voksen blev slynget ud over det hele og selve poleringen ikke kunne stå mål med det man opnår ved håndkraft.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » tirs 1. apr 2008 17:20

Meninger om lakhærder????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 3. apr 2008 08:11

Det er sgu' for åndsvagt.

Jeg mener naturligvis lakforsegler.

Lakhærder er noget man blander i malingen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf the chicken » tors 3. apr 2008 09:42

Polermaskiner er omtrent ligeså anvendelige som polering med en pose m&m's... :evil:

Nææ godt gammeldags knofedt, først en tur med sonax lakrens og derefter en god gang voks- det dúr!

Alt det der 3 i en osv. synes jeg aldrig har været bøvlet værd - måske er der mindre arbejde, men resultet er også derefter...
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf JK » tors 3. apr 2008 10:35

Når min kammerat polere er det med en vinkelsliber med en polerskive på :o
Men han er også vognmaler, så han ved hvad han laver!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf the chicken » tors 3. apr 2008 11:45

Tror at den bare ligner en vinkelsliber - den kører nok noget langsommere, det er dem profferne bruger... De virker sikkert fint, men det gør de andre ihvertfald ikke... :roll:
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf JK » tors 3. apr 2008 15:49

the chicken skrev:Tror at den bare ligner en vinkelsliber - den kører nok noget langsommere, det er dem profferne bruger... De virker sikkert fint, men det gør de andre ihvertfald ikke... :roll:

Enig!
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Claus » tors 3. apr 2008 20:45

Den polermaskine fra Biltema, den spiller altså 200% og fik en rigtig flot omtale i testen der var i Auto motor & sport
http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=98894

12 trin til at få din bil perfekt, inden sommeren for alvor kommer.
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071004.pdf

Skal det gå hurtigt
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 061007.pdf

Denne har jeg ikke, men er lidt fristet grundet den yderst attraktive pris.
http://www.biltema.dk/products/product. ... mId=133490
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Diskussion