Startknap

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Startknap

Indlægaf bassman » ons 2. apr 2008 06:18

Hej Forum!

Har lige erhvervet mig sådan én -

http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1165.html

Skal dog bruge en workshop manual til installationen. Det har jeg ikke lige.
Men har dog fundet denne side, som beskriver installationen af Hondas startknap i en NB.
http://www.angelfire.com/mac/brb/brbindex.html

Hvis man scroller ned til det første billede, er det så ikke \"starter wire\", som ses på billedet ved navn IG2 og som skal cuttes?

Er der nogen som har prøvet denne installation fra Good Win Racing?
Skal man evt. bare sætte ledningen fra startknappen på kredsløbet eller skal den påmonteres i stedet for den anden.
Det fremgår nemlig ikke af den medfølgende manual til startknappen. Her står bare følgende -
SWITCH WIRING
Find the starter wire on the ignition harness (consult a workshop manual) and run a wire of similar size from the starter wire to either side of the green module on the start button.

På forhånd tak.
Brugeravatar
bassman

Nøgle.

Indlægaf Thor » ons 2. apr 2008 07:58

Det ser da Nice ud :-)

Men virker din nøgle ikke mere?? *GGG*
Brugeravatar
Thor

Geografisk sted: Nord Sjælland

Indlægaf EØK » ons 2. apr 2008 08:18

Hej Bassman

Har du kigget på den tyske mx5 club, fandt lige denne her til dig

http://www.mx-5.de/html/starterknopf.html

Godt nok på tysk, men håber at det hjælper !
Brugeravatar
EØK

Geografisk sted: Køge

Indlægaf JK » ons 2. apr 2008 08:45

Er det ikke \"bare\" at tage ledningen fra tændingenslåsen til starter/starterrelæet og sætte den over knappen. Man kan jo ikke undvære nøglen, med mindre at man fjerner den helt, ellers kommer der problemer med ratlåsen.
Som jeg husker det så er der 4 ledninger, nr. 1 og 2 skal ha´+ fra nr. 3 og nr. 4 går til starteren. Sådan var det på min gamle 323, men den var også noget af det nemmeste at starte uden nøgler :D
Hvis det er på en nyere model så er det også startspærren som kan komme i vejen, her kan nøglen heller ikke undværes.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nøgle.

Indlægaf altid6 » ons 2. apr 2008 08:51

Thor skrev:Det ser da Nice ud :-)

Men virker din nøgle ikke mere?? *GGG*

Forstår godt du griner lidt. Jeg har sat en startbutton fra en Honda S2000 i min, men har ikke frakoblet tændingen fra nøglen, så kan starte den på 2 måder og jo man skal først sætte tænding på med nøglen før knappen virker. Er måske lidt fjollet :lol: . Meeeeeeeeeeeeeeeeen Jeg synes at det ser sejt ud med en startknap i en sportsvogn, Den giver wow effekt når andre sætter sig ind, min lille fætter er vild med at starte bilen ved at få lov til at trykke på knappen. Også kan jeg ikke helt forklare det, men når man holder i pitten og skal starte op ind man skal ud på banen, så giver det en fed fornemmelse og sætter den rigtige stemning at trykke på knappen og motoren springer igang..................Mmmmmm må se at få bygget den bil færdig så jeg kan komme ud og høre motoren igen :twisted:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Seriøst

Indlægaf Thor » ons 2. apr 2008 10:04

Det var skam heller ikke for at gøre grin med det på nogen måde :-)

Jeg har stor respekt for de mange MX5 entuiaster her på sitet og nyder virkelig at læse indlæggene.

Jeg kan godt se at det kunne misforståes og det beklager jeg.

Held og lykke med projektet :-)
Brugeravatar
Thor

Geografisk sted: Nord Sjælland

Indlægaf bassman » ons 2. apr 2008 10:42

Thor - der skal vidst mere til. Var til foredrag med Arne Nilsson og har i dag masser af energi og overskud. :D
Men vil stadig, som Altid6 kunne starte bilen med nøglen. Det andet er bare for fornøjelsens skyld.
EØK- er ikke den store haj til tysk. Men umiddelbart ligner fremgangsmåde den samme som jeg henviste til på engelsk og her skal systemet laves med en relay kontakt.

JK- Det må være noget lignende den knap du monterede. Der er også en som skal føres til starteren. Problemet er bare at jeg ikke ved hvilken ledning det er som jeg skal bruge. Måske er jeg lidt dum, men jeg vil bare være sikker på at jeg skærer den rigtige ledning.
Brugeravatar
bassman

Indlægaf altid6 » ons 2. apr 2008 11:33

Langtid siden at jeg installerede min, men mener bestemt ikke at jeg skar nogle ledninger over. Det siger de i manualen, men hvis du gør det så kan du ikke starte bilen med nøgle mere. Derimod satte jeg bare nogle strømtyve på de ledninger som aktiveres med nøglen og førte dem over til knappen også virkede begge dele, både nøgle og knap. Thor det var skam ingen kritik af dit indlæg, kunne godt se humoren i det også derfor at jeg skrev at en startknap kan virke lidt fjollet for nogen :wink: . Det er jo egentlig også bare noget unødvendigt gejl......................Men sjovt gejl :D .

Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf JK » ons 2. apr 2008 14:37

bassman skrev: JK- Det må være noget lignende den knap du monterede. Der er også en som skal føres til starteren. Problemet er bare at jeg ikke ved hvilken ledning det er som jeg skal bruge. Måske er jeg lidt dum, men jeg vil bare være sikker på at jeg skærer den rigtige ledning.

Du skal bare gøre som du gjorte før i tiden når man stjal biler :lol: . Jeg mener at den er relæ styret så det er nok en af de tynde ledninger - ellers kan du måle det med et voltmeter på tændingslåsen.
Jeg synes selv det ville være sjovt med sådan en knap så jeg gir altid6 ret - men jeg vil nu gøre det i forbindelse med en startspære. Så når du trykker på fjernbetjeningen og tager startspæren fra, først der virker startknappen. Med et par holderelæer og noget, ville man kunne fjerne tændingslåsen helt og kun bruge det system.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf JK » ons 2. apr 2008 14:40

Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf MrT » fre 25. apr 2008 10:23

Nu er der ikke sket noget nyt i denne tråd i en lille måneds tid, så vil lige smide et par links jeg fik fra bilgalleri, til noget mere lir :D

http://www.pchonline.dk/p53.asp og http://www.pchonline.dk/p60.asp
- så burde man kunne lave et simpelt system der først åbner op for strømmen til f.eks. tænding/benzinpumpe e.l. når den rigtige pinkode er indtastet - og før vil bilen ikke kunne startes (via nøgle og/eller startbutton).

Jeg synes det kunne være ret lir at have, selvom det selvfølgelig er langtfra nær så effektivt som en startspærre eller en alarm - men det er da sjovt gejl :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Problemer og løsninger