Kroge i fronten

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Kroge i fronten

Indlægaf PGS » ons 2. apr 2008 13:46

Er der nogle af jer som har afmonteret de to kroge som sidder monteret i haj munden på jeres MX'er? Hvis ja, er det let at komme til?

Hvad jeg har fundet frem til så var de to kroge oprindelig anvendt for at kunne spände bilen fast under transporten på båden fra Japan til Europa i tilfälde af hård sögang, dengang for snart länge siden.

Fundere på at montere et gitter men tror det vil blive pänere uden de to kroge rage frem i hver side af haj munden.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Re: Kroge i fronten

Indlægaf Banzai » ons 2. apr 2008 14:09

De ser rigtigt nok ikke godt ud i et gitter - fjern dem begge og ønsk aldrig at få behov for bugsering - men et sådan behov er vel også temmeligt utopisk mærket taget i betragtning :wink:

PGS skrev:Er der nogle af jer som har afmonteret de to kroge som sidder monteret i haj munden på jeres MX'er? Hvis ja, er det let at komme til?

Hvad jeg har fundet frem til så var de to kroge oprindelig anvendt for at kunne spände bilen fast under transporten på båden fra Japan til Europa i tilfälde af hård sögang, dengang for snart länge siden.

Fundere på at montere et gitter men tror det vil blive pänere uden de to kroge rage frem i hver side af haj munden.
Banzai

Geografisk sted: Risskov

Indlægaf JK » ons 2. apr 2008 14:24

Jeg kunne forestille mig at det kræver at du fjerner kofangeren. Så du skal være opmærksom på at det godt kan give sine problemer - det tog mig tre timer på perlegrus, da den er monteret to steder i sideskærmen og den ene af disse skruer var rustet og MEGET svær at komme til, hvis ikke du vil afmontere forhjul og inderskærm!!!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Viggoman » ons 2. apr 2008 16:28

De to øjer er ikke bugseringsøjer, de er beregnet til at fiksere bilen under søtransport fra fabrikken og ud i verden. De skulle kunne afmonteres uden at fjerne kofangeren, men det er noget med smalle kvindehænder listige steder......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » ons 2. apr 2008 18:03

Det er meget skægt det med krogene og søtransport.
Noget tilsvarende gør sig gældende-har jeg hørt/set - fsv. angår airdam, som sælges flere steder.
Mazda ville oprindelig have den med, men så kunne \"skidtet\" ikke komme ombord på bådene.

Fsv. angår krogene.
Det er måske slet ikke så tosset at afmontere dem.
Så kan evt. kørelys i hajgabet komme længere ud til siden.
Ganske vist kommer de ikke til at overholde reglerne (noget med - vist nok - max. 40 cm fra vognens yderste punkit). Men det kommer til at snerpe derhen ad.

Tror nu ikke af den grund, at man får reduktion på evt. bøde.
Jeg har iøvrigt i hele tiden kørt med \"tågelygter\" i gabet og brugt dem som eneste kørelys, og aldrig stoppet/standset.

Bliver selvfølgelig afmonteret ifb. syn.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf JK » ons 2. apr 2008 18:06

Det skal da prøves :)
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Uhrskov » ons 2. apr 2008 18:43

Kunne huske jeg var stødt på en vejledning her... Håber den kan bruges.
http://www.miata.net/garage/tiedown.html
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf Kuksi » ons 2. apr 2008 20:52

Kan se at mine stadig sidder på bag i, inde under min kofanger (har anden front /hæk). De skal da fjernes, så ryger der da 1kg overflødig vægt. :D

1-8-2008 opdatering.
Ja så røg de bagerste også af her forleden. Så der blev bilen lige 1452g lettere, og det er jo vægt fjernet længst væk fra center af bilen. :)

Billede
Senest rettet af Kuksi fre 1. aug 2008 00:30, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf PGS » søn 6. apr 2008 16:05

SÃ¥ lykkedes det mig at afmontere de to kroge i fronten.
Lidt besvärligt var det, specielt i venstre side hvor den inderste af de tre bolte sad dumt til i forhold til sprinklerväskebeholderen, men det gik til sidst.
Derimod havde jeg lidt problemer med at få selve krogen ud i venstre side efter at boltene var lösnet, men jeg trak den til sidst forsigtigt ud gennem grillen uden at ödelägge hverken kofanger eller maling.
Fandt under \"operationen\" en död solsort liggende ( i flere dele) inden i hajmunden :o , så nu er jeg endnu mere overbevist om at det er en god idé at montere et gitter.
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 16:37

PGS skrev:SÃ¥ lykkedes det mig at afmontere de to kroge i fronten.
Lidt besvärligt var det, specielt i venstre side hvor den inderste af de tre bolte sad dumt til i forhold til sprinklerväskebeholderen, men det gik til sidst.
Derimod havde jeg lidt problemer med at få selve krogen ud i venstre side efter at boltene var lösnet, men jeg trak den til sidst forsigtigt ud gennem grillen uden at ödelägge hverken kofanger eller maling.
Fandt under "operationen" en död solsort liggende ( i flere dele) inden i hajmunden :o , så nu er jeg endnu mere overbevist om at det er en god idé at montere et gitter.

Som jeg skrev tidligere: "det må prøves" men da jeg fik set nærmere på det, så det ud som noget jeg skulle vente med til jeg smider den op på en lift.
Det lyder som om jeg har taget det rette valg - sprinklervæskebeholderen :o det er da langt inde i motorrummet!
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf PGS » søn 6. apr 2008 16:44

JK skrev:
PGS skrev:SÃ¥ lykkedes det mig at afmontere de to kroge i fronten.
Fandt under "operationen" en död solsort liggende ( i flere dele) inden i hajmunden :o , så nu er jeg endnu mere overbevist om at det er en god idé at montere et gitter.

Som jeg skrev tidligere: "det må prøves" men da jeg fik set nærmere på det, så det ud som noget jeg skulle vente med til jeg smider den op på en lift.
Det lyder som om jeg har taget det rette valg - sprinklervæskebeholderen :o det er da langt inde i motorrummet!

Hej JK,

Jeg tror ikke at vores sprinklerväskebeholdere er monteret samme sted på din 90'er og min 94'er :D . Min sidder monteret under venstre forlygte og din tror jeg sidder inde i höjre side af motorrummet eller?
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 17:34

@ PGS
Ja det tænkte jeg også på efter jeg havde skrevet det :roll:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 18:37

@ PGS
Nu har jeg været ude og kikke endnu en gang, jeg kan simpelthen ikke finde de tre bolte :|
Hvis du en dag får tid, vil du så ikke tage et par fotos med nogle pile eller noget på, og sætte ind???
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf PGS » søn 6. apr 2008 19:22

JK skrev:@ PGS
Nu har jeg været ude og kikke endnu en gang, jeg kan simpelthen ikke finde de tre bolte :|
Hvis du en dag får tid, vil du så ikke tage et par fotos med nogle pile eller noget på, og sætte ind???

Jeg skal forsöge at göre det ved lejlighed näste gang jeg har bilen oppe.
Du skulle faktisk kunne se en eller to af boltene ved blot at kigge ind på krogen siddende foran fronten på bilen, men du behöver lidt lys :idea:
Hvid NA -94 1.8
Brugeravatar
PGS

Indlægaf hasse » søn 6. apr 2008 21:21

Du skal nedunder.
Boltene kommer åbenbart nedefra se under download
NA 1990 chassis-body.pdf

under

body panels osv (5320)
Hasse