Brugt, men hvad nu?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Softtop eller hardtop?

Softtop
16
94%
Hardtop
1
6%

Afgivne stemmer : 17

Brugt, men hvad nu?

Indlægaf Kasper Lund » søn 6. apr 2008 18:39

Hej med jer.

Jeg kigger rigtig meget på brugte MX5.

Først, jeg er 18 år gammel og det bliver min første bil som skal fragte mig frem og tilbage til skolen og arbejdet ÅRET rundt!

1. Ser i nogle problemer i at det er min første bil?
2. Skal jeg gå efter en hardtop, eller en traditionel softtop?
3. Hvilke årgange skal jeg evt være opmærksom på fejl og slid?
4. Hvordan og hvorledes med rust på MX5?
5. Gør det noget at den skal køre året rundt?
6. Gør jeg klogest i at holde mig til nyere modeller?
7. Kan jeg særligt komme ud for store udgifter i forbindelse med værksteds besøg ved ældre modeller?
8. Hvorfor vælger så mange at tage deres MX5'er i vinterhi?
9. Har i nogle gode råd?

Sikke en masse \"dumme\" spørgsmål, håber i bærer over med mig. Er jo blot nybegynder ;)

Kasper
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf altid6 » søn 6. apr 2008 19:05

1. Ja, da du for en mega dyr forsikring (men bare et spørgsmål om økonomi)
2. Softtop. Tror du bliver ked af en hardtop, når det er godt vejr og vi andre køre rundt uden top. Med mindre du har et godt sted at opbevare hardtoppen.
3. Fejl og slid er ikke noget man kender til når man køre MX-5 :wink: . Den er meget pålidelig, men selvfølgelig holder alt ikke for evigt.
4. Kan forkomme. Undersøg bilen godt inden du køber den.
5. Nej den kan sagten køre året rundt. Rustbekyttelse og vinterdæk, så er du kørende også med en softtop.
6. Kommer an på hvor mange penge du har og det er der sikkert mange meninger om.
7. Nej absolut ikke, men du kommer til at bruge mange penge på at optimere din bil, fordi at det er sjovt.(en sygdom der hedder MX-5 fever, som en del af os lider af)
8. Fordi vi bruger vinteren til at bygge om, passe, pleje, renovere, optimere, spare forsikring, har råd til en ekstra bil osv.
9. Ja det kan kun gå for langsomt med at få købt en, for det er forår og det er tid til vind i håret. Når din største begejstring over at køre rundt med toppen nede så er ved at falde lidt, så tage øsen med på en bane og din begejstring for den lille sportsvogn vil holde for evigt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 20:41

1. Ja - du kommer til at synes at alle andre biler er kedelige at køre i.
2. Hardtopen er god i vinterperioden, men elvarme og det hele - men softtop = MX5 og kan på INGEN måde undværes 3 mdr. om året!!!!!!
3. http://www.five-speed.dk/Guides/NAguide.htm Fejl og slid på denne type bil kommer oftest pga. en gør-det-selv-mekaniker som ikke ved hvad han laver.
4. Rusten kommer de samme steder som på alle andre biler, bagskærme, paneler osv.
5. hvis du køber en model uden ABS eller andet sikkerhedsudstyr, skal du måske forberede dig på at køre med baghjulstræk. Ta´et glatførekursus i den!
6. Hvad har du penge til og hvilken model kan du li´ ?!?!
7. Det kan man aldrig vide sig sikker på. At købe brugte biler kan blive som ar spille Lotto se evt. her http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsal ... bilhandel/
8. Fordi det er legetøj :D
9. Brug dette forum, hvis der er ting du er usikker på vedr. køb. Ellers så køb din MX5 hos AU2FAST så bliver du ikke snydt! http://www.au2fast.dk/

Husk nu at undersøge bilen for restgæld - Når du køber bilen følger gælden med!!!
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Kasper Lund » søn 6. apr 2008 20:52

Tak for svar, indtil videre!

Jeg har lige et spørgsmål?
Hardtop - skal taget der afmonteres manuelt? eller kan det folde sig sammen mekanisk?
Softtop - Køres det ned via mekanisme eller er det manuelt?
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 21:01

Kasper Lund skrev:Tak for svar, indtil videre!

Jeg har lige et spørgsmål?
Hardtop - skal taget der afmonteres manuelt? eller kan det folde sig sammen mekanisk?
Softtop - Køres det ned via mekanisme eller er det manuelt?

Hvis du vil smide ½mil så kan du få en hvor hardtopen eller softtopen foldes automatisk!
Ellers bliver hardtopen afmonteret i et stykke og softtopen foldes ned.
NA 1,6 ´90 - \"ham som har haft mest legetøj når han dør, har vundet.. \" :twisted:
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Danny » søn 6. apr 2008 21:05

SÃ¥ skal der hverves rekrutter :P

1: Nej, jeg gjorde det samme og har stadig her 4 år senere den samme bil. Men forsikringen kan godt være lidt sur.
2: Kalechen er rigeligt. MX-5'erne er udstyret med en varmeblæser der skal opfordre folk til at smide taget, så den kan klare selv de allerværste vinterdage uden du kommer til at fryse. Men den køler hurtigt ned når du slukker blæseren. Hardtop er noget man køber hvis man synes det klæder bilen, det er ikke nødvendigt.
3: Jeg har ikke noget nyt at tilføje.
4: Samme her.
5: Jeg kører året rundt, det er ikke noget problem. Men den er ikke nogen supermand i snevejr :wink:
6: Uha, det er en smagssag. Det er helt op til dig (lad være at påvirke ham Claus :P )
7: Nej og det er en ret nem bil at være gør-det-selv mand på. Og den er pålidelig som en gammel hund.
8: Fordi man gerne vil pylre om noget, når man nu har muligheden. Jeg har dog ikke selvdisciplinen til at holde mig fra den et halvt år, så jeg gør det ikke selv.
9: Vær tålmodig når du køber bil. Og når du så har den skal du være god ved den, alt andet kan slet ikke betale sig. Og så har jeg lige tre gode råd mere:

www.flyinmiata.com
www.mx5parts.co.uk
www.au2fast.dk

:D
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Kasper Lund » søn 6. apr 2008 21:20

Tak for endnu flere gode svar!

Men vil det sige, at de alle sammen er softtop? (bortset fra nye) og så kan man tilkøbe en hardtop del til at smide på om vinteren hvis man har lyst?

Er det bøvlet at trække softtop af og på?

Kasper
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Kuksi » søn 6. apr 2008 21:37

Er det bøvlet at trække softtop af og på?

Nej, det er ikke bøvlet.
MX-5 er verdens hurtigste roadster (målt på kalechen) :lol:
Kan sagtens åbnes ved en lysregulering.
Er man doven, så bliver man bare i bilen. To låsebeslag åbnes, og så er det bare at føre taget tilbage. Det er vigtigt for holdbarheden ikke at smide taget ned, og lade være med at åbne i koldt vejr (hvis man har PVC kaleche).
NA modellen (den med klaplygter) kan have PVC bagrude som kan lynes op, inden taget lægges ned.Så tar' det lige 10 sek. mere.
Hvis du skal køre hele året ville jeg gå efter en med stof kaleche og glasbagrude (har varmetråde) . Eller en hvor den skal skiftes alligevel, hvis prisen så er rigtig. Kan købes for 3000-5000kr, hvis du selv skifter den.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kasper Lund » søn 6. apr 2008 21:50

Okay, fedt nok at det ikke er sådan en besværlig omgang!

Er det dyrt hos gutten ved AU2FAST? Vil gerne sikre mig et ordenligt køb, nu er det jo min første bil!

Er der noget man skal være opmærksom på ved forsikring i ens fars navn?

Kasper
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 22:00

Kasper Lund skrev:Okay, fedt nok at det ikke er sådan en besværlig omgang!

Er det dyrt hos gutten ved AU2FAST? Vil gerne sikre mig et ordenligt køb, nu er det jo min første bil!

Kasper

Hvis du vil spare penge så skal du regne med at bruge et år på at finde den rette 5ér og den rette handel - jeg brugte tre år!!!
Når du køber af en forhandler betaler du lidt mere, men du får noget sikkerhed oven i, hos Andreas er jeg sikker på at du får en god behandling og du handler hos en som ved hvad han sælger.
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf Kasper Lund » søn 6. apr 2008 22:06

JK skrev:
Kasper Lund skrev:Okay, fedt nok at det ikke er sådan en besværlig omgang!

Kasper

Hvis du vil spare penge så skal du regne med at bruge et år på at finde den rette 5ér og den rette handel - jeg brugte tre år!!!
Når du køber af en forhandler betaler du lidt mere, men du får noget sikkerhed oven i, hos Andreas er jeg sikker på at du får en god behandling og du handler hos en som ved hvad han sælger.

Okay, jamen jeg er først med kørekort til August, så der regner jeg med at købe - måske endda før så jeg kan nusse lidt om min kommende tøs inden den kommer ud i det barske Esbjerg (ha ha).

NÃ¥r jeg langt for 150.000 ?

Kasper
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf JK » søn 6. apr 2008 22:13

Efter min menning kan du komme meget lange for 150.000 - selv har jeg kun givet 1/3!!!
Billede
Brugeravatar
JK

Indlægaf KjaLLe » man 7. apr 2008 00:35

1. Som nogle af de andre også er inde på så er den lidt dyr i forsikring. Og når du nu er ny bilist, så skal du self. lige vænne dig til at køre med baghjulstræk.
2. Jeg har kun softtop til min egen, og det fungere sq meget fint, men når du nu skal køre i din året rundt kan det da godt ske at det var dejligt med en hardtop til vinter halåret, selvom jeg nu har hørt at softtop'en sagtens kan bruges året rundt.
3. De føreste NA-modeller havde vist lidt krumtaps problemer (Læs mere HER!)
4. En MX5 kan self. ruste ligesom alle andre biler, så tjek den igennem inden køb i skærme osv.
5. Nej, men jeg ville nok fortrække en model med ABS-bremser når den skal bruges til vinterkørsel, og så ellers bare nogle ordentlige vinterdæk.
6. Tror det er en smags sag, personligt kan jeg bedst lide NA'en da den er lidt 'old-school' :)
7. Man kan self. være uheldig med alle biler, men ellers nej, hvis du passer og plejer den som man nu skal, skal den nok være pålidelig.
8. Fordi langt de fleste der køre MX5'eren i vinterhi har en ekstra bil, og så skal 5'eren jo pudses og nusses om i vinter perioden.
9. Lad hver med at købe den første og den 'bedste'. Kig inde på BilBasen.dk og find en 4-5 stykker der passer dig i pris, og tag ud og kig på dem alle inden du køber, hvis ingen af disse tiltalte dig kan du jo finde nogle flere og så er jeg sikker på den 'rigtige' pludselig kommer.

Tag evt. et kig her, hvis du er ude efter en NA'er, der er en masse nyttige oplysninger!

Sidst men ikke mindst, velkommen til siden - og god jagt 8)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kasper Lund » man 7. apr 2008 08:50

Super mange gange tak.

Er der nogen af jer som har erfaringer med styling? Kan man uden den store tekniske viden montere de lidt smartere klaplyger, bodykit og måske et lidt pænere udstødning?

Kasper
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf JK » man 7. apr 2008 08:56

Det er ikke så svært, hvis man kan bruge værktøj. Et bodykit kan altid give lidt problemer, men ikke mere end at det et til og finde ud af.
Billede
Brugeravatar
JK

Næste

Tilbage til Diskussion