Støj fra gearkasse? Ikke i alle gear. (Opdateret med video)

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Støj fra gearkasse? Ikke i alle gear. (Opdateret med video)

Indlægaf MrT » lør 12. apr 2008 21:05

Jeg havde min \"mazda mekker\" (kærestens far) med ude og køre i MX-5'eren idag, for lige at høre hans mening om en sjov lyd jeg oplever.

Det er svært at forklare, men det er en slags \"sang\", han mente at det kom fra gearkassen. Jeg kan kun høre lyden ganske svagt i 2. gear ved ca 3000 rpm, men i både 3., 4., og 5. gear er lyden tydelig og kun når der er belastning på motoren - til gengæld også lige med det samme. Altså hvis man bare triller afsted ved normal fart, så er den der. Slipper man gassen, går lyden væk. Giver man lidt gas igen, bare for at holde sig kørende, så er lyden tilbage.

I starten tænkte jeg mest af alt på at det måtte være en utæthed i udstødningen, sådan synes JEG det lyder - men han var uenig og mener altså at det hører sammen med gearkassen.

Så mit spørgsmål er, hvad er mest realistisk at den fejler, når den har gået ca 145.000km? Vi har tjekket gearkasse olie, og der er rigeligt.

Jeg læste noget med en gummi manchet der kunne blive mør og få en masse sjove lyde til at komme frem, hvordan tjekker man den, og vil det kunne være det - eller vil sådan en give konstant lyde, og ikke kun i nogle gear?

Det er i øvrigt mest kun til at høre når kalechen er oppe - vil tro pga vindstøj osv det ikke kan høres med den nede.
Senest rettet af MrT man 21. apr 2008 11:38, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Gabbe » søn 13. apr 2008 15:52

Kør den ud til Andreas og lad ham kigge på den. Han kan give dig en fair pris hvis den skal skiftes....

Fik selv lige skiftet gearkasse samt kobling for en måneds tid siden. Kan varmt anbefales hvis dette skulle være løsningen.
Brugeravatar
Gabbe

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf MrT » søn 13. apr 2008 19:11

Der er lidt langt at køre helt derned, uden at have en idé om hvad det evt. er galt :D

Jeg vil forsøge om jeg kan optage det på lyd/video i næste uge, så kan det være det er nemmere for de kloge MX-5 hoveder at byde ind på hvad det kan være galt :)

Sålænge det bare bliver ved lyd, så må det jo være sådan... men hvis det er sådan noget hvor det er et spørgsmål om (kort) tid før gearkassen bryder helt sammen, er det selvfølgelig ikke heldigt.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Gabbe » tirs 15. apr 2008 09:29

Min startede bare med at give en hvislende lyd når jeg lod den stå i tomgang. så gik den over til at rasle lidt i de første 2-3 gear og til sidst også 5. gear.
4. gear var det bedste at køre i for det gik direkte igennem og ud (Andreas snakkede omkring det).

Bilen havde kørt omkring 220.000 km ved skiftet og nu spinner den som en mis hehe....

Andreas gav god service samt en grundig gennem gang af de ting han havde skiftet. Udover det, var han flere tusinde kroner billigere end Mazda i Køge.
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf MrT » tirs 15. apr 2008 09:49

Gabbe,
Fik du skiftet hele gearkassen / ombyttet? Hvis ja, hvad løb det op i, inkl reservedele og arbejdstid? Bare så jeg har en idé om hvad jeg er ude i, hvis det bliver nødvendigt :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » tirs 15. apr 2008 10:13

Hvis lyden forsvinder i medløb, ville jeg chekke kron/spidshjul( bagtøjsindgangsaksel) frigang/slob?. Hvordan går det med den lydfil?, en lyd siger mere end tusind ord. :)
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » tirs 15. apr 2008 10:17

Jeg venter på nummerplader (håber jeg kan hente dem imorgen, torsdag senest), så jeg kan komme ud og køre igen - så skal jeg nok lige prøve med både lydfil og video, så må vi se om mobilen eller videokameraet giver det mest rigtige lydbillede af situationen :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 21. apr 2008 11:41

Jeg har en ca 15 sekunders video her, hvor man kan høre det lidt (ikke nær så tydeligt som når man sidder i cockpittet):

http://gallery.mac.com/klausthuesen#100195

Jeg tror at videoen starter med at jeg har sluppet speederen og ca 1 sekund inde i videoen gir jeg den lidt gas (for at holde farten), og så kan man høre støjen. Og så i slutningen af videoen hvor jeg laver et gearskifte, kan man høre lyden forsvinder lige i det jeg kobler ud og kommer igen når der igen gives gas.

Forslag til hvad det kan være er velkomne :)

Olie på gearkasse og bagtøj har kun kørt et par tusinde kilometer.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tirs 22. apr 2008 13:11

Dæleme svært at høre..

Kan være diff. støj (det skal støje lidt) eller et løst varmeskjold et sted på udstødningsystemet. Bemærkt at der er er flere af disse skjold på såvel downpipe som på røret bagud fra cat'en. Hvis der er gået et svejsepunkt opstår der resonans.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » tirs 22. apr 2008 13:36

Viggoman,
Altså mit umiddelbare bud var evt en lille utæthed i udstødningen et sted, eller f.eks. resonans som du er inde på. Men burde det ikke næsten være der hele tiden, selv i frigear hvis man gir den lidt gas? For det er kun ganske svagt i 2. gear og kun omkring 3500rpm så vidt jeg husker, hvorimod det er der konstant i 3., 4. og 5. gear hver gang der er en eller anden form for belastning (det forsvinder kun når jeg letter foden fra speederen).

Vil du stadig mene det kan være et skjold eller en svejsning der er skurken? For så vil jeg kravle under (selvom det nok kræver jeg taber mig 50kg først :D ) og tjekke næste gang jeg kommer til bilen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » tirs 22. apr 2008 13:51

Tjae, resonanser kan anslås på flere måder. Mest oplagt er selvfølgelig vibrationer fra selve udstødningen og de vil kunne høres med bilen stående og så øge omdrejningstallet langsomt. Men under kørsel opstår der også allehånde resonanser fre de roterende dele samt kontakten med underlaget. Og det kan være noget spooky noget at indkredse.

Få bilen på en lift (så slipper du for vægttabet) og så gå udstødningsystemet efter med en gummihammer + et stort øre. Så bør du kunne finde evt. raslende varmeskjold.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » tirs 22. apr 2008 13:59

Det vil jeg gøre når jeg kommer hjem til den igen, tak for forslaget :)

Andre forslag er selvfølgelig velkomne, hvis nogen ved præcist hvad det kan være (er svært at høre på videoen godt nok...)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Gabbe » tors 24. apr 2008 01:27

Skiftede gearkassen for i omegnen af 6000 alt incl.
fik ordnet andre ting samtidig så skulle jo af med mere.

Mazda i Køge ville have over 10 kilo kun for gearkasseskift.
Brugeravatar
Gabbe

Indlægaf Bent » tors 24. apr 2008 08:49

Det er ikke let at høre med taget nede, men den kortvarige lyd omkring gearskiftet er en resonanslyd. Der ser meget dansk ud på Malta :o
Hvis lyden ikke er hørbar med taget oppe, skulle der ikke være lejeproblemer
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » tors 24. apr 2008 09:39

Bent skrev:Det er ikke let at høre med taget nede, men den kortvarige lyd omkring gearskiftet er en resonanslyd. Der ser meget dansk ud på Malta :o
Hvis lyden ikke er hørbar med taget oppe, skulle der ikke være lejeproblemer

Bilen holder hjemme hos familie i DK, skal sgu ikke have mishandlet min MX-5'er på Malta, kan godt sige dig trafikken og vejene hernede er forfærdelige!! :evil:

Umiddelbart er lyden faktisk mere hørbar med taget oppe - evt. med kun bagruden nede, så man undgår det meste vindstøj omkring kabinen. :?

Men vil som sagt lige få tjekket udstødningen og diverse skjolde med en gummihammer, næstegang jeg kommer hjem til den.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion