Udgifter til bil?

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Udgifter til bil?

Indlægaf Kasper Lund » tors 1. maj 2008 23:55

Hej med jer.

Jeg har snart mit kørekort, og vil selvfølgelig have en MX-5 som jeg har sparet op til.

Men hvilke udgifter er der egentlig til en bil udover benzin, evt. rep osv?
Jeg kender til følgende:

- Vægtafgift / Grøn ejerafgift
- Ansvars forsikring
- Kasko forsikring

Er der flere, hvilke?

Kasper
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Tore » fre 2. maj 2008 00:09

Legetøj!!

Når du første gang har haft en skruetrækker eller en topnøgle i nærheden af din mx5 er der ingen vej tilbage - alt fra chrom, over motortuning, til undervogn og dæk. Jeg tror det er de færreste mx5-ejere der ikke bruger de mange \"lommepenge\" på lir til øsen.

Personligt sætter jeg 1000 kr. pr. måned til side til at forkæle bilen. De penge er indtil videre gået til ting som:
Undervognsbehandling
Windblocker
Indstigningsbrædt
Styretøjsudmåling (og justering)
Sportsudstødning
Justerbar undervogn
Ã…bent luftfilter
Lækkert værktøj
Voks og lakrens
Plastikrens til bagruden
Gitter til \"haj-gabet\"
MÃ¥tter
osv. osv. osv. (listen er ikke komplet)
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tante Sofie » fre 2. maj 2008 06:34

Benzin :!: du får kørt nogle flere kilometer end du regnede med, nå ja det betyder også slitage på dæk... :idea:
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf Claus » fre 2. maj 2008 07:23

Jeg har kun udgift til forsikring, vægtafgift, brændstof og så service med sliddele - sådan har det været de sidste 5år.

Men mellem os to så er det ikke den optimale begynderbil, der er ikke plads til rødderne, og når man er sammen med drengene vil den stå parkeret udsatte steder om natten hvor der med garanti kommer fulde idioter som har noget imod kluden.
- hvis jeg var dig ville jeg de første 3år have mig en ny billig bil som har forsikring inkluderet til knap 2000kr om året. Fiat, Mitsubishi, Hyundai med mere.
Jeg ville lære at køre bil i den, samtidig med at jeg sparede op i banken og hos forsikringsselskabet - og så når jeg blev 21 så skulle den have hele armen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Tante Sofie » fre 2. maj 2008 07:46

Claus skrev:Men mellem os to

:o
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf Swootech » fre 2. maj 2008 09:14

Claus, det var vist den meget voksne og rationelle side af bilkøb der kom frem der :)

Jeg kan godt følge Claus og jeg tror også forsikring vil være den største ekstraudgift ved at vælge en MX-5 når man lige har fået kørekort. De forsikringspriser man kan få i forbindelse med køb af små nye biler er ekstremt gode for nye bilister. Hvis du har undersøgt hvad du skal gi' i forsikring for en MX-5 og du har pengene til det, så er der ikke nogle andre særlige udgifter ved at vælge en MX-5 - og du får en fandes masse køreglæde ud af det!
Swootech

Indlægaf Kasper Lund » fre 2. maj 2008 11:14

Claus skrev:Jeg har kun udgift til forsikring, vægtafgift, brændstof og så service med sliddele - sådan har det været de sidste 5år.

Men mellem os to så er det ikke den optimale begynderbil, der er ikke plads til rødderne, og når man er sammen med drengene vil den stå parkeret udsatte steder om natten hvor der med garanti kommer fulde idioter som har noget imod kluden.
- hvis jeg var dig ville jeg de første 3år have mig en ny billig bil som har forsikring inkluderet til knap 2000kr om året. Fiat, Mitsubishi, Hyundai med mere.
Jeg ville lære at køre bil i den, samtidig med at jeg sparede op i banken og hos forsikringsselskabet - og så når jeg blev 21 så skulle den have hele armen.

Rødderne må selv komme frem og tilbage ;)
Parkering på skumle steder er jeg ikke så bekymret for, da det vil blive minimalt!

.. og jeg er IKKE interesseret i de der små fise biler til 100-150.000 - ha ha

Nej jeg er bare faldet fuldstændig for en MX5, og sådan en bliver det. Jeg har haft et øje til den bil nu i snart 2 år. I kender det vel?

Men tak for jeres svar, det er super. Kan se at jeg ikke har overset nogle udgifter :)
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf MrT » fre 2. maj 2008 11:17

Nope, ikke udover en lille ubetydelig detalje du mangler på din liste:

* Indkøb af MX-5 :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kasper Lund » fre 2. maj 2008 11:35

MrT skrev:Nope, ikke udover en lille ubetydelig detalje du mangler på din liste:

* Indkøb af MX-5 :D

NÃ¥ ja, men det er jo en mindre detalje :roll:
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Knud Erik » fre 2. maj 2008 13:28

Hej Kasper

Det at købe en MX5 er ikke det sværeste. Men at få den forsikret til en fornuftig pris er noget andet som 1. gangs køber.
Så find et selskab der vil forsikre den inden du køber.

God jagt :wink:
Knud Erik

Indlægaf Philipdam » tors 22. maj 2008 16:41

Kasper Lund skrev:
.. og jeg er IKKE interesseret i de der små fise biler til 100-150.000 - ha ha

Hørt!

Jeg er 18, og har nu haft min mx'er i over et halvt år, og har endnu ikke fortrudt det!

Og med hærværk mv, så et det en risici man taget med! Har selv fået smadret en siderude, men hva fanden det kostede mig 300 kr, fordi jeg selv skiftede den :)

Syntes du skal springe ud i det, og nyd det her til sommer!

Det eneste problem jeg har er at jeg allerede ønsker at få den opgraderet til en dyrere roaster. Men det er vel fordi jeg er lidt små snoppet :b

Mvh. Philip
Senest rettet af Philipdam tors 22. maj 2008 21:22, rettet i alt 1 gang.
Philipdam

Indlægaf Tore » tors 22. maj 2008 20:53

Interessant ordvalg - en dyrere roadster.

Jeg har hørt om folk der ønsker sig hurtigere, flottere, bedre biler - men at en høj pris i sig selv er noget man længes efter finder jeg simpelthen sært. :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Philipdam » tors 22. maj 2008 21:19

ah, forstår dig godt.

Men ved at få en dyrere bil følger der jo nogle ting med .
Men pris er også lig status, hvis du forstår mig!

Ingen kan ændre ved at mx'eren er en kanon god bil, mht. køreenskaber mv. men det er stadig en mazda :)

Måske forkert at udtrykke sig sådan på et mx5 forum (men er trodsalt selv ejer af en ) .. Men En bmw z3 M, ville lune i min garage :)
Philipdam

Indlægaf Tore » tors 22. maj 2008 21:30

Heh - jeg har kørt en Z3 - det var godtnok noget af et lokomotiv i forhold til sådan en væver lille mx5. Jeg vil ikke bytte - medmindre det var for at sælge den og købe noget andet.

men var pengene til det ville jeg da f.eks. gerne have en Lotus Elise eller Exige.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Indlægaf Philipdam » tors 22. maj 2008 21:56

ja den bette z3'er har 115 hk, så det det samme som mx'eren
Det var heller ikke den vi snakkede om jo ;)..

z3 M har 321 hk / 350 nm
Men det er jo også en lidt andet.

Design mæssigt syntes jeg så personligt at z3'eren er noget pænere end mx5'eren.. Ikke så klassisk, som mx5'eren, men mere \"rå\".. Nok fordi jeg er så ung som jeg er ;)

Mmt. Lotuserne, så syntes jeg ikke de er særlig pæne, men de skulle vidst være ret sjove at køre i :b
Men Hver mand SIN smag ;)
Philipdam

Næste

Tilbage til Diskussion