Hvilket dæktryk skal jeg køre med? (NB) standardsutter

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvilket dæktryk skal jeg køre med? (NB) standardsutter

Indlægaf Tante Sofie » fre 2. maj 2008 14:25

i den (tyske :evil: ) instruktionsbog står der 1,4 ?? et besøg hos SuperDæk har reulteret i 2,1 ??
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf Swootech » fre 2. maj 2008 15:01

Ja der er mange tråede omkring dæktryk og du finder ikke et enkelt korrekt svar på hvad du skal have af dæktryk på netop din bil.

1,4 lyder meget lavt - er det i bar? Der står 1,8 bar i døren og i manualen på min 2004 NB som er leveret med 205/45-R16 dæk, men det spiller altså slet ikke. Jeg kører med 2,3 eller 2,4 bar til daglig og 2,5 når turen går til Sturup eller den slags. Jeg vil tro 2,1 er udemærket, men det er altså en smagssag og efter min mening kommer det også an på dækket. Med de originale Bridgestone Turenza ER30 brugte jeg max 2,2 men da jeg skiftede til Pirelli P Zero Nero virkede 2,4 bedre. Måske fordi det er et blødere dæk...hvad ved jeg :)

Så prøv dig frem, men hold dig over det der står i manualen og under det maksimale tryk der er angivet på dine dæk. 2.1 lyder som et udemærket sted at starte - vil du ha' mere komfort, så prøv 2,0 og vil du ha' mere kontante køreegenskaber, så prøv 2,2.

Husk: Der er forskel på hvad målere på forskellige tankstationer viser, så hold dig til den samme måler når du eksperimenterer med tryk. Der er desuden forskel på temperatur, så har du kolde dæk er trykket lavere end hvis du har varme dæk.
Swootech

Indlægaf Tante Sofie » fre 2. maj 2008 15:12

Swootech skrev:Husk: Der er forskel på hvad målere på forskellige tankstationer viser, så hold dig til den samme måler når du eksperimenterer med tryk. Der er desuden forskel på temperatur, så har du kolde dæk er trykket lavere end hvis du har varme dæk.

Tusind tak for svaret. Det var jo ikke en tank jeg fik målt det, men en dækfirma - stoler ikke rigtig på dem på tankstationerne. Er opmærksom på, at temperaturen gør en forskel - har kørt MC i mange år :) det er nok medvirkende til at jeg er mere obs på mine dæktryk :wink:

Hilsen Tante Sofie
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf MrT » fre 2. maj 2008 15:17

Ja, det er netop det med varmen der gør at det kan være lidt tricky. Vi har jo ikke allesammen en dæk-pumpe derhjemme :)

Da jeg fik min 5'er, var dæktrykket 2,5 bar i 2 af dækkene, 2,6 bar i det tredje og det fjerde kunne jeg ikke se (for skæv vinkel til displayet). Men jeg satte dem alle til 2,5 bar og jeg synes den var ret hård.

Gik efterfølgende ned til 2,1 bar eller 2,2 bar (kan faktisk ikke huske det), og det føltes væsentlig bedre. Når jeg kommer til DK igen vil jeg nok prøve med 2,0 eller 2,1 (hvis det er 2,2 nu) og tage den derfra.

Kører i øvrigt med Pirelli 195/50-15.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » fre 2. maj 2008 18:56

Det er jo så indlysende, at jeg næsten ikke vil nævne det. men gør det nu alligevel (NEJ, det har ikke noget med, hvad dæktrykket SKAL være):

Når vognen/dækkene er kolde, ta'r du en måling med din digitale ditto, feks. venstre bagdæk.

Kører så de få kilometer til din tank og ta'r trykket med deres luft/trykapparat på det samme dæk.

Er målingen ikke den samme som på din egen måler, har du ihvertfald differencen, der skal lægges til eller trækkes fra.

Og så er det bare at gå igang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion