krumtapproblemet

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

krumtapproblemet

Indlægaf Lennart » lør 3. maj 2008 04:26

Hej forum

Nu har jeg en NA fra 92, det er helt sikkert idet der er et klistermærke ved venstre dør \"originalt\" hvorpå der står at bilen er fra 1992 og udskibet til Canada. Hvorfor i al verden den så er havnet i Tyskland, hvor den foriøvrigt er solgt spritny fra en forhandler i Essen er lidt underligt.....
Nå, men jeg faldt over et problem der er nævnt i guiden her på siden
vedr. et krumtapproblem :? I teksten står der bla. Problemet skulle relatere til MX5'ere produceret fra 1990 til midten af 1991.

Fint nok, så har jeg jo ikke problemet eller ???? Nu er det nævnt at der skal være 8 huller i svinghjulet for at problemet IKKE er der. MEN når jeg
kigger ned på det hjul har det kun 4 ovale huller på min bil..... Det passer jo ikke umiddelbart med teksten i guiden. Så hvordan skal jeg forholde mig til det, har jeg med garanti det dårlige hjul, eller ikke hvem kan evt. besvare dette ???

OG hvad sker der såfremt der opstår problemer med hjulet/bolten
kan bilen bare ikke køre, eller går der noget andet i stykker, eksempelvis
krumtap, lejer, ventiler eller andet. :o
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Re: krumtapproblemet

Indlægaf Softtop » lør 3. maj 2008 08:59

Lennart skrev:Hej forum

Nu har jeg en NA fra 92, det er helt sikkert idet der er et klistermærke ved venstre dør "originalt" hvorpå der står at bilen er fra 1992 og udskibet til Canada. Hvorfor i al verden den så er havnet i Tyskland, hvor den foriøvrigt er solgt spritny fra en forhandler i Essen er lidt underligt.....

Rigtig mange MX-5´ere blev eksporteret videre til USA (og maske også Canada?) de første år, det har sikkert været en god forretning p.g.a. efterspørgslen

har jeg med garanti det dårlige hjul, eller ikke hvem kan evt. besvare dette ???

Tyder jo på det, webmaster har vist rimeligt styr på det, mon han ikke kommer ind med et svar ved lejlighed? Ellers kan Andreas AKA www.au2fast.dk nok hjælpe!

OG hvad sker der såfremt der opstår problemer med hjulet/bolten
kan bilen bare ikke køre, eller går der noget andet i stykker, eksempelvis
krumtap, lejer, ventiler eller andet. :o

Motorerne i MX-5 NA skulle være "non interferance" d.v.s. at der ikke bliver kontakt mellem ventiler og stempelkrone = skaden begrænses til knast og knasthjul. Egentlig tror jeg du skal være rimelig rolig, så længe der ikke bliver pillet ved stumperne - men skal det adskilles af en eller anden grund, så skal der ikke spares på locktiten..
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Danny » søn 4. maj 2008 08:17

Udover det Softtop siger vil jeg også gøre opmærksom på, at der ikke nødvendigvis bliver problemer fordi du har den dårlige bolt. Jeg tror det er de færreste som oplever det trods alt.

Jeg har den selv og min dyt har da overlevet de første 240000 km uden den har givet bøvl. Jeg kender kun til en som har oplevet det herinde, jeg kan bare ikke helt huske hvem det var.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Kuksi » søn 4. maj 2008 19:56

Jeg hat også den gamle type, med den korte bolt. Det fungere upåklageligt. Som det allerede er nævnt, er det kun efter indgreb der kan opstå problemer.
Den not som passer i notgangen i krumtappen, er skrå i den ene ende. Hvis man kommer til at vende den forkert (det skrå skal vende mod krumtappen), så vil denne ikke kunne gå langt nok ind, og bolten vil når denne spændes \"ride\" på enden af noten. Derfor vil det hele kunne rokke lidt, og det er kun et spørgsmål om tid før end at det har lavet en alvorlig skade på notgangen i krumtappen.
Det vil opleves som manglende trækkraft, og sikkert noget urolig motorgang.
Hvis ellers det samles rigtigt, bliver spændt med rigtigt moment og bolten får locktite. Så tror jeg ikke man nogensinde vil opleve problemer.

PS. Hvis uheldet har været ude ved jeg at Andreas (au2fast) har en løsning på dette også.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 4. maj 2008 22:16

Tanner har også en løsning, HVIS man løber ind i problemer med den \"kortnæsede\".'
Jeg kan forestille mig, at der kan komme et problem i forbindelse med udskiftning af pakdåsen (så skal crankhjulet jo af), OG MELLEMLÆGSSKIVERNE så ikke bliver vendt rigtigt ved remonteringen.
Mellemlægsskiverne er nemlig med til at decimere svingningerne i krumtapakslen og krumtaphjulet.

Disse svinginger er af grundene til, at FM har sin egen løsning.
http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... %201994-95

Iøvrigt interessant, at denne løsning \"kun\" er for de langnæsede\".

Hvem har egentlig haft problemer med den \"kortnæsede\"?

Og så tilføjelsen:
Man kan jo også selv gøre noget for at formindske problemt:
Det er ved spændingen/justeringen af remmene.
Spænd dem kun til det punkt, hvor de lige netop trækker 100% (giver også mindre belastning på lejerne).
Og juster således, at krumtaphjulet kører så \"lige\" som muligt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Diskussion