Passer disse LED til positionslygte-soklen?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Passer disse LED til positionslygte-soklen?

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 11:05

Er der nogen der ved om T10 pærer (LED) passer ind i positionslygten, altså soklen?

http://www.carzone.dk/shop/search-1.htm ... rd=X-LED12

Jeg har godt nok ikke xenon (og har ingen planer om det!!), men som del af mit projekt med kørelys, kigger jeg også lidt på muligheden for om der ikke findes en pære (evt. LED) der kan give et kraftigere lys i positionslygten end standard pæren gør, så det er mere synligt i dagslys.

Edit:
Det er sådan et \"look\" her jeg er ude efter - hvis man kan få nogle positionslys så kraftige som disse, burde det være ligeså godt som at have et par runde lygter i hajmunden (det her er en Miata der har fået monteret EU-versionen af lygterne, US versionen er nemlig ikke 2-delt ligesom vores)

Billede

Link til indlæg fra bilens ejer:
http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... stcount=11 (bare for god ordens skyld :) )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 13:10

Hej

Det ser bedre ud end din plan med lamper i munden. Her holder du jo bilen original. Jeg tænker på om det overhovedet er lovligt med sådan noget lys, det skal vel justeres så det ikke blænder modkørende. Og især
om aftenen skal det jo lyse ud mod rabatten. Men det er måske kun for at kunne køre med klapperne ned om dagen ??? Men hvorfor i det hele taget bøvle så meget med det, der er jo lygter på bilen :wink:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 13:20

Lygter på bilen? Mener du klaplygterne? Så ja, dem kan man da godt motionere lidt hver gang man er ude at køre, men der er jo ingen grund til det, i dagslys :D

Jeg ved ikke om det er lovligt faktisk, jeg tror måske stadig det tæller som \"positionslys\" (da området ikke er stort nok til at være kørelys), men det ser jo ud til at lyse tilstrækkeligt til at det godt kan opfattes som kørelys. Har dælme fået læst meget om LED pærer nu :D

Mht. at lyse ud mod rabatten om aftenen, hvad tænker du på? Altså, hvorfor skal de det? :)

Min plan (indtil jeg får en ny idé :D ) er simpelthen at udskifte de nuværende positions-pærer med sådan nogle 9x LED's ( http://www.superbrightleds.com/specs/T13_specs.htm ), som måske skal have en ny sokkel, men som skulle passe i samme sokkel som der hvor bagagerumslyset sidder i. Dvs. de tænder altså ikke automatisk når man sætter tænding på bilen, men tænder jeg positionslyset (på pinden) vil disse også tænde, og så har man kørelys på den måde. Jeg kan dog ikke huske, om positionslyset slukker når man drejer pinden helt om og klaplygterne åbner op?

Det tyder på at \"folk\" bruger nogle klare lygteglas, 2-delt ligesom dem vi har, med blinklys i den store del. En orange pære til at fungere som blinklys og så en 9x LED pære (T13 / 921, cirka 21 watt)) i ydersiden af lygten.

Her er 2 indlæg med billeder og beskrivelser, synes jeg lyder spændende:
http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... stcount=82
http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... stcount=83

Et par billeder fra ovenstående:

Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 14:12

Hej

Det ser meget interessant ud. Du har så ikke positionslys mere, men hvem bruger det til noget.

Mht. til lygteindstilling er det vigitgt at de ikke blænder modkørende, og derfor ihvertfald ikke lyser til venstre. Lygterne på min passat lyser en smule til højre, eller det gør den venstre lygte ihvertfald. Man kan se på lyskeglen at den ligesom bøjer til højre (ud mod rabatten) i stedet for ligeud.

Jeg kunne måske selv finde på at lave den modifikation du skriver om.
Alligevel slog det mig sidst at bilen jo faktisk er meget sød med klaplygterne og at sådan er den jo. Jeg var nemlig lige ved at bestille de lave lygter man jo også kan få. Imidlertid kan jeg godt se at de er lidt for markante til hverdag + at der vel ryger et par HK i luftmodstand.
Så kørelys i positionslygterne er absolut spændende.
Lennart

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 14:31

Personligt er jeg helt vild med klaplygter :D Alligevel synes jeg de er en smule \"trælse\" at skulle huske at klappe op hver gang man er ude at køre - og det er heller ikke alle der synes de er lige kønne. Og de fungerer jo nærmest som flaps på en flyvemaskine, når de er oppe :D

Jeg så lige at Viggoman faktisk har lavet / er igang med, noget i samme stil som det jeg fandt her, så jeg har prøvet at kontakte ham for at høre lidt nærmere.

Er der nogen der ved om det er lovligt at køre med klart lygteglas i DK / EU? Det ser nemlig ud til at klare lygteglas er at foretrække hvis man skal montere LED's i positionslyset, for at det giver ordentlig lys.

Selvfølgelig må de ikke blænde modkørende, det dur ikke. Af samme årsag tror jeg også de bør/skal slukkes når der er mørkt, og man alligevel kører med klaplygterne oppe.

Kan du huske om positionslyset slukker, når man tænder klaplygterne? For ellers skal jeg lige have bygget en kontakt ind i kabinen, så de kan slukkes manuelt efter behov.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf JP-photo.dk » man 5. maj 2008 16:08

Klart lygteglas er okay i DK - det er jo nærmest standard på alle nyere biler. Jeg har det f.eks. på 206'eren.
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 16:50

Så vidt jeg husker så skal lyset drejes op i første position og du har nærlys. Når du så drejer helt op tænder du lyset i klaplygterne.
Jeg er ikke sikker på om nærlyset så slukker igen, men det vil jeg nu formode. Jeg kan ikke se efter for bilen er på værksted.......
Klargøring til syn/toldsyn den 14 maj.
Lygter skal indstilles, Co2 tjekkes, sideblink monteres(der var slet ingen sideblink !) og der skal laves en lille reperation i det ene panel.
Vel yderst rimeligt på en ældre dame fra 92.

Nu håber jeg bare ikke afgiften kravler alt for højt op :o
Lennart

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 16:50

Så tager jeg sgu chancen og bestiller det sæt jeg fandt på ebay, koster godt nok en 600 kr inkl fragt fra UK, men kan dælme ikke finde dem andre steder her i EU til fair priser.

Lennart,
Med nærlys, mener du så positionslys? For der er jo ikke meget fidus i at nærlyset (i klaplygterne) tændes mens klaplygterne er nede :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » man 5. maj 2008 19:13

JEP :oops: Ikke nærlys, men positionslys :D
Det er lige med at holde styr på udtrykkene.
Lennart

Indlægaf Bent » man 5. maj 2008 21:43

Biltema har fået \"ledpærer\" fra 49,50. vnr:42-1914
De har også 21w med glasfatning, men pas på, den kan smelte lygteglasset, hvis den kommer for tæt på :oops:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » man 5. maj 2008 21:50

Jeg har allerede bestilt 2 stk 9-LED pærer (T13 / 921) fra ebay, til cirka samme pris som biltema :)

Skal bare have fundet en 12v regulator også, så de kun får 12v og ikke 14v eller hvad der nu er når motoren kører, så skal man nemlig gå og skifte LED'erne så ofte fordi de dør.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » ons 7. maj 2008 10:48

Lennart skrev: for bilen er på værksted.......
Klargøring til syn/toldsyn den 14 maj.

Hov, det dur ikke... så er den jo ikke køreklar til "træffet" i østjylland den 13. maj ....? :o
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 7. maj 2008 12:22

Nej det er den vel ikke :(

Så må jeg jo bare sidde og savle over billederne herinde.

Men hov MRT, med alle dine projekter..........Er du selv klar :lol:
Lennart

Indlægaf MrT » ons 7. maj 2008 13:42

Det er nok begrænset hvor meget tid jeg har til at gøre noget på de par dage op til :)

Og mine lygter fra mx5parts har jeg ikke bestilt endnu, så de når næppe at komme inden. Mon ikke bagagerummet er fyldt op med dimser og et par klapstole på vej op til \"træffet\" 8)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion