Ligger der ALTID ledninger under sædet til headrest speaker?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Lennart » man 12. maj 2008 17:51

Vil det sige at de der \"rear\" ledninger er trukket fra radiorummet og så
ud langs karossen under tæppet, men ikke op i sæderne ??

OG, hvorfor lige MRT ? Hvad er dit rigtige navn ???
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 21:09

Lennart skrev:Vil det sige at de der "rear" ledninger er trukket fra radiorummet og så
ud langs karossen under tæppet, men ikke op i sæderne ??

Jeg aner ikke hvor ledningerne bliver af. De går ind i sådan et tykt bundt ledninger inde bag radioen og så ser det ud til at det bundt ledninger går ned i et hul inde bag en dims, se billedet:

Billede

Den eneste ubrugte connector jeg kunne se, er denne:

Billede

MEN der passer ledningerne ikke med de ledninger der går op til radioen (det originale stik), og de her ledninger (i cirklen) passer heller ikke med de farver der står i ledningsdiagrammet i min Haynes, så jeg tror ikke det er dem. Desværre fandt jeg først mit multimeter frem efter jeg havde monteret de andre ledninger, så jeg glemte at måle om der var forbindelse i dem - så havde det jo været dét stik.

Anyway, jeg cuttede de 4 ledninger af på det multistik der sidder bag på min sony radio, så det originale ledningsnet forbliver intakt, og derpå koblede jeg så noget højttaler kabel istedet, der går hen under midterkonsollen.

Og der blev sgu gået til stålet, det var en lang kamp :D

Billede

Resultat - det er FORFÆRDELIGT!!

Jeg vil sige, hvis det her "mx5parts mod" skulle lyde bedre end de originale headrest speakere, så har det originale setup godt nok været til at lukke op og *beeep* i. Hvis jeg har fade sat til 50/50 (front/bag) kan man faktisk ikke høre højttalerne bag. Sætter jeg fade til ca 60-70% bag blir de tydelige nok, og 100% er det selvfølgelig kun baghøjtalerne man hører. Men de er ret svage.

Måske var det pga. den plastic-plade man sætter foran højttalerne, så jeg prøvede at lyne ned indtil højttalerne, men det gjorde kun meget lidt forskel. Jeg prøvede også med noget andet kabel (havde brugt højttaler kabel fra hi-fi klubben), prøvede med noget tyndere kabel jeg vist nok fik med til nogle billige højttalere engang - samme resultat. Jeg prøvede at bytte om på + og -, i tilfælde af der var en fejl et sted. Ingen forskel, det lød faktisk fuldstændig ens (havde regnet med der ville være en forskel, så det forstår jeg ikke helt).

Og det var både højre og venstre højtaler der var ret svage i det, så en fejl i højttaleren bør det vel næppe være, ellers skulle man da være ret uheldig hvis hele sættet er defekt.

Som jeg ser det, så er der 4 muligheder:

1) Begge højtalere er defekte. Meeeeen..... ?

2) Min SONY radio er noget bæ og kan ikke sparke nok power ud til dem, hvilket skulle være underligt da den ingen problemer har med at spille helt acceptabelt i dørhøjtalerne, som jo er større.

3) Kabel-fejl. Har brugt det medfølgende kabel til højtalerne til at trække ned fra nakkestøtten og til midterkonsollen, hvor de er tilsluttet hi-fi klubbens højtalerkabel. Godt nok med samlemuffer, men multimeteret sagde ikke noget om nogen særlig modstand da jeg tjekkede forbindelsen.

4) Monteringsfejl. Men det burde jo være så simpelt, så det tror jeg næsten ikke jeg kan kikse op. Det er monteret noget i den her stil, og mellem radioen og samlemufferne er der så bare et multistik fra radioen, men på de ledningerne står der også "rear right -" osv på.

Billede

Må prøve at se imorgen hvordan det er at køre med...

Lennart skrev:OG, hvorfor lige MRT ? Hvad er dit rigtige navn ???

Hedder Klaus T., så derfor "Mr. T" :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 21:27

Kan se i et review på mx5parts, at en gut anbefaler følgende setup:

The speakers must be fitted in series.

Head Unit Right Channel + to (+ terminal) Right Speaker in Right Seat (- terminal) connected to Right Speaker in Left Seat (+ terminal) then (– terminal) back to Head Unit Right Channel -.

Then Head Unit Left Channel + to (+ terminal) Left Speaker in Right Seat (- terminal) connected to Left Speaker in Left Seat (+ terminal) then (– terminal) back to Head Unit Left Channel -.

Det lyder bare lidt sjovt synes jeg, men det kan da godt være det er den rigtige måde?

Edit: Det MÅ næsten være den rigtige måde, jeg må evt. prøve den tilslutning imorgen når jeg får passagersædet sat i igen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Uhrskov » man 12. maj 2008 21:56

Ærgeligt du ikke kan få det til at spille.
At tilslutte dem parallet som på billedet med kabelsko skulle være helt rigitgt. Hvis dine højtalere er 4ohm vil de derved blive som en højtaler på 2ohm.

Lidt du kan prøve.
1. prøv at tilslutte højtalerne til front udgangen. Spiller de normal styrke der, er det din radio der er skod.
2. en højtaler liggende i fri luft, kan man næsten ikke høre. Hvordan er de monteret i nakkestøtten, er der lukket rundt langs kanten af højtaleren? (smid et billede). Prøv at montere højtaleren i en papkasse. Spiller den højt nok nu, er det monteringen i nakkestøtten der gør den spiller lavt.

Volumen har ikke noget med kables tykkelse at gøre. Er der forbindelse skal den nok spille.
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 22:08

Uhrskov,
Der er billede af dem på første side af denne tråd. Der \"hænger\" de dog lidt ud, men de blir presset tilbage på plads når man lyner sammen. Faktisk alle reviews på mx5parts roser disse højtalere (og placeringen), så jeg tror ikke det er fordi der er for meget luft omkring.

Jeg SYNES det lyder som om der er vendt om på plus og minus på dem, det var min første tanke, at de lød meget svagere end den volumen jeg sætter på radioen burde indikere.

Jeg vil nu gerne prøve at montere dem på for-højttaler udgangen fra radioen, men så skal jeg til at klippe dem over og sætte samlemuffer der på, har ikke nogle spadestik e.l. der kan gå ind i multistikket på den måde.

Ved at montere dem i serie, fastholder man så 4 ohm? (som specifikationerne siger de er). Men ved parallel forbindelse som nu, burde de så stadig ikke ligge på 4 ohm da der kun er 1 sæt monteret og ikke 2 sæt?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 12. maj 2008 22:18

Citat:
The speakers must be fitted in series.

Head Unit Right Channel + to (+ terminal) Right Speaker in Right Seat (- terminal) connected to Right Speaker in Left Seat (+ terminal) then (– terminal) back to Head Unit Right Channel -.

Then Head Unit Left Channel + to (+ terminal) Left Speaker in Right Seat (- terminal) connected to Left Speaker in Left Seat (+ terminal) then (– terminal) back to Head Unit Left Channel -.

Det er den rigtige måde, at forbinde dem i serie.
Uhrskov har ret, impedansen kommer ned på 2 ohm og det er din forstærker nok ikke tilfreds med.
Så prøv ovennævnte måde i morgen. Så er jeg sikker på det spiller for dig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Uhrskov » man 12. maj 2008 22:24

Hvis du kommer til at vende plus og minus kommer det bare til at lyde \"underligt\", volumen bliver ikke mindre. SÃ¥ det tror jeg ikke er problemmet.

Ved serie halveres modstanden, og ved parallel fordobles den. Den radio kan fin klare 2 ohm, så det er ikke noget problem. Hvis du kun har en højtaler på er stadig 4ohm jo.

Jeg tror du skal prøve at teste højtaleren i en papkasse. Derved er du sikker på om det er monteringen der giver problemmer. Sær et hul og lig højtalen i... Detved høre du tydeligt effekten af en fri høtaler ikke kan høres.
Højtaleren skal slutte tæt rundt om rammen den er monteret i, eller fiser luften bare rundt om højtaleren og giver ikke meret lyd.
Pøv også om du kan puste luft igennem stoffet af nakkestøtten. Hvis du ikke kan tykke luft igennem, kan luden heller ikke komme igennem.

Måske du kan lave en tynd plade og montere højtalerne i inde i nakkestøtten...
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 22:59

men alle guides og reviews jeg har set, roser disse speakers i denne placering, også med plastic pladen foran. Underligt.

Diagrammet i haynes ser også ud til at være paralel forbundet. Begge venstre speakers på venstre kanal osv, som min montering.

Well må se om jeg kan finde tid til research imorgen, og prøve med papkassen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » man 12. maj 2008 23:33

@Uhrskov
Ved serie halveres modstanden, og ved parallel fordobles den. Den radio kan fin klare 2 ohm, så det er ikke noget problem. Hvis du kun har en højtaler på er stadig 4ohm jo.

Ups! Du mener det sikkert rigtigt, men er kommet til at bytte om på serie og parallel.

Ved serie fordobles modstanden, og parallel halveres den.

Men prøv dog lige at have et enkelt sæde tilsluttet med højre og venstre højtaler. Og lyt så hvordan det spiller.

PS. Det ser ud til at der er byttet om på beslagene til din rollbar (højre/venster) men det har næppe noget med lyden at gøre :wink:
Du kan se min montering i aften, jeg kører med den samme bar.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » man 12. maj 2008 23:47

kuksi, godt du sagde det med rollbar, har faktisk tænkt over det før om der var noget der.

Måige kigge i HU manualen imorgen og se hvad ohm den kan klare. Speakerne er 4 ohm hvertfald, så hvis jeg serie forbi der dem så de blir 8 ohm og HU'en kun klare 4 ohm, så er det skidt, korrekt?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tirs 13. maj 2008 00:10

Nej, større tal i \"ohm\" belaster mindere, og er derfor helt ok.

Men hvis du ender med at må sætte dem i serie, vil de spille lavere. Men det kan du jo bare kompensere for med din fade knap.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Lennart » tirs 13. maj 2008 05:38

Uhrskov har ret.

Den med ohm, har intet at sige. Højttalerne skal være korrekt monteret med plus og minus, hele vejen rundt. Dvs. at rear højttalerne skal være i fase med front. Det betyder heller ikke det store med serie eller paralel.
Bare højttaleren får noget strøm skal den nok sige noget.

Højttalerne skal have noget \"modstand\" dvs. et kabinet.
Grunden er at lydbølgerne fra forsiden og bagsiden \"ophæver\" hinanden.
Siver der lydbølger fra bagsiden af membranen om til lydbølgerne fra forsiden mister højttaleren en meget væsentlig del af sit lydtryk.
Prøv selv at skrue en bashøjttaler ud af kabinettet fra stuehøjttalerne
den mister fuldstændig sin pondus. Tænk på at bølgerne fra forsiden er 100% omvendte af dem fra forsiden. Har du ellers fulgt med i fysiktimerne bliver resultatet et stort rundt NUL, når bølgerne møder hinanden.

Dette gælder dog kun de dybe baslydbølger. Nu er der ikke mulighed for at sætte et kabinet ind i sæderne, og det gælder derfor om at skabe fuldstændig tæthed mellem forsiden og basiden så lydbølgerne bagfra ikke
kan komme ud. Evt. kan man lave forsøg med at skabe denne tæthed
inden montering. Man kan måske skære en lille plastikspand til og montere den rundt om enhederne inden de sættes i sædet.

Til sidst kommer det meget an på dine forventninger til systemet, hoveddrivkraften vil stadig komme fra dørspeakerne, og det vil mest være de høje toner du får ud af rear. Men det burde da give en god stereo
effekt. Og samlet set give et forbedret lydbillede, men sikkert kun når du bruger alle 6 højttalere.
Lennart

Indlægaf Lennart » tirs 13. maj 2008 05:53

Man kan også som Uhrskov beskriver, sætte enhederne fast på en papplade, det der sker er at lydbølgerne fra bagsiden skal bruge noget tid
på at komme om til lydbølgerne fra forsiden, dette kan skabe en forøget effekt såfremt man tilpasser størelsen af pappladen meget præcist. Dette
bruges i bla. bagladehorn, hvor lyden fra forsiden og bagsiden med sindrige kanaler \"forsinkes\" og når de så møder bølgerne fra forsiden
skabes en voldsom mereffekt. I dette tilfælde og i mange højttaler systemer afskærer man simpelthen bagsidebølgerne og benytter kun lyden fra forsiden af membranen. bla bla bla :D

Summa summarum, sørg for at skubbe højjttalerne helt ind i sædet, så magneten \"griber\" fast i bagpladen. Tæt systemet så godt du kan med cilikone eller andet klistret stads. Sæt alle højttalere korrekt til plus og minus (i fase) Nu vil du opleve det maksimale lydtryk fra systemet, thats it ! :wink: Ellers skal der ændres gennemgribende på systemet.
En anden lille ting er at du sikkert vil opleve en effekt forøgelse hvis du trækker kalesjen (møgord kan ikke stave det) op. Det er meget meget svært at få højttalere til at give noget pondus ude i det fri. Dette skyldes igen at lydbølgerne bare fiser ud i universet. På min passat falder lydtrykket MARKANT bare jeg åbner et vindue i bilen. Så skru en smule ned for forventningerne i cabrioen.
Lennart

Indlægaf MrT » tirs 13. maj 2008 08:12

Jeg har prøvet at montere den ene højtaler i en lille papkasse og sætte på midterkonsollen, og have den anden højtaler i sædet (med åben nakkestøtte, så plastic pladen ikke holder tonerne inde) - og det lyder næsten ens, der er en aaaanelse mere bas fra papkassen, men det er jo så heller ikke bassen disse speakere skal trække.

Jeg vil prøve at bore lidt huller i den plastic-plade der sidder foran højtaleren, den må altså tage en del lyd faktisk. Muligvis prøve at sætte en pap-plade ind i nakkestøtten også, til at lave endnu mere tætning mellem for og bag af højtaleren. Tror også jeg har fundet en måde at føre ledningen ned bag sæderyggen :D

Radio manualen siger man skal tilslutte højtalere på 4-8 ohm. Og højtalerne er 4 ohm, så hvad vil I anbefale, serie eller parallel tilslutning? Umiddelbart havde jeg tænkt mig parallel, men hvis serie er bedre, såh...
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tirs 13. maj 2008 09:10

Har boret nogle huller i den plastic plade der sidder mellem højtalerne og ens nakke, og det gjorde dælme en hel verden til forskel. Sætter man fade til 100% bag så lyder de stadig lidt fesne pga. den manglende bass, men med kluden oppe og man holder stille (har ikke testet under kørsel endnu), supplerer de rigtig godt med fade 50/50, så indtil videre er jeg tilfreds*.

*) Har kun testet med 1 sæt højtalere, kluden oppe og bilen parkeret. Så der kan nå at ske meget endnu :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion