Min nyeste idé med kørelys i kofanger-lygterne...

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Min nyeste idé med kørelys i kofanger-lygterne...

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 11:52

Jeg har jo nogle blanke forlygter liggende, dem til at montere i kofangeren. Dertil fulgte 1 fatning til hver samt 1 gul/orange blinklys pære til hver også.

Jeg tænker så på at montere disse lygteglas, og gøre følgende:

1) Montere den gule/orange pære ude i det lille område (positionslygte-området) som blinklys.

2) Montere en 15w eller 21w pære i det store område af lygten, og tilslutte ledningerne som det gamle positionslys sad på.

Så kan jeg, ved at tænde for positionslyset, få kraftigt og lovligt (ikke?) kørelys i fronten. Det er ikke automatisk, men det er nemt - tror jeg - og så kan jeg nemt lave det om igen når nu den skal til tysk syn (der må man nemlig slet ikke lave vores kørelys-modifikation).

Det jeg dog undrer mig lidt over:

1) Når jeg tænder positionslyset vil min 15-21w pære så tænde som kørelys - fint nok. Men når jeg åbner popup lygterne for at køre med nær/fjernlys, vil kørelyslygterne forblive tændte (da de jo kører på positionslys-ledningerne). Vil dette give et problem? Eller bør jeg bare tage 15w pære så det ikke er så kraftigt?

2) Jeg vil helst undgå at klippe i det originale ledningenet, men jeg er nødt til at få sat en større fatning på de ledninger hvor positionslyset går til. Hvad kan man gøre der?

Har i øvrigt lige monteret klare (røgede) baglygter bag på, alle originale fatninger osv blev brugt...

Billede

Billede

Billede

(Ifølge tyske regler bør de reflesker der ligger på kofangeren på de 2 nederste billeder, være monteret. Jeg ved bare ikke helt hvor, så tror jeg tager dem med til tysk syn engang og spørger om de skal være monteret og hvor, så jeg kan montere dem direkte der - det er med dobbeltklæbende tape, så kan altid tage dem af igen når jeg kommer hjem :D )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » fre 16. maj 2008 13:18

Din løsning er OK og, vil jeg tro, lovlig. Du bliver i hvertfald ikke stoppet af strømerne. Ved syn tror jeg heller ikke det giver problemer, du skal blot ikke reklamere for at du bruger positionslyset som kørelys. Du kører selvfølgelig med nærlyset tændt og klaplygterne oppe....

Positionslyset forbliver tændt når du tænder for nærlys eller fjernlys og der er ikke noget problem i at trække 21W pærer i positionslyset. Den kreds der forsyner positionslyset er sikret med 15A og nærlys/fjernlys kører, så vidt jeg husker, på en særskilt kreds.

Jeg kører selv med 55W som positionslys, no problems.

Det eneste problem er sådan set hvis du reelt har brug for positionslyset. Eller glemmer at slukke. 21W lamperne æder batteriet noget hurtigere end 5W lamperne. (for slet ikke at tale om mine 55W)

Jeg har tidligere truet med at beskrive min kørelysløsning (som stadig er under udførelse...) Her bruger jeg 5W LED som positionslys. Mere om det senere på foråret :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Viggoman » fre 16. maj 2008 13:19

Og med hensyn til at klippe i ledningerne: det undgår du ikke. Sørg for at lodde det sammen og isolér med krympeflex
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 14:19

Viggoman,

Dine beretninger rejser mange forundrende spørgsmål i mit sind.

1) 55w i positionslyset. Vil det sige du har taget det lille bette område hvor positionslyset sidder som standard og smidt 55w pære derind? Hvordan kan du få plads til det? Jeg kan ikke engang få en 21w blinklys pære derind (hullet er for lille til at pæren kan komme igennem). Og vil 55w ikke smelte plastic'en derinde i løbet af kort tid?

2) Jeg kan ikke komme i tanke om nogle situationer hvor man har brug for positionslyset, som ikke kan klares med kørelyset (21w pærerne i det originale blinklys-område). Kører jo ikke med tågelygter, som evt. kan kræve positionslygter.

3) Jeg har faktisk 2 LED pærer liggende, ved ikke helt hvad watt de er på, men de hedder vist nok T15 (svarende til 921). Jeg kan dog overhovedet ikke finde fatninger der passer dertil. Forslag?

Vil meget gerne høre mere om din kørelysløsning :D

Jeg var ved Mazda idag for at bestille nogle af de dimser som der skal bruges ifg. kørelysguiden her på siden, bare for at have lidt at vælge imellem. Selve kørelysrelæet sprang jeg dig over, det kostede ca 2000 kr. Men vil heller ikke have det automatisk i første omgang, skal som sagt bare tænde når jeg tænder positionslyset (som så bliver kørelys).

Anyway, dimserne hos Mazda kommer først på tirsdag, og på onsdag smutter jeg tilbage til The Rock i 3 uger og 5'eren må pænt stå og vente i Hamburg lufthavnsparkering imens. Det jeg prøver på at sige, er at du har lidt over 3 uger til at færdiggøre din beskrivelse af kørelysløsning :lol:

(Og så lige de obligatoriske: Please, please & please, be' om, trygler, er på knæ, og lidt smileys: :D :o 8) :P -- du kan selv indsætte dem i mit indlæg som du lyster :D )

Edit: Jeg ved ikke hvor Hareskovby ligger henne, hvis det skulle være muligt at komme forbi og lure på din kørelysløsning :) (har dog en teori om at det er langt væk)

Edit #2: Jeg overvejer lidt om jeg bare skal montere mine klare forlygter og så kun sætte blinklys i, som de allerede er forberedt til. Positionslyset er jo alligevel værdiløst når jeg alligevel altid SKAL have lygterne oppe når der køres, indtil jeg får lavet en løsning.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » fre 16. maj 2008 15:38

Ja ja da... :)

Jeg har taget udgangspunkt i den beskrivelse til kørelys der ligger her på siden, kombineret med Tanners beskrivelse af blus på lampen

http://www.eunos.com/keith/lights.html

Det kombinerer jeg så med en LED pære til positionslys.

55W pærerne sidder altså der hvor blinklyset normalt sidder og blinlyset er flyttet ud i positionslyset med brug af orange pærer.

MrT, du har mit ord på at beskrivelsen ligger klar til at du er tilbage fra klippeknolden.

Hareskovby = Værløse, nord for Kbh.
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 16:01

Aha... han skærer jo et kæmpe hul til blinklyset:

Billede

Tanner skrev:You'll notice that on the stock lens assembly, there's a very obvious place to put a second bulb. You're going to drill this out, and enlarge the opening so it goes to the outside of the little fence around the edge.

Jeg har godt nok undret mig over at man ifølge guiden her på siden, kun skal bore hullet op til 16mm, for det bliver da en lille blinklys pære man skal montere - troede slet ikke man kunne få dem så små.

Men jeg har som sagt bestilt de ting ved mazda, så kører ind og henter molevitten på tirsdag. Skal stadig have fundet nogle fatninger til mine T15 921 LED pærer, hvis jeg skal bruge dem.

Som alternativ til LED pærerne havde jeg tænkt mig måske at bruge en 21w pære som denne:
http://thansen.dk/product.asp?c=1798789 ... 2110869984 - ved bare ikke helt hvor man skal finde en fatning henne. Mangler en god elektronik biks her i området, der har ALT :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 16:18

Hmm jeg sidder lige og får skumle idéer... kan en 21w blinklyspære tåle til at blive brugt konstant som kørelys, eller er de ikke så holdbare? Jeg har jo 2 pærer til overs fra mine baglygter, som nu er erstattet med orange pærer.

Og jeg har jo 4 fatninger til blinklyspærer liggende, hvoraf de 2 bruges til blinklys i min forlygter lige nu. Mine 2 reservefatninger kunne så evt. bruges til at montere den hvide blinklyspære i, som så vil lyse konstant idet den tilsluttes positionslyset og kommer til at fungere som positionslys/kørelys. Eller er disse pærer ikke nok retningsbestemte til at virke?

(Tænker bare i andre baner :D )
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » fre 16. maj 2008 18:58

Du kan da umuligt lyse noget seriøst op, med en 21 w blinklyspære !
SÃ¥vidt jeg nu kan se, skal der alligevel et forholdsvis kraftigt lys til.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » fre 16. maj 2008 21:41

Lennart,
Har du problemer med at se noget i dagslys da? :) Kørelys skal jo netop ikke \"lyse noget op\", det er der daglyset til - det skal bare være der for at , ja... whatever reason færdelsstyrelsen nu har bestemt som årsag til at man skal køre med kørelys.

Men eftersom loven siger mindst 15-21w for kørelys (så vidt jeg husker), er jeg spændt på at se det endelige resultat af mit 21w kørelys projekt her.

Jeg har brugt hele aftenen på at lave huller i mine klare lygteglas. Og jeg har kun ét råd: KØB EN DREMEL !!! Det er bare umuligt at lave sådan et 25mm hul (cirka) ved brug af en boremaskine, fil og kniv... argh! Men det gik, og imorgen håber jeg at få tid til at montere dem på bilen og se det endelige resultat.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » lør 17. maj 2008 04:46

Anede ikke der var noget der hed kørelys. Jo jeg ved da godt at lyset skal
være tændt på bilen om dagen, de fleste biler bruger vel så det lys man bruger om natten. Ergo tænder man jo bare for lyset.......En H4 pære er godtnok på 55watt, men det er jo en helt anden konstruktion, bla. halogen, og med parabol osv. På mig lød bare bemærkelsesværdigt at man sådan uden videre kan bruge en 21watt glødepære i den sammenhæng. Men sådan er der jo så meget, så hvis reglerne er sådan er det jo bare med at klø på. :D
Jeg undskylder min uvidenhed på området :|
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » søn 18. maj 2008 19:25

Så er det monteret - og jeg er MEGET tilfreds med resultatet. Udover at de klare forlygter ser rigtig godt ud, så gir mine kombinerede positionslys/kørelys (5w/21w) pærer et helt acceptabelt kørelys.

Smider nogle billeder imorgen.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » man 19. maj 2008 11:07

Billeder og beskrivelse, her:
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?p=10402

Viggoman, nu skal du ikke føle dig presset til at lave din egen beskrivelse færdig på 3 uger hvertfald :D Men er stadig nysgerrig efter at se hvordan du har gjort :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion