MX5 der ruller rundt på taget og hvad så ??????

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf the chicken » tirs 20. maj 2008 09:27

Tjaa, det er nu ikke noget der kan bekymre mig - det er farligt at leve og vi dør jo med sikkerhed på et tidspunkt...

Jeg køber ikke biler for at køre galt, så hvis skidtet ellers kan køre og bremse, så skal jeg nok prøve at holde mig på vejen :wink:

Det er da muligvis farligere i en roadster end en alm. bil, men det er endnu farligere på gåben, cykel, knallert og mc og væsentligt mindre farligt i lastbil og mindst farligt i fly - er moralen så at vi skal flyve ud til postkassen istedet for at gå?

Døden er mere universel end livet - alle dør, men ikke alle lever 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 09:40

Fair nok, men der er jo ingen grund til at løbe en højere risiko end nødvendigt.

For mig gælder det om at have den højest mulige frihed, under de mest sikre betingelser. Også fordi jeg har børn med i bilen.
Så hvis ganske få forstærkninger hist og pist, der ikke griber ind i friheden, udsynet, køreegenskaber eller andet, så vil jeg bestemt få det lavet. Herunder prøve at undersøge at få lavet en forstærkning af den designbøjle der er monteret i bilen, og som jeg kan se flere andre også drøner rundt med. Det vil under alle omstændigheder redde dit hoved, såfremt taget bøjer ned, og kan måske laves for få hundrede kroner :wink:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf altid6 » tirs 20. maj 2008 10:22

Fair nok at du vil forstærke bilen, for din og børnes sikkerhed. Jeg mener bare at der kan ske så meget andet, end at du vælter rundt i din 5ér. Du har jo højst sansynligt heller ikke airbags i bilen (min er fra 93 og er uden airbags) og især ikke sideairbags. Tror at der er væsentlig større risiko for at blive påkørt forfra eller fra siden, uden at rulle rundt. Så airbags vil jeg personligt sætte meget højere end forstærkning af rammen. Noget andet er, hvis du griber ind i selve konstruktionen på bilen og laver en ændring, er det lige før jeg tror at du ikke kan komme gennem syn og tror ikke at det er en billig operation at forstærke forrude rammen. Man kan købe et fuldt rollcage, men det for du nok heller ikke synet bilen med. At optimere sikkerheden i en bil er ikke ens betydende med at en synsmand tager imod dig med åbne arme. Andre og bedre bremsesystemer, rollcage, H-seler alt sammen noget som bestemt ville gøre bilen og kørsel mere sikker, men tror ikke at den gå i synshallen. Jeg ved ikke hvormeget stærkere en NC er iforhold til en NA ??? Selvom bilerne har mange år imellem sig, så er pointen at de er bygget og testet udfra en masse sikkerhedsregler og det er godt nok for mig. Tror ikke at jeg er klogere end de ingeniør som har bygget og testet denne bil, så har fuldt tillid til at de har bygget bilen, på den sikreste måde, det er muligt kontra køreegenskaber, vægt, komfort, økonomi og sandsynlighed for worst case senario. Jeg tager ikke let på sikkerhed, men var jeg bekymret for om bilen holdte hvis, hvis, hvis og hvis, så havde jeg aldrig købt den.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 10:38

Billedet af den sølvgrå NBer med \"fladt tag\" skræmmer jo livet af en. (mig
må jeg hellere skrive :wink: ) Men ellers har du ret, der er ikke meget sikkerhed i NAeren alligevel. Måske skulle man overveje at skifte til NB ?

Men jeg er da enig i at man jo har købt denne bil på de præmisser der nu engang er i sådan en ældre bil. Og det er jo ikke noget man skal tænke på til hverdag. Ellers er det da den forkerte bil man har valgt. Nu vil jeg nyde det gode vejr, og friheden (og selvfølgelig køre fornuftigt) og så stille og roligt overveje en forstærkning af ihvertfald styrt bøjlen med et par støtte ben bagud.

Hvorfor i alverden må man ikke lave sikkerhedsmæssige forbedringer på bilen ???????? :(
Lennart

Indlægaf Helge » tirs 20. maj 2008 10:43

Denne her er ikke ret køn, men holder, som det ses:
http://www.bethania-garage.com/why.htm
Billede
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf PGS » tirs 20. maj 2008 12:30

Dette emne er et af de mest diskuterede emner blandt vores miata venner over there på miata.net. Et af argumenterne for ikke at montere en roll bar er at der findes en risiko for specielt personer som er längere end normal längde, at man slår hovedet i den i tilfälde af en påkörsel.

Personlig synes jeg at hvis man vil optimere sikkerheden i sin MX5 f.eks. med tanke på familie/börn i bilen som Lennart er inde på, så skal man montere en \"rigtig\" roll bar i en god solid konstruktion. De fleste anerkendte roll bars fås idag i både sorte og kromede og visse kan monteres med beskyttelses puder rundt stängerne netop for at ungå hovedskader.

At begynde selv at montere ekstra stivere ved forrude eller ved nuvärende stylebar tror jeg ikke er nogen god idé :cry:

En style bar derimod har kun én funktion, at optimere bilen udseende, og det synes jeg den gör i de fleste tilfälde. Overvejer faktiskt selv at finde en sort enkel style bar til min lille hvide. :o
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Claus » tirs 20. maj 2008 14:41

Den NB der er flad er ikke fordi den er rullet rundt, men fordi der har ligget noget meget tungt på bilen - bemærk hjulophænget og geometrien, sådan ser det ikke ud efter en rulletur.
I frontal crasch har NA og NB modellerne opnået pæne 4 stjerner efter de nye målemetoder fra ADAC \"64km/t\"
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lennart » tirs 20. maj 2008 15:53

Som for eksempel hvad ???
En meteor ? :o
Lennart

Indlægaf And » tirs 20. maj 2008 22:36

Det er måske lidt et spm om religion - men tanken har også strejfet mig, hvad nu hvis bilen ruller rundt. Jeg er nået til den konklusion at jeg ikke vil tænke over det og blot nyde bilen som den er...

Livet ved vi aldrig hvordan flasker sig - det handler om at nyde det mens man kan. Der er så meget snak om sikkerhedssystemer - 5 stjerner, ESP og +6 airbags for at vi overhovedet kan sætte os ind i bilen og nyde (falsk) tryghed!?!

Mange trafikulykker beror sig på tilfældigheder - jeg har gennem mit fritidsjob set de grimme sider af disse og det er absolut ikke altid den \"stærkeste\" der overlever. Jeg har klippet en død mand ud af førerhuset af en lastbil, og også klippet mig ind til en mand der var dræbt i sin \"sikre\" familiebil med ABS, Airbags og meget andet. Omvendt har jeg stået med en mand der var røget ud af sin cabriolet (og revet hele tagkonstruktionen med sig!) op på fronten af den modkørende og dernæst fløjet ned i en mark - manden overlevede og spiller fodbold i dag.

Nogle gange er det altså tilfældighederne mere end det udstyr du pakker dig ind i som afgør hvordan terningerne kastes! Kørestilen betyder noget for hvad man rodes ud i, men det at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, det kan INGEN af os gardere os imod!

Min pendlerbil har i øvrigt ESP, 4 Airbags, kollisionszoner og meget andet - af og til tager jeg mig i at køre hurtigere i dårligt føre end jeg ville have gjort i en ældre bil, bare fordi jeg føler mig mindre påvirket af omgivelserne. Det skræmmer mig lidt, for er jeg mere sikker i den bil eller er det falsk tryghed - og så sænkes farten oftest...

Nå men jeg nyder hvertfald min NA - vel vidende at jeg nok ikke bør rulle rundt i den alt for ofte... :roll: Derudover praktiserer jeg meget den aktive sikkerhed, da det er den som redder mig de 998 ud af 1000 gange hvor jeg selv kan påvirke situationen.

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Helge » man 2. jun 2008 20:37

Her lidt om tysk kritik af sikkerheden i små cabrioleter

http://fpn.dk/motor/bil/article1347848.ece
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Foregående

Tilbage til Diskussion