Jackson Racing filteret monteret !

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Jackson Racing filteret monteret !

Indlægaf Lennart » ons 21. maj 2008 18:51

Idag kom pakken så fra I.L. Motorsport med æsken som indholdt det JR filter jeg bestilte i søndags. Idag bemærkede jeg et træk på min konto på 2750.- Så det kostede det inkl. fragt mv. Hjem med kassen og op med motorhjelmen, efter brugsanvisningen skal den gamle filterkasse helt væk
og luftmængdemåleren skal sidde på den nye intake, men denne gang hen langs fronten af motoren !!! Derfor skal vandpumpen lige løftes 5 cm, hvilket var let nok med en medfølgende adapter. Luftmængdemåleren sidder nu næsten op ad spjældhuset og bliver forbundet med en ny slange koblet på et plasticvinkelstykke der sidder direkte på spjældhuset.
Egentlig en let installation, spændt blev motoren startet efter 1 times arbejde. Motoren springer sofort igang (havde jeg ikke helt turde håbe på)
men det gjorde den altså. Stille og roligt bakke ud på vejen.
Lige efter byskiltet 2 gear og så bare ned med speederen, bilen trækker voldsomt afsted, op i tredie og ved omkring 4500 rpm, så sker der sku noget, motoren har totalt ændret karakter, som død og patent nærmest
sprinter bilen afsted......Ikke fordi den ikke var hurtig før, men der er en markant forskel den virker meget mere spændstig og omdrejningsvillig.
Som bonus får man den dersens helt specielle indsugnings lyd, der krydret med udstødningen giver en ubeskrivelig samstemmende lyd.
Man sidder midt i imellem........Sikke en forskel.
Jeg vil mene bilen har fået omkring 10-20% mere power, men bare lyden er alle pengene værd.

Der er også et par minusser, den elektriske fan foran køleren kunne jeg ikke få plads til :cry: Jeg kan godt montere blæseren i den anden side af køleren men det kræver enten en ny køler, eller en ny fan, for beslagene passer kun i højre side, mærkeligt de ikke gør opmærksom herpå. Motrohjelmen vil ikke lukke så let som før, men skal presses i hak, gad vide hvad det mon er der støder imod HJÆLPPP

Motorhjelmspinden skal flyttes, jeg kan ikke helt forstå hvorhen, men det finder jeg vel ud af. :wink:

Alt ialt en god investering der med en smule justeringer nok skal blive perfekt.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf MrT » ons 21. maj 2008 18:58

:nopics:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 21. maj 2008 19:27

Okay:

Billede
Lennart

Indlægaf Lennart » ons 21. maj 2008 19:32

SÃ¥dan et skal du have fat i MRT det fortryder du ikke.
Lennart

Indlægaf EØK » ons 21. maj 2008 19:38

Tillykke med købet ! :roll:

Jeg havde den også monteret i min gamle NA.....

Du skal bare lige være opmærksom på, at der vil opstå et problem med din luftmængde måler i forbindelse med kittet.......tror mig det kommer !

Ved montering af kittet skal luftmængde måleren ligges ned og lige netop dette vil på et eller andet tidspunkt give problemer, din luft mængdemåler vil stå af og motoren vil køre ujævn ved tomgang.

En ny luftmængede måler koster ca. 700 - 1.000 kr, hvilket er ret mange penge som skal ligges oveni prisen til kittet (når den gamle dør)

Til sidst ringede jeg til Andreas, som forklarede at problemet kom fra JR kittet, så derfor valgte jeg at sælge den (til en gut fra Norge)

Håber at du ikke får de samme problemer/besvær, men er bange for...... :(
Brugeravatar
EØK

Geografisk sted: Køge

Indlægaf MrT » tors 22. maj 2008 00:07

Lennart skrev:SÃ¥dan et skal du have fat i MRT det fortryder du ikke.

Ellers tak - jeg har lige købt et KN filter element og lagt i boksen istedet for, netop for at undgå "brøle filtrene" :D

Kan da ikke udelukkes der kommer noget på engang, men så vil jeg have noget der gør at jeg kan bibeholde luftmængdemålerens placering, cirka, så der ikke er ændret alt for meget.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tors 22. maj 2008 04:13

Vi må jo tage problemerne som de kommer. :wink:
Lige nu ønsker jeg bestemt ikke at afmonterer filteret, uanset det er hårdt ved måleren. <webmaster har jo også et monteret og han har ikke nævnt nogen problemer. :roll: Det meste tuning har jo sine bivirkninger.
Skal der hentes noget ekstra, kommer der også en ekstra regning, i form af højere slitage et eller andet sted. Tænk på en dragster 1 løb så skal motoren totalt adskilles og hovedrenoveres. Det må kræve en god tegnedreng. :o

Mrt brølende filter......Det er jo ikke zoologisk have derude under hjelmen.
lyden er betsemt ikke brølende og i grunden ikke særligt kraftig, men tilføjer lige lidt ekstra til det samlede lydbillede. Den ekstra lyd kommer kun når maskinen virkelig skal bestille noget, eksempelvis ved en hurtig overhaling. Men vi må mødes engang så kan du jo selv prøve. :D
Gasser man op i indkørslen lyder den helt normalt, næsten da. For der er
en svag rislen ude fra filteret, men det kan man kun høre i tomgang :|

Nå tilbage på Malta formodes. Holder bilen så i Hamborg lufthavn ?
Lennart

Indlægaf altid6 » tors 22. maj 2008 08:20

2700 for Cai og måske 1000 for en ny luftmængdemåler. Tja så skulle man måske have overvejet sådan en motorstyring Plug & Play Mega squirt til 4000. Så slipper man helt for luftmængdemåler og har fuld kontrol over alt hvad der sker i motoren. Dette giver flere heste, da indsugningen og flowet bliver væsentlig forbedret. Helt sikkert et projket jeg overvejer til fremtiden.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tors 22. maj 2008 09:13

EØK skriver om problemer med luftmængdemåleren og JR CAI.
Det har jeg aldrig hørt om før! Og så fordi den ligger ned! How come?

Har haft CAI JR i \"mange år\" uden problemer (?).

Hvori består problemet og hvordan giver det sig udslag?
Ujævn motorgang, ved tomgang?
Hvad med alm. gang?
Står af?
Hvordan konstaterede du det?

Og hvorfor \"kun når den ligger ned\"?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tors 22. maj 2008 09:53

Lennart skrev:Nå tilbage på Malta formodes. Holder bilen så i Hamborg lufthavn ?

Jep :( Men heldigvis indenfor i P-huset, så den holder i læ og det hele.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tors 22. maj 2008 10:10

Arbejder du så 3 uger og har en uge fri ?
Eller bor du på Malta og er kun hjemme på ferie ?
Lennart

Indlægaf MrT » tors 22. maj 2008 10:38

Bor på Malta, så har alle fordelene ved at være udlandsdansker :D Lige bortset fra at jeg ikke kan \"være sammen\" med 5'eren ligeså ofte som jeg gerne vil :( Skal jo være ude af landet en vis periode hvert år, arbejder som regel 3 uger, mindst, og tager så 1 uges \"ferie\" i DK (eftersom man ikke må arbejde med min branche i DK, holder jeg bare lidt møder i forbindelse med vores andet firma, laver lidt tech support, server vedligholdelse osv, for ikke at spilde tiden helt).
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tors 22. maj 2008 10:48

Hvorfor tar du den ikke med på Malta, så slipper du for afgiften og kan kæle med bilen hver dag ?
Lennart

Indlægaf MrT » tors 22. maj 2008 12:00

Du har aldrig været på Malta kan jeg høre :D

1) Der er satme langt at køre herned....

2) Vejene er .... ja, jeg har ikke ord for kvaliteten af vejene hernede. MX-5'eren er i forvejen ikke særlig blod i undervognen, den vil falde fra hinanden hvis den kom herned at køre, efter at dækkene er slået skæve 25 gange :)

3) 200.000 biler, 400.000 maltesere, over 1 million turister om året og øen er ca 32km bred (arealet er ca. det halve af bornholm). Tænk selv på hvordan trafikken er :D

4) De kører i venstre side, det er som sådan ikke noget problem overhovedet - men tror det vil være lidt træls når nu rattet så også sidder forkert i 5'eren.

5) Har i forvejen ikke betalt afgift på den, netop fordi jeg er udlandsdansker. Desuden er Malta hvis nok nummer 2 eller 3 dyreste land med afgift på biler, næst efter Danmark.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf EØK » tors 22. maj 2008 12:04

Hej Hasse

Iforbindelse med selve montering skal luftmængde måleren flyttes til siden af JR kittet og ligges ned/vendes, kan iøvrigt tydelig ses på Lennarts billed.

Ved tomgang skulle bilen holdes igang ved, at give gas, ellers gik den i stå, ret irriterende/pinligt når man holdt stille i kryds.....

Der var tilgengæld ingen problemer når bilen kørte.

Som skrevet tidligere ringede jeg til Andreas og forklarede problemet, det kunne tyde på problemer med luftmængde måleren svarede Andreas.

Jeg fik tilsendt en ny luftmængde måler og problemet var løst........

Den nye måler holdt ca. 2 måneder, så derfor jeg ringende jeg straks igen til Andreas, hvor denne gang han spurgte om jeg havde en JR kit monteret, det var helt klart problemet

Jeg valgte at skifte til den gamle/originale luftfilter kasse med endnu en ny måler, bilen kørte helt perfekt igen og uden problemer med ujævn tomgang
Brugeravatar
EØK

Geografisk sted: Køge

Næste

Tilbage til Diskussion