Tændings problemer

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tændings problemer

Indlægaf UlrikK » lør 24. maj 2008 12:40

Jeg er løbet ind i et mindre problem. Under en FDM test blev mit ene tændkabel \"ødelagt\" og erstattet, både før og efter det skete har bilen haft lidt problemer i tomgang.

Nu er den så gået helt i ged. Der er ingen trækkraft, den går meget ujævnt i tomgang og går til tider helt i stå. Jeg regner med at det er et af de andre tændkabler der er stået af, og vil derfor bestille et helt sæt. I en anden tråd blev jeg anbefalet Magnecor, der er dog ingen på lager når man tjekker MX5parts. Nogen der kan henvise til en anden forhandler der har dem, eller noget i tilsvarende kvalitet, på laget? Vil gerne ud og køre igen hurtigst muligt ;-)

Kunne ovenstående problemer evt. skyldes andre fejl? Vil det være en god ide at skifte tændrør samtidig?
UlrikK

Indlægaf hasse » lør 24. maj 2008 14:49

Det er noget lort i sådan et vejr!
Du må i første omgang konstatere, om der overhovedet er gnist i tændrørene.
Og hvis du har et multimeter eller adgang til et sådant, må du måle modtstanden i tændrørsledningerne.

Umiddelbart kan jeg ha' på fornemmelsen, at det er tændingsindstillingen, der ikke står, som den skal f.eks 10 gr.

Måske endda CAS'en der ikke sider rigtig fast. Kan den rokkes? Er bolten, der forbinder den bevægelig del med resten skruet ordentlig fast?

Ps. (Dem der kender mig ved, at der plejer at komme sådan et)
Er du HELT sikker på, at du har forbundet tændrørsledningerne rigtigt med spolen??????

Og, at de sidder HELT nede i spolen. Altså har rigtig forbindelse.?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf UlrikK » lør 24. maj 2008 16:59

Yeah, men bil problemer har som regel aldrig timingen i orden ;-)

Tak for svaret Hasse :-)

Modstanden i ledningerne ligger fra 4.3k og til 7.3k ohm. Men sjovt nok kørte alle cylindrere da jeg satte dem på igen (temmelig sikker på den ene var \"død\" før), og den kørte næsten helt jævnt i tomgang. Tror det må være kablerne, ihvertfald det eneste jeg roddede med.

Jeg ved ikke præcis hvor jeg skal finde tændingsindstilling og CAS. Jeg har kigget på jeres NA tunings guide mht. tændingsindstilling, men kan umiddelbart ikke finde \"hjulet\" på min NB. Som det nok kan anes er jeg ikke så erfaren når det kommer til at rodde med biler ;-)

Edit: Kan se at en anden tråd snakker om at tændspolen kan give problemer i de første NB modeller. Måske er det en del af problemet?
UlrikK

Indlægaf hasse » lør 24. maj 2008 18:17

Vil ikke pr.fjernebetjening begynde at \"sige\" noget om CAS og tænding,

Prøv at gi' stikkene både på tændrørsledningerne, tændrørene og - hvis du kan komme til - de tilsvarende i spolen en gang smergellærred/sandpapir.

Og så gi kablerne/stikket et ordentlig gok ned i spolen, når du sætter dem på igen.

Jeg går ud fra, at du har checket gnist på tændrørene renset dem med sandpapir/smergellærred og, at platinafstanden på dem er ok (ca 1mm).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » lør 24. maj 2008 20:41

@Hasse
Hasse for helv... Endelig får man \"noget\" på dig. :lol:
Du er jo lige så gammel som mig (fra dengang bilerne havde platiner) , og kommer til at blande platinafstand og elektrode afstand sammen. :wink:

Men bortset fra det er de ca. 1mm god nok.

Min bil fik for 1 år siden problemer med at tænde ordenligt ved høje omdrejninger. Det kom som lyn fra en klar himmel. Nye kabler (KV85), løste problemet.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Claus » lør 24. maj 2008 21:34

for en sikkerheds skyld check også din luftmasse måler....har du skiftet luftfilter eller lign for nyligt ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf UlrikK » lør 24. maj 2008 22:26

Nu er det kun 14 dage siden jeg har købt bilen, og den forhandler jeg har købt den af har før været Mazda forhandler (ikke at det er nogen garanti i sig selv). Så jeg tror jeg lige lader dem tjekke bilen engang.
Var egentlig mest varm på at sende den over til Au2fast, men er lidt nervøs ved at køre for langt når den har en tendens til de problemer. At den ikke tænder helt korrekt, kan jo heller ikke være sundt for motoren i længden.
Som nævnt kører den dog ok efter jeg igen havde kablerne ude, men der er stadig lidt små problemer med tomgangen, og jeg \"kørte\" heller ikke mere end et par meter.

Er, som jeg tidligere har skrevet, ikke den store mekaniker, hvis det kun var kablerne kunne jeg klare det selv. Men ting som tændspole, tændrør, tændings indstilling, CAS og luftmasse måler, ved jeg ærlig talt ikke ret meget om, så vil hellere overlade det til et værksted. Så håber man jo bare at værkstedet kan finde ud af at tjekke de ting ;-)

Claus jeg vaskede mit luftfilter (KN Typhoon) for en lille uges tid siden. Men tomgangs problemet (en lille smule udsving i tomgang) var der også før, og den kørte helt fint lige indtil den gik helt ned. Kan selvfølgelig stadig være en defekt måler.

Som Kuksi har jeg en gang før (med en Mazda MX3 1.8) prøvet at tændkablerne gik i stykker, og det føltes præcis som MX5'eren opførte sig idag. Er det ikke også meget sandsynligt at når det ene tændkabel siger farvel, kan der ikke være meget liv tilbage i resten?
UlrikK

Indlægaf hasse » lør 24. maj 2008 22:41

(Mazda)forhandler eller ej.
Han har bare at aflevere en ordentlig vare.

Der er noget, der hedder købeloven.
Og du har en købekontrakt (Ikk?)

Kuksi:
Det er nok fordi jeg gennem øjenkrogen så noget platin (platinblond) henne i tossen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf UlrikK » ons 28. maj 2008 12:30

Jojo, den forhandler jeg har købt den af er helt fin. Som allerede nævnt har de været Mazda forhandler, og ejeren har endda sin egen lille super velholdte MX5 NB 10 års jubilæums model.
Grunden til jeg spurgte om tændkabler / tændrør herinde, var fordi jeg gerne ville have nogle af de mærker I anbefaler. Det er jo ikke lige noget man kan kræve under garantien ;-)

Men de har fundet fejlen, det er tændspolen. Efter hvad jeg kunne læse i en anden tråd herinde er det \"en kendt fejl på tidlige NB modeller\". Der stod endda det skete omkring de 75.000 km, og min har kørt 82.000 nu. Det er dog en smule irriterende at der åbenbart er lang leveringstid, de regner med at få den tidligst fredag.
UlrikK

Indlægaf hasse » ons 28. maj 2008 14:36

Ulrikk..og andre.
Har forstået det således, at Mazda ikke mere har et centrallager.
De skal derfor have deres reservedele fra belgien. Europalager.

Derfor en ventetid.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Lennart » ons 28. maj 2008 19:41

Hvordan kan en ledning blive slidt ??? :|

Brænder de over ??? Eller går de fra forbindelsenre til stikkene ??

Er der stor belæastning på de tændkabler ?? Større end ved andre biler ?
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Viggoman » ons 28. maj 2008 20:20

Isoleringsmaterialet nedbrydes (varme, kemiske påvirkninger, ældning)

Ledermaterialet korroderer (der trænger ilt atomer igennem isoleringen og de går i forbindelse med ledermaterialet).

SÃ¥ jo, ledninger bliver slidt. Eller rettere, de nedbrydes.

Når tændingskablerne er nedbrudt tilstrækkeligt vil der ske gennemslag af højspændingen til ventildækslet. Gnisten springer altså ikke i tændrøret og så har vi balladen.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Lennart » tors 29. maj 2008 08:12

Ok tak

Hvor meget strøm er der i sådan et gnistHUG ???
Lennart

Indlægaf MrT » tors 29. maj 2008 11:47

Lennart skrev:Hvor meget strøm er der i sådan et gnistHUG ???

Ved ikke hvor meget strøm der er, men der er hvertfald spænding nok til at gve et ordentligt rap over fingerne, skal jeg hilse og sige :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » tors 29. maj 2008 12:45

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jotak, det ved jeg.................
Også fordi man jo ofte når at få en del gnisthug, inden man får fingrende væk.
Lennart

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger