Har været oppe på meget tæt ved 220 km/t efter speedometeret på en tur hjem fra Wolfsburg. Hvor stærkt min jubi reelt kørte,ved jeg ikke.
Det var selvfølgelig med kalechen oppe (mindre luftmodstand), ned ad en ikke specielt stejl men derimod lang bakke og måske var der også lidt medvind. Og så var der en stor Volvo lige bagved (og lidt senere foran!), det har måske inspireret den lille blå?
Jubien virkede meget sikker selv ved tophastighed, lå rigtig godt på vejen. Op til 190-200 km/t accelererede den ganske pænt, derefter gik det lidt langsomt. Det eneste ubehagelige var, at motorhjelmen begyndte at vibrere ved ca. 195+
I min tidligere MX-5 (en rød NA fra 1990) har jeg været oppe på ca. 190 km/t (efter speedometeret og tæt på det den kunne præstere) med kalechen nede, bare for at prøve det. Og jeg skal love for, at det føles hurtigt, og at vinden larmer. Det var sjovt, men det er ikke en hastighed, man holder særlig lang tid.
Men man behøver nu ikke at køre stærkt i en MX-5. Den er bare pragtfuld ved alle hastigheder - langsom eller hurtig - på mindre veje.
Og så til Claus: Vores jubier har en close-ratio gearkasse. Dvs. at 6. gear svarer til 5. gear i de almindelige 1.8 liter modeller (1998-2000). Og vi er en lidt tungere. Det medfører en lidt lavere tophasighed (203 km/t) og lidt større benzinforbrug. Til gengæld accelererer vi lidt hurtigere - og kan køre lidt stærkere gennem sving.