Første opstart af ny renoveret motor

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » man 30. jun 2008 17:47

Fik lige en ide. De har jo åbent et godt stykke tid endnu:

Skriv over til Keith Tanner hos Flyinmiata.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 1. jul 2008 20:30

Så blev fejlen fundet. Som Hasse nævnte så tjek lige tandremmen igen og selvom at det var en selvfølgelig, så var der et problem der. Indsugningsknasten stod et hak forkert. Det blev rettet og bilen var nu i stand til at stå i tomgang. Tomgangen ligger på omkring 800 rpm. Ville så justere den og satte en jumper imellem GND og TEN, uha så døde bilen, så det var en dårlig ide. Når men motorhjelmen blev lukket og bilen fik hjul på. Den første køretur var op til tanken og få noget benzin på. For det første skal jeg lige lære den nye kobling at kende :wink: . For det andet så lyder bilen som en gammel fiskekutter pga. ventilklapren, hvilket virkelig irretere mig, da jeg har taget alle foranstaltninger for at dette skulle den absolut ikke gøre. Desuden tror jeg at tændingen står forkert. Tror jeg for en mekaniker til at indstille tongang og tændning, så det bare spiller. Bortset fra småproblemerne så er bilen rullende igen :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Webmaster » tirs 1. jul 2008 20:32

HVis du kan skifte indemaden i motoren, kan du også klare det med tænding og tomgang... Det er det letteste i verden.... Come on ,,,!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Claus » tirs 1. jul 2008 20:35

du har justerbare takthjul, mon ikke de trænger til en finjustering
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf altid6 » tirs 1. jul 2008 20:46

Webmaster skrev:HVis du kan skifte indemaden i motoren, kan du også klare det med tænding og tomgang... Det er det letteste i verden.... Come on ,,,!

Ved godt hvordan man stiller tændingen og tomgangen, men det er lige så meget for at tjekket alt igennem, for den lyder sgu ikke rigtig, og ærligtalt så vil jeg have det bedre med at det er tjekket igennem af en pro, som har pro udstyr og som på kort tid kan fortælle, hvad der skal gøres før motoren køre optimalt, frem for at jeg bruger timevis på at prøve mig frem. Men du kan jo prøve at skille din motor ad, sætte nye dele i og se om alt bare køre som smurt når du samler den igen.............
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 1. jul 2008 21:25

JEG kan følge dig Altid6.
Alt har en grænse (Min var allerede ved at komme med de forbandede halvmåner på ventilerne).
Den allersidste, allersidste herfra:
Spændingen af justerboltene på takthjulene, som stilles på 0.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 2. jul 2008 18:17

En lille snak om den ventilklapren som jeg oplever her ved opstart af motoren. Da motoren er ny honet blev jeg anbefalet at bruge mineralskolie til at smøre de nye cylindere med. Derfor har jeg hældt Castrol 15W-40 på bilen. Under renoveringen lagde jeg ventilløfterne sådan så meget af det sorte olie som var fanget i dem, løb ud. Nu er det hele så samlet og motoren er igang og som nævnt så er der en voldsom ventilklapren. Et svagt punkt er jo ventilløfterne og den meget lille oliekanal som de har. Jeg frygter jo lidt nu at jeg har hældt en for fed olie på bilen og derved kan disse ventilløftere ikke pumpe sig selv op, da de ikke kan trække den fede olie ind. Kan dette være en teori, jeg har ret i????? Om ikke andet, så må jeg tømme olien af og hælde en 5W-40 på istedet, så ventilløfterne kan blive pumpet op og få olie ind i \"kroppen\". Må indrømme at da jeg samlede topstykket var der nogle af ventilløfterne som jeg kunne trykke lidt sammen. Dette kunne tyde på en dårlig løfter, men valgte at tro på at det var fordi at den var drænet for olie. Overvejer lidt at tage topdækslet af også tjekke ventilløfterne engang til, for at udskifte dem som ikke er helt hårde i fjederen. Er der nogen som har en ide om hvad sådanne nogle ventilløftere koster??????
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Webmaster » ons 2. jul 2008 19:21

Hvis jeg ikke er helt gal på den koster de ikke alverden... Prøv lige at søge på www.miata.net. De findes nemlig magen til en eller anden Kia model, hvor de koster mindre, er en smule større i olie kanalerne og i øvrigt er en bedre kvalitet..! :o

Ved godt det lyder irreterende at Kia skulle lave noget bedre end Mazda... Men så længe det kun er et par dimser til ventilerne, overlever vi nok :oops:
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 19:25

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ll%F8ftere

Har tidligere fået denne oplysning vedr. Kia ventilløftere:
Svaret fra en forhandler: \"Om det er samme del har jeg ingen viden om, men til KIA koster de pr stk. kr. 253.00 + moms ialt 316,25.\"

PS:
Jeg har hørt mange udtryk for ventilløftere. Men aldrig \"dims\".

PPS.
Dims er et forældet udtryk ..åbenbart
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » ons 2. jul 2008 19:28

Hasse.... :oops: :oops: :oops: for at være helt ærlig, var jeg usikker på om det var præcis den samme \"løfter\" jeg tænkte på og altid6 skrev om :oops: :oops:

De må i øvrigt da være billige i Sverige ?
Senest rettet af Webmaster ons 2. jul 2008 19:35, rettet i alt 1 gang.
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 19:32

Tvivler på den med manglende evne til at blive fyldt.

Der sker vel intet ved at skifte til 5w.
En anden mulighed er - da motoren åbenbart kan køre - at lade den køre varm.
Ventilklapren i sig selv er ikke (?) skadeligt. Når det foregår omkring de der 1000-1500/2000 RPM.
Eller er jeg galt afmacheret?

PS. Prøv evt. at lytte til de enkelte ventiler med øre/skruetrækker eller stetoskop.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 19:36

WEB:
Jeg ka' godt li' de \"blinkende røde\" (stort grin).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 19:38

Priser i Sverige:
Da jeg for et par år siden undersøgte priserne i Sverige (temmelig nærliggende!), var der ikke den store prisforskel, hvis der overhovedet var nogen
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » ons 2. jul 2008 21:51

Motoren har været godt varm og den tikkede stadig, VIRKELIG meget. Før renoveringen oplevede jeg også ventil tikken engang imellem, men slet ikke i dette opfang. Så imorgen tester jeg med en tyndere olie og håber på at det hjælper. For tænker lidt på, at selvom at man køber nye løftere, så skal de jo også kunne pumpe olie ind, men hvorfor skulle de kunne når de gamle ikke kan!!!!! IL har dem til 197 kr+moms, fik jeg lige set, så på et tidspunkter skifter jeg nok nogle af dem, for et par stykker var lidt bløde i fjederen.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » ons 2. jul 2008 22:45

Jeg tror, at jeg undrer mig ligeså meget, som du gør.
Jeg har ikke - bortset fra, når det har været koldt i vejret (og kun i begyndelsen) - haft tik, tik fra mine ventiler. Men klart et af de problemer jeg forudså kunne komme efter min renovering.Men det kom ikke.

Havde et stykke tid før jeg gik igang, \"renset\" systemet med tilsætning af additiver både i benzinen og motorolien.

Jeg var så overlegen, at jeg ikke prøvede løfternes fjederegenskaber (Tænkte: Når de ikke tikker, må de være ok).Og jeg rensede dem ikke.

Jeg lod dem flyde i motorolie under opbevaringen, ligesom jeg gav dem et ordentligt skvæt olie oveni efter ilægningen og efter monteringen af knastakslerne.

Du kan evt. gøre det samme: Tag dækslet af og pøs på (alt med måde).

Og giv så motoren et par omdrejninger ved hjælp af bolten. Noget bliver der suget ind og noget luft må der komme ud.

Du kan jo som tidl. skrevet lytte til ventilerne (varm og kørende motor).
Og på den måde afgøre, hvilke der klikker.

Du må ihvertfald med et følerblad måle \"slækket\" mellem ventilløfter og knastaksel.
Og sammenholde det med specificationerne i bøgerne.

Du får ved at sammenholde:
Hvilke ventiler, der klikker
med
følerbladsmålingerne (tag dem på alle ventiler)

en god fornemmelse af, hvor det evt. er galt. HVIS der er noget galt.

HVIS det ikke hjælper - kontrollerne og den tyndere olie-, må problemet jo være et andet sted.

Den tid den sorg. FORHÃ…BENTLIG IKKE!!!

Umiddelbart vil man da sige: Det kan godt være den klikker, men det kan/skal da ikke være mere end før.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger