af hasse » ons 2. jul 2008 22:45
Jeg tror, at jeg undrer mig ligeså meget, som du gør.
Jeg har ikke - bortset fra, når det har været koldt i vejret (og kun i begyndelsen) - haft tik, tik fra mine ventiler. Men klart et af de problemer jeg forudså kunne komme efter min renovering.Men det kom ikke.
Havde et stykke tid før jeg gik igang, \"renset\" systemet med tilsætning af additiver både i benzinen og motorolien.
Jeg var så overlegen, at jeg ikke prøvede løfternes fjederegenskaber (Tænkte: Når de ikke tikker, må de være ok).Og jeg rensede dem ikke.
Jeg lod dem flyde i motorolie under opbevaringen, ligesom jeg gav dem et ordentligt skvæt olie oveni efter ilægningen og efter monteringen af knastakslerne.
Du kan evt. gøre det samme: Tag dækslet af og pøs på (alt med måde).
Og giv så motoren et par omdrejninger ved hjælp af bolten. Noget bliver der suget ind og noget luft må der komme ud.
Du kan jo som tidl. skrevet lytte til ventilerne (varm og kørende motor).
Og på den måde afgøre, hvilke der klikker.
Du må ihvertfald med et følerblad måle \"slækket\" mellem ventilløfter og knastaksel.
Og sammenholde det med specificationerne i bøgerne.
Du får ved at sammenholde:
Hvilke ventiler, der klikker
med
følerbladsmålingerne (tag dem på alle ventiler)
en god fornemmelse af, hvor det evt. er galt. HVIS der er noget galt.
HVIS det ikke hjælper - kontrollerne og den tyndere olie-, må problemet jo være et andet sted.
Den tid den sorg. FORHÃ…BENTLIG IKKE!!!
Umiddelbart vil man da sige: Det kan godt være den klikker, men det kan/skal da ikke være mere end før.
Hasse
1990, Crystal White.