MX som vinterbil, går det?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MX som vinterbil, går det?

Indlægaf KimT » tors 10. jul 2008 18:46

Hej, jeg har læst reviews og her på forum om MX5 og synes det lyder som en utrolig dejlig og frisk bil. Vil dog ikke have udgifter på to biler, så derfor følgende spørgsmål:

1)
Kan mx5'eren klare flere vintre uden at ruste væk?
(Jeg får den undervognsbehandlet og monterer inderskærme, hvis det ikke er standard)

2)
Hvad med klaplygterne og frost. Kan mekanikken klare at køre op/i med 10 graders frost uden at tage skade?

3)
Kan kalechen klare at køre i frost?
(Evt. er der en speciel type jeg bør gå efter)

4)
Kan kalechen afmonteres hvis jeg vælger at køre med hardtop i vinteren?

5)
Erfaringer fra vinterkører modtages med kyshånd :-)
Vær gerne hudærlige i jeres tilbagemeldinger, så jeg ikke forblændes af bilen.

Jeg må hellere tilføje at jeg kiggge på modeller i prisklassen 80-100.000,- og derfor bliver det vel en NA fra først i 90'erne jeg køber.

På forhånd tusind tak til alle som kan hjælpe med at svare på et eller flere spm. eller give anden god info til mig

Med venlig hilsen
Kim
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Philipdam » tors 10. jul 2008 19:16

1:
Jeg kørte selv i vinters, uden nyere undervognsbehandling. Der er ingen synlige skader. Det skal dog siges at den holder i opvarmet garage.

2:
De klappede fint op og i :) Bare husk at give alt gumme silikone, specielt ved dørene, ellers fryser listerne til ruden .

3:
Kan den godt, men jeg ville bruge hardtop.

4:
Det er et værre bøvl, bare klap den ned, og monter hardtoppen.

5:
Når det er glat er det RIGTIG glat i en bil baghjulstræk :) Så lån ikke din bil ud, og vær forsigtig. (tag et kursus hvis muligt).
Dug på ruderne, hvis bilen er rigtig kold. a
Ellers er der ingen problemer i at varme kabinen op.
Den starter som en drøm, selv i minusgarder.

Min bil er en Na fra 90', hvilket også er min første og eneste bil (18 år) + jeg bruger hardtop. Ikk hele vinteren, men en del af den.

Skriv endelig hvis du vil vide mere.
Senest rettet af Philipdam tors 10. jul 2008 20:49, rettet i alt 1 gang.
Philipdam

Indlægaf solsen » tors 10. jul 2008 19:27

Jeg har selv en NA fra 90 og kører i den hele året.
Den bliver naturligvis undervogns behandlet som jeg ville med enhver anden bil og den ser nu ikke ud til at have taget skade 8)

Jeg har fået monteret inderskærme foran og bagi.

Lygterne er intet problem med mindre de er begravet under sne - så ud og fjern sneen med hænderne først (dermed ungår du jo samtidig fyning over forruden ved efterfølgende kørsel).

Jeg har ikke hardtop men udelukkende kaleche - ingen problemer der.
Kalechen har glasrude med elvarme hvilket jo kun gør det nemmere at skrabe is af og få dug fjernet.

Og kommentaren omkring baghjulstræk kan jeg kun bekræfte - især når jeg kører på sommerhjul hele året - men det gør den jo kun sjov at køre i når man først har lært den rigtigt at kende :lol:
solsen

Geografisk sted: Ã…rhus

Re: MX som vinterbil, går det?

Indlægaf BB » tors 10. jul 2008 21:11

KimT skrev:Hej, jeg har læst reviews og her på forum om MX5 og synes det lyder som en utrolig dejlig og frisk bil. Vil dog ikke have udgifter på to biler, så derfor følgende spørgsmål:

1)
Kan mx5'eren klare flere vintre uden at ruste væk?
(Jeg får den undervognsbehandlet og monterer inderskærme, hvis det ikke er standard)

Det kan den sagtens. Mht. vinter og rust, så er MX-5'eren en ganske almindelig bil (på godt og ondt). Undervognsbehandling er en rigtig god ide, mens inderskærme tror jeg ikke rigtig har noget og sige. MX-5'ere har nogle "trouble spots" mht. rust og det er desværre steder man ikke rigtig kan komme til. PÅ en NB er det (og det skulle svjv være det samme for en NA):

- Bagklappen
- Forreste/øverste del af skærmkanten ved baghjulene.
- Området nederst på siden mellem dørene og baghjulet.
- A-stolpen, men vist kun når forrudens lister er døde.

KimT skrev:2)
Hvad med klaplygterne og frost. Kan mekanikken klare at køre op/i med 10 graders frost uden at tage skade?

Fisk - min en en NB :-)

KimT skrev:3)
Kan kalechen klare at køre i frost?
(Evt. er der en speciel type jeg bør gå efter)

Det kan de, men hvis man vil klappe op/ned skal man være forsigtig. Min instruktionsbog siger, at man ikke må gøre det ved under 5 graders varme og den bliver noget stiv i det. Hvis du køber en NA med original kaleche så har den plastic vindue og det er meget sart ved frost, så sart at man f.eks. kan ødelægge det ved et dask for og fjerne sne!

KimT skrev:4)
Kan kalechen afmonteres hvis jeg vælger at køre med hardtop i vinteren?

Den kan, men det gør man ikke. Det kræver værktøj, tager timer og hardtoppen er lavet så det ikke behøves.

KimT skrev:5)
Erfaringer fra vinterkører modtages med kyshånd :-)
Vær gerne hudærlige i jeres tilbagemeldinger, så jeg ikke forblændes af bilen.

Vinterkørsel er sjovt og spændende. Let vægt, baghjulstræk og HK kræver en vågen og forsigtig chauffør. Det gælder forøvrigt både ved sne, is og bare våde veje omkring de 0 grader. Vinterdæk er et krav.

Varme i bilen er ikke et problem og faktisk kan man holde varmen selv med taget ned og i minus grader. Men det fugtige vejr giver nogle udfordringer omkring dug m.m., det er ligesom i andre biler bare med den forskel at kabinen i en MX-5 er lille og derfor er man mere følsom overfor dug.

KimT skrev:Jeg må hellere tilføje at jeg kiggge på modeller i prisklassen 80-100.000,- og derfor bliver det vel en NA fra først i 90'erne jeg køber.

Jeg vil klart anbefale dig, at gå efter en bil med glasbagrude og så selvfølgelig varme i ruden. Hardtop er fint, men jeg fik aldrig monteret min i vinters og der var rigtig mange dage hvor jeg kørte med taget nede. I realiteten kan man køre med åben himmel året rundt når bare det ikke regner eller der på anden måde kommer vand ned fra himlen.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf the chicken » fre 11. jul 2008 08:02

Har ikke haft de fjerneste problemer med at køre vinter, hverken med dug eller frost :)

og husk \"when the grip ends - the fun begins\" 8)

Har kørt 130.000 km i min (den har nu kørt 187.000) og det eneste der er blevet skiftet er bremseklodser og ét tændrørskabel :D
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Claus » fre 11. jul 2008 15:06

Ja da....mit første år jeg havde min der blev den brugt en enkelt vinter.
Den fik Michelin alpin vinterdæk, den fik motorvarmer, ordentlige inderskærme og så en stor gang rustbeskyttelse som alle biler skal have.
Min er en NB med spær om det har en stor indflydelse tror jeg faktisk, for jeg oplevede at bilen kørte frem hvor andre biler gav op, hvilket faktisk imponerede mig og alle dem der sad fast i driverne.
Skulle den ud med røven på en snedækket vej, ja, så skulle den virkelig provokeres til det - men så smilede man også resten af dagen...
Varmen vil du ikke opleve problemer med selv ned til 14 graders frost. Man kan opleve lidt strålings kulde fra kluden hvis man slukker varme apperatet, men ellers intet problem.
Husk at vaske saltet væk og hold din klud fleksibel med silikone spray eller andre plejemidler. Rigtig god fornøjelse.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf KimT » lør 12. jul 2008 10:00

Tak for alle jeres svar!

Jeg har undersøgt økonomien på min nuværende bil og den er egentlig ret billig at holde kørende. Så den beholder jeg til alt det jeg ikke vil udsætte min fine mx5'er for (som stadig står et sted derude og venter på at jeg kommer og henter den hjem til mig :D )

Mhv Kim
Brugeravatar
KimT

Indlægaf PartyPhreak » lør 12. jul 2008 10:22

KimT skrev:Tak for alle jeres svar!

Jeg har undersøgt økonomien på min nuværende bil og den er egentlig ret billig at holde kørende. Så den beholder jeg til alt det jeg ikke vil udsætte min fine mx5'er for (som stadig står et sted derude og venter på at jeg kommer og henter den hjem til mig :D )

Mhv Kim

Super..

Hvis det er, så holder der en rød importeret 92'er i rimelig stand i Glostrup til 79.995,- hos en forhandler...
Brugeravatar
PartyPhreak

Geografisk sted: Tåstrup, Storkøbenhavn

Indlægaf KimT » lør 12. jul 2008 11:49

PartyPhreak skrev:Super..

Hvis det er, så holder der en rød importeret 92'er i rimelig stand i Glostrup til 79.995,- hos en forhandler...

Tak for din besked.
I første omgang søger jeg biler i området omkring hvor jeg bor (Ikast/midtjylland). Jeg vil gerne ud og se mindst 5 forskellige før jeg køber - så har jeg et indtryk af pris og bilens stand.

Mvh Kim
Brugeravatar
KimT

Indlægaf JP-photo.dk » lør 12. jul 2008 13:34

KimT skrev:
PartyPhreak skrev:
I første omgang søger jeg biler i området omkring hvor jeg bor (Ikast/midtjylland). Jeg vil gerne ud og se mindst 5 forskellige før jeg køber - så har jeg et indtryk af pris og bilens stand.

Mvh Kim

Der ligger et værksted/forhandler i Silkeborg. Mener det var noget med HR-auto eller i den stil. Han har altid et par mx-5'ere stående og henter selv hjem fra Tyskland. Jeg ved nede og kigge hos ham da jeg var rundt på tur, og det var fin-fin behandling.

Jeg valgte dog selv at hente min hjem fra Tyskland - superlet. Det gør jeg gerne igen.
JP-photo.dk

Geografisk sted: Aalborg

Tilbage til Diskussion