KimT skrev:Hej, jeg har læst reviews og her på forum om MX5 og synes det lyder som en utrolig dejlig og frisk bil. Vil dog ikke have udgifter på to biler, så derfor følgende spørgsmål:
1)
Kan mx5'eren klare flere vintre uden at ruste væk?
(Jeg får den undervognsbehandlet og monterer inderskærme, hvis det ikke er standard)
Det kan den sagtens. Mht. vinter og rust, så er MX-5'eren en ganske almindelig bil (på godt og ondt). Undervognsbehandling er en rigtig god ide, mens inderskærme tror jeg ikke rigtig har noget og sige. MX-5'ere har nogle "trouble spots" mht. rust og det er desværre steder man ikke rigtig kan komme til. PÅ en NB er det (og det skulle svjv være det samme for en NA):
- Bagklappen
- Forreste/øverste del af skærmkanten ved baghjulene.
- Området nederst på siden mellem dørene og baghjulet.
- A-stolpen, men vist kun når forrudens lister er døde.
KimT skrev:2)
Hvad med klaplygterne og frost. Kan mekanikken klare at køre op/i med 10 graders frost uden at tage skade?
Fisk - min en en NB

KimT skrev:3)
Kan kalechen klare at køre i frost?
(Evt. er der en speciel type jeg bør gå efter)
Det kan de, men hvis man vil klappe op/ned skal man være forsigtig. Min instruktionsbog siger, at man ikke må gøre det ved under 5 graders varme og den bliver noget stiv i det. Hvis du køber en NA med original kaleche så har den plastic vindue og det er meget sart ved frost, så sart at man f.eks. kan ødelægge det ved et dask for og fjerne sne!
KimT skrev:4)
Kan kalechen afmonteres hvis jeg vælger at køre med hardtop i vinteren?
Den kan, men det gør man ikke. Det kræver værktøj, tager timer og hardtoppen er lavet så det ikke behøves.
KimT skrev:5)
Erfaringer fra vinterkører modtages med kyshånd

Vær gerne hudærlige i jeres tilbagemeldinger, så jeg ikke forblændes af bilen.
Vinterkørsel er sjovt og spændende. Let vægt, baghjulstræk og HK kræver en vågen og forsigtig chauffør. Det gælder forøvrigt både ved sne, is og bare våde veje omkring de 0 grader. Vinterdæk er et krav.
Varme i bilen er ikke et problem og faktisk kan man holde varmen selv med taget ned og i minus grader. Men det fugtige vejr giver nogle udfordringer omkring dug m.m., det er ligesom i andre biler bare med den forskel at kabinen i en MX-5 er lille og derfor er man mere følsom overfor dug.
KimT skrev:Jeg må hellere tilføje at jeg kiggge på modeller i prisklassen 80-100.000,- og derfor bliver det vel en NA fra først i 90'erne jeg køber.
Jeg vil klart anbefale dig, at gå efter en bil med glasbagrude og så selvfølgelig varme i ruden. Hardtop er fint, men jeg fik aldrig monteret min i vinters og der var rigtig mange dage hvor jeg kørte med taget nede. I realiteten kan man køre med åben himmel året rundt når bare det ikke regner eller der på anden måde kommer vand ned fra himlen.