Den optimale dækstørrelse... 15\" el. 16\"

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf KimT » ons 23. jul 2008 11:09

Hej Hasse, jeg synes du bør rette dit indlæg så Keith's mailadresse ikke fremgår (spam).
Mvh Kim
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Claus » ons 23. jul 2008 12:50

Tak Hasse, præcis det samme jeg oplever med de goodYear F1 dæk, alt for blød karkasse.

Nu er en enkelt persons personlige holdning ikke gældende for alle, men jeg vil absolut give ham ret i det han skriver.
Bredere dæk og lavere profil giver bedre respons og indstyring hvis karkassen er stiv men giver en elendig køreoplevelse.
Men for at få dette kræver det må man gå op i dæk størrelse for at bibeholde samme diameter.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf leifbpedersen » ons 23. jul 2008 16:32

Claus skrev:Hvad er forskellen på at jeg føler bilen styrer væsentligt bedre med bedre styre respons versus hvad der rent faktisk er bedst ?
Efter min holdning er kontante og skarpe styrerespons den bedste egenskab til bilen, hvor andre sikkert er til den mere komfortable side.

Svarer det ikke til at man spørger hvad smager bedst jorbær is eller vanillie ?

Husk MX-5 blev introduceret med 14" dengang i 1990 var 13" normen.
Senere kom modellen med 15", 16".
Nu er 205/45/17 en almindelig standard på topmodellen NC 2,0 Jinba Ittai
Det er en sjov diskussion den her, og som er kommet Meget vidt omkring !
Kan nogen mon huske den lille dimension, som sad på den gamle Mini Cooper ? Den havde da køreegenskaber, som ville noget. Trods forhjulstræk sled min bagdæk først, fordi den blev kørt hårdt i sving med bred bagende.
Mvh.
Leif
leifbpedersen

Indlægaf altid6 » ons 23. jul 2008 17:01

Det ender med at vi må have et race en dag. 3 ikke modifiserede MX-5ér med 15\", 16\" og 17\" fælge på og dæk fra samme leverandør og mærke. Jeg vil dog skyde på at det hverken er størrelsen eller vægten af de forskellige fælge som vil være afgørende for udfaldet af sådanne et race. Det afgørende vil være de 3 personer bagved rattet :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » ons 23. jul 2008 17:50

Claus:
Du skriver:
\"Men for at få dette kræver det må man gå op i dæk størrelse for at bibeholde samme diameter.\"

Mener du ikke hjulstørrelse?

Eller er det mig, der er træt efter en gang golf?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BB » ons 23. jul 2008 18:56

UlrikK skrev:Mht. store fælge, mode og motorsport er det måske en bedre ide at kigge på klasser som DTM, der trods alt har lidt mere til fælles med en "rigtig" bil end Formel 1. Tror I virkelig de har store fælge fordi det er "inn"?

Nu er det vist primært mig der et par gange har refereret til Formel 1 bilernes ballondæk, så jeg må lige kommentere for mine referencer har ikke været for at fortælle små fælge er bedst. Min pointe, som jeg troede var ret tydelig, har hver været, at små fælge ikke nødvendigvis er en dårlig ting, men at fælgene er en del af et samlet system og tingene skal passe sammen.

Mht. DTM biler, så er der altså tale om racerbiler der intet til fælles har med gadebiler.

Specs:
4.0 L V8 DOHC
500 HK
1070 Kg inkl. chauffør (lidt afhængig af succesbalast m.m.)

Det lyder måske ikke så vildt, men meget af vægten er balast så vi taler altså noget ret ekstremt.

Det eneste gadebil agtige ved en DTM er at man forsøger at få dem til at ligne ved og forme kulfiberen på den måde, plus man selvfølgelig bruger fælge der ligner dem der sælges til almindeligt dødelige. Ingen tvivl om, at DTM racerne er super optimeret og noget tilsvarende kan så siges om en F1 racer. Men din pointe er god nok, det vil bare passe bedre med DTC.

UlrikK skrev:Som en anden nævnte er Lotus Elise også et lysende eksempel på en kompromiløs sportsvogn med forholdsvis store hjul, den er endda er bygget over mindst mulig vægt filosofien. Tror I virkelig at Elise konstruktørerne har tænkt: "Arh, det ser sejt ud med store fælge, lad os smide sådan et par på"? Til sammenligning er MX5 bygget som en sportsvogn til folket, med de kompromiser den slags fører med sig.

Nu bliver jeg forvirret. Jeg troede tråden handlede om hvad der var bedst på en MX-5, ikke hvad Lotus har bygget deres Elise til, eller?

UlrikK skrev:Så nej... Jeg kan virkelig ikke se hvordan store fælge på sportsvogne kan skydes ind under mode.

Det kan vel heller ikke helt afvises det handler om mode 8)

UlrikK skrev:En helt anden ting er at MX-5 ikke er konstrueret til store, eller måske rettere tunge fælge, hvilket er en bivirkning af at den er lavet til at være en "folke sportsvogn". Men igen: Hvis man kan komme 17" fælge på der vejer mindre end de originale, kan det vel ikke gå helt galt?

Med 17" fælge så følger typisk breddere dæk og dermed, at sideværts kræfter ved sving kommer ind i affjerdringsgeometrien på en anden måde. Så langt kan vi vel blive enige?

Hvis vi kan blive enige om det, så kan vi vel også blive enige om en sådanne ændring kan betyde belastning på en anden måde end det systemet er konstrueret til. Jeg tænker det nok ikke er værre end:

- Øget slid.
- Ikke optimal funktion

Begge dele kan formodentlig afhjælpes ved at sørge for jurstering af camber, dæmpning osv.

Hele humlen i vores hyggelige debat, er, som jeg ser det, at de fleste sammenligner f.eks. 15" fælge med et givent dæk direkte med 17" fælge med et andet dæk uden hensyntagen til den forskel dækket gør. Samtidig kan ingen af os vel påstå, at kunne foretage videnskabelig test af vores lille perles køreegenskaber. Den slags kræver 1000 vis af KM under kontrollerbare forhold, noget som hverken det danske vejr, den danske trafik eller for den sags skyld færdselsloven giver mulighed for.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf UlrikK » tors 24. jul 2008 08:52

Nu var mit indlæg ikke lige rettet mod dig BB, jeg læste bare alle indlæggene og formulerede så et svar ;-) Hvis du læser mine tidligere indlæg er jeg faktisk helt enig med dig og Viggoman: En lavere profil giver større / anderledes belastning af undervogn, og er ikke altid af det gode på \"normal\" dansk vej. Bredere dæk styrer anderledes, MX-5 er konstrueret til lette / små fælge og til syvende og sidst betyder selve dækket mest for køreegenskaber. Så langt henad vejen er vi faktisk enige.

Min grund til at hive Lotus Elise ind i diskussionen, er at visionen bag den bil er at bygge en kompromisløs sportsvogn. Visionen bag MX-5 er at bygge en sportsvogn til folket, og der er ingen tvivl om at de har gjort det helt eminent godt. Men når de f.eks. valgte 15\" skal man huske at økonomi nok også har spillet en stor rolle. F.eks. har de fleste dyrere sportsogne forskellig dimension på for / bagdæk. Hvis Mazda havde gjort det samme, var dækbudgettet nok blivet lidt for højt til den kunde gruppe de sigtede på. Min pointe er at mange folk mht. dæk størrelse mener at Mazda har fundet de vises sten, men i mange andre henseender anderkender de at konstruktørerne har måtte gå lidt på kompromis for at holde prisen nede.

Fra tidligere tråde ved jeg f.eks. at Hasse og andre herinde går meget op i hvordan bilen er sporet. Så vidt jeg husker har Mazda også her valgt en standard sporing, der lidt er et kompromis mellem slid og køreegenskaber. Hvis I skal have skiftet støddæmpere ville de fleste nok også købe Koni, hvilket vel nok skyldes de giver bilen bedre egenskaber end de standard. Derfor synes jeg at \"det valgte MX-5 konstruktørerne\" argumentet har sine begrænsninger. Det er jo ikke en fuldstændig kompromisløs konstruktion vi taler om her, den endelige pris (og løbende omkostninger) på bilen har været en stor faktor i udviklingen.

Som I siger skal man dog passe på hvad man \"piller\" ved. At ændre en parameter for meget, uden at justere resten, kan spolere bilens balance.

Men indtil nu er min konklussion at vægt betyder allermest når man vælger fælge med henblik på sport, og dermed vil 15\" være den optimale størrelse. Som BB siger skal man dog huske på at man skal supplere med et godt dæk. Hvis man bruger et dæk med meget bløde sider, så ender man nok ikke med de bedste køreegenskaber.
UlrikK

Indlægaf hasse » tors 24. jul 2008 14:38

UlrikK:
Du skriver i sidste afsnit
\"...Men indtil nu er min konklussion at vægt betyder allermest når man vælger fælge med henblik på sport....\"

Ikke for at være Rasmus Modsat (fordi jeg sidder og nyder solen). Men:

Er det ikke tværtimod?

(Lad vær med at \"blande\" dæk ind i svaret).

I betragtning af danske/svenske vejes (baners) RELATIVE gode stand?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf UlrikK » tors 24. jul 2008 15:54

Hmmm, er ikke helt sikker på hvad du mener Hasse?

Vi har jo hele tiden været enige om at uaffjedret vægt betyder rigtig meget for en MX5, og 17\" tilbyder simpelthen ikke nok fordele der kan kompensere for de ekstra kilo i forhold til 15\". I mit indlæg på side 3 prøver jeg at uddybe min mening om det emne lidt mere.
UlrikK

Indlægaf Viggoman » tors 24. jul 2008 16:07

Jeg tror nu Hasse har en pointe her.

Hvis vi forestiller os en 100% ideel plan bane skal affjedringen ikke arbejde (ret meget) for at holde hjulene i kontakt med vejbanen. Derfor vil betydningen af den uafjedrede vægt være mindre. Der kan benyttes væsentlig hårdere fjedre og støddæmpere og bredere og stivere dæk (og større fælgdiameter) vil resultere i bedre grip. Al andet lige.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 24. jul 2008 19:56

Indtil videre går jeg ud fra, at Claus mente hjulstørrelse og ikke dækstørrelse.

Bemærkede I, at ADAC skriver:

\"......auch der Luftwiderstand
erhöht – bei 30 mm Zuwachs
um etwa sechs Prozent.....\"

Er - naturligvis - klar over, at det er 18\" fælge. Men alligevel.

Hvis ændringen fra 15\" til 18\" er lineær (hvilket den sikkert ikke er), så har vi altså på en måde 3% færre HK(NM) med bredere dæk.
Den rigtig nysgerrige kan regne arealer ud. (Har ikke gjort det endnu!!!).

Og de procenter har vi måske betalt en mindre formue for at få..ekstra. Feks. CAI, manifold, udstødning osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf UlrikK » fre 25. jul 2008 09:11

Viggoman kan godt se pointen, men umiddelbart tror jeg stadig der er for mange ulemper. Som Hasse skriver kommer der større vindmodstand, ved større fælge. Derudover bliver trædeflade og rulleomkreds også større, dertil kan man så lægge højere vægt. Så med større fælge kan man nok køre hurtigere gennem sving, men til gengæld bliver bilen generelt langsommere.
UlrikK

Indlægaf hasse » fre 25. jul 2008 09:52

Jeg er ikke ved at ændre opfattelse. Holder fast i 15\" (måske, måske 16\" ved en evt. udskiftning pgr.a. dækudvalg, selv om jeg STADIG ikke skifter dæk, som jeg skifter underhylere- skriver ikke noget om hvor tit.).

Er alligevel nysgerrig og interesseret.

Der MÅ være nogle af jer med 16\", 17\", der også har justerbare dæmpere.

Hvordan er vognen, når I stiller på den \"softeste\".?
(Selv om det selvfølgelig hører med, om fjedrene er udskiftet, ser jeg bort fra disse).

Er den så mere MX5 like?? Hvad det så er.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Uhrskov » fre 25. jul 2008 12:00

I denne test med 15\", 16\" og 17\" med identiske dæk, kommer 15\" ud som en klar vinder 2sec hurtigere en 17\":
http://www.wam.umd.edu/~greghess/sizematters.pdf

Men det er 16\" som løber med den bedste køreoplevelse...

Her er en masse links til artikler og diskutioner om fælge og dækvalg:
http://forum.mazda6club.com/index.php?showtopic=29223
Brugeravatar
Uhrskov

Geografisk sted: Langå

Indlægaf KimT » man 28. jul 2008 10:50

Jeg har netop modtaget \"Mazda Miata, Performance Handbook\" af Norman H. Garret III (Ingeniør og medudvikler af MX5'eren).

Her står meget interresant info om fælg- og dækvalg.
Der er alt for megen info til at gengive det her, men konklusionen er at man meget let forringer køreegenskaberne ved at skifte fælge.
Bl.a. fordi MX5 er designet til fælge med 45mm offset og standard fælge er lavet til 38mm.

Bl.a skrives der også om dæk-diameter/bredde/stivhed/konstruktion.

Rigtig god info - kan helt klart anbefales!
Senest rettet af KimT man 28. jul 2008 20:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering