SÃ¥ er der lyd fra motoren............

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » tirs 29. jul 2008 10:31

Først og fremmest tillykke med at det er fastslået, at der ikke er noget grelt galt med krumtap og pejlstænger

Synes det lyder som en meget plausibel forklaring at der er er en blokeret oliekanal til en af løfterne, så der ikke er den nødvendige oliefilm mellem knast og anløbsflade på løfteren. Nu har jeg ikke styr på toppakning og MX-5 og om det er et issue, men i nogen tilfælde KAN dette skyldes at en pakning kan vendes på flere måder og er vendt forkert (eller med en skæv udskæring evt manglende oliekanalhul! :o ), så den udskæring der skulle tillade olie at strømme til knasterne sidder forkert så pakningen faktisk istedet hindrer olien i at nå topstykket - Prøv derfor at undersøge om det kunne være tilfældet - det kan være diverse rep. bøger vil kunne oplyse dette - eller andre 5-speed forum brugere, så du ikke behøver at adskille motoren igen for at finde ud af det - Du kommer desværre jo nok på sigt ikke uden om en adskillelse. Tror ikke rigtigt på den med at stemplet skulle støde på ventilerne - Standard kan dette slet ikke lade sig gøre i en MX-5, så med mindre du har taget rigtigt meget af topstykke og monteret et meget højt stempel og ventilerne står helt ad h...... til (så den næppe ville kunne køre), er det næppe forklaringen.

Hvis jeg var dig ville jeg sikre mig som step 1 at de justerbare takthjul står fuldstædigt som standard - bare for at udelukke dette som årsag før du går videre
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 29. jul 2008 10:44

Jeg går da ud fra som en selvfølge, at du har diskuteret HLA'erne med ham:

Skal eller skal de ikke kunne presses sammen?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 13:07

Det er helt sikkert at toppakningen ikke er vendt forkert, for som du nævner så kan det virkelig lave ged i systemet, hvis nogle oliehuller bliver stopppet på den måde. Det med takthjul er bestemt en mulighed og noget som skal undersøges i dag, men kan ikke forstille mig at det er dem som er problemet. Hasse har jo sat sådan nogne på og går udfra at han satte dem på, så de matchede de gamle takthjul, samt at der var sat markeringer på knasterne, så de stod som før udskiftningen af takthjul. Det er ihvertfald den måde jeg har gjort det på.
Jeg kan ikke afvise at der kan være et stoppet oliehul, så det skal bestemt også undersøges. En måde man kunne undersøge det på, var ved at tage knaster, løftere og tændrør ud. Der efter starte bilen, kun med starteren, så vil det været meget tydeligt om der kom olie op af de huller i topstykket, som passer sammen med hulerne i løfterne. Hvis nu at stempler og ventil på en eller anden måde havde ramt hinanden, så kunne man nemt tjekke for skade på ventilerne ved at tage sin hjemme komressor og lave en pakning omkring den, stikke den ned hvor tændrøret burde side også blæse luft ind i forbrændingskamret. Hvis man så kan mærke eller høre luft komme ud igennem udstødnings eller indsugningsmanifold, ja så er der sikkert en beskadig ventil eller ihvertfald en utæthed, imellem ventilen og sædet. Egentlig nogle meget gode små fif, til at lave nogle tjek på motoren.

Med hensyn til HLA, så udelukkede han overhoved ikke den mulighed at nogle af dem ikke virkede korrekt. De skal være hårde når de er i brug. Da jeg tjekkede alle sammen, imens de sad i topstykket, var der 8 som var mindre hårde end de 8 andre. 2 i indsugningen og 6 i udstødningen. Alle kunne trykkes sammen selvfølgelig, det er jo kun et spørgsmål om at lægge nok kraft i. Jeg trykkede på dem med et gummiskaft. Da jeg havde tjekket dem, lavede jeg et skema og en tegning over hvilke som var lidt blødere end andre. Min far er smed og er vant til at bygge motor og skifte lejer osv, så han er tit rundt og lokalisere fejl på maskiner på en fabrik (jeg er ikke god til at lokalisere sådan noget, kun ved at lytte mig frem, det kræver noget erfaring). Så jeg lavede en lille test, hvor han med et stetoskop, lytte til topstykket og derefter fortalte mig i hvilket område han mente at lyden kom fra. Imens stod jeg med mit skema og tegning over topstykket og kunne se hvor jeg havde fundet løftere som måske var defekte. Sjovt nok, så udpege han nogle af de samme områder, hvor jeg havde funde bløde løftere. Så der skal nok skiftes nogle løftere, men alt det andet skal også tjekkes, så alt spiller korrekt. Jeg fortalte ham motorbyggeren om de priser jeg havde fundet på nye løftere, men det mente han bestemt at han kunne skaffe billigere, så det er jo kun godt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » tirs 29. jul 2008 13:33

Mon ikke, at vi kan gå ud fra - indtil det modsatte er bevist - at løfterne ikke skal kunne presses sammen ved anvendelse af almindelige fingerkræfter?

Selvfølgelig kan de presses sammen: Anbring svigermor ovenpå og de går i bund (og bliver samtidig ødelagt!(Undskyld svigermor))

JEG tvivler meget stærkt på, om man kan høre forskel på klikkeri, som skyldes feks. 2 defekte løftere eller 8 ditto.

Fald til patten:
Få fat i de løftere.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 14:02

Er fuldstændig enig Hasse, med at man ikke kan høre forskel på hvormange løftere der virker og ikke virker. Når man lytter på topdækslet, så tikker alt nedeunder, da lyden forplanter sig. Men man kan sagtens høre at vise steder er tikkeriet væsentlig højere end andre steder, altså må det være i det område der er størst chance for at der er noget som ikke er som det skal være. At de områder hvor det tikker mest, så falder sammen med de steder hvor de blødere løftere er, håber jeg på er en indikation om at her er der noget som skal skiftes.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Re: SÃ¥ er der lyd fra motoren............

Indlægaf motorbøllen » tirs 29. jul 2008 14:14

Føj for pokker for en lyd.

Hvor meget endeslør var der i krumtap, knastaksel og vandpumpe, og diverse aksler med lejer på?

Er det måske en defekt krydspind til plejlstang?
Kunne godt lyde som en sådan.

Du skal nok påregne at skille den ad igen, og kontrollere ALT hvad der har lejer og om dine stempelringe og stempler passer til cylindrerne.
Jeg synes det lyder lidt henad en Daihatsu som jeg engang skiftede plejlstænger på.
For hvis der er lidt slup i krydspindene lyder den som en simca, og hærger på længere sigt.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 21:05

YES Sir så er fejlen fundet. Og på nej siden har vi: Pejlstænger, pejlstangslejer, vandpumpe, krumtap, krydspinde, toppakning, stempelringe og alt andet godt fra blokken.

Knastaksel og ventilløftere kan man godt sige måske til, men de var ikke helt skyld i den ubehagelig lyd alene.

Jeg tjekkede indstillingen for tandremmen, takthjul, knaster og stempler og alt var 10000000000% iorden også selvom at det var justerbar takthjul fra FM. Derefter tog jeg tandrem og knaster, så der var frit til løfterne. Alle løfterne blev testet igen. Med skaftet af en hammer blev alle løftere trykket ned. Alle løftere i indsugningssiden, var sten hårde og meget svære at trykke bare lidt. I udstødningsiden var de knap så hårde. Det var også det der var resultattet sidst jeg testede dem. Hmm Jeg undersøgte knasterne og lejerne og fandt at der var slidtage at se på den knast der høre til udstøgningsventilerne, samt på lejerne. Det kunne ikke mærkes med en finger, men kunne tydeligt ses. Jeg tog løfterne ud og satte knasten i, for at tjekke for eventuelt slør, når den var spændt fast. Dette var ikke tilfældet. Men noget kunne tyde på at der var et problem i udstødningssiden af topstykket. Knaster og løftere var væk og nu til næste test. Som jeg var blevet anbefalet, så ville jeg turne motoren kun ved hjælp af starteren, imens at der blev holdt øje med topstykket. Nøglen blev drejet over og starteren holdt motoren gående OG HOLY S**T, så kom der da en åbenbaring. I indsugningssiden, væltede olien ud af samtlige smørehuller og de holdere som ventilløfterne sidder i blev med det samme fyldt fuldstændigt op. Hvad skete der i udstødningssiden...............Tja intet, det var meget meget lidt olie der kom ud af smørekanalerne. Hvilket må være årsagen til slidtagen på knasten og lejerne, må være årsagen til de blødere løftere, må være årsagen til ventilklapren fra 8 løftere i udstødningsiden.

Nu har jeg pillet topstykket ud af bilen for at rense alle oliekanalerne. Toppakningen sad fuldstændigt korrekt, så den dækkede ikke for nogle oliekanaler. Hvad jeg ikke ved er om det er oliekanaler i blokken eller topstykket, som forhindre et ordentlig flow til udstødningssiden, men det skal jeg nok finde ud af her de næste par dage.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Felix » tirs 29. jul 2008 21:29

Tillykke - Super følelse at have fået sat fingeren på problemet ik :D Held og lykke med den videre fejlfinding af hvor blokeringen sidder.
Det er iøvrigt et super flot motorrum du har fået lavet.
Lidt i siden af tråden - undskylder min nysgerrighed - Ved du hvor meget ændringen i topstykke og stempler har betydet for kompressionsforholdet og har du kunne mærke forskel i motorgangen pga. det?
Har selv en idé om at det vil være en god idé at forøge kompressionsforholdet - Både for at hive mere effekt ud men også for at forbedre benzinøkonomien. Motoren er jo standard temmeligt lavkomprimerende
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Claus » tirs 29. jul 2008 21:32

Ja, mit bedste forslag var en forkert vendt toppakning - krydser mine fingre for at du finder en løsning.
Denne er altid god at have liggende http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=81909
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 21:42

Ja det er en fed føelse at være næsten sikker på at problemet er fundet. Resten er bare hårdt arbejde, men færre bekymringer. Jeg ved ikke præsict hvormeget min ændring af topstykket har påvirket kompressionen, men de nye stempler har. De stempler jeg har sat i har sænket kompression fra 9:1 til 8,5:1. Dette er jo ikke specielt logisk, da det burde sænke effekten. Tilgengæld giver det en hel del logik, når der engang kommer tryk på bilen :wink: . Stemplerne er købt hos FM. De har også nogle stempler som giver en kompression på 11:1. Dette burde bestemt give dig mere effekt på en NA tunet motor, men tryk er ikke en god ide, for så brænder stemplerne af. FM anbefaler ligeledes at man skifter til en bedre motorstyring ved den højere kompression, ellers risikere du ligeledes at brænde stemplerne af ved en track day, eller hård kørsel.
Med hensyn til motorgange, så er den utrolig rolig (lige med undtagelse af det der lyd), men der er næsten ingen bevægelse i motoren og under kørsel, mærkes der heller ikke nogen vibrationer fra motoren, selvom at jeg har sat nye og stive motor bøsninger i. Til gengæld kan jeg mærke en stor forskel med min nye kobling. Den er nem at træde, men den tager bare fat, når den bliver sluppet :) .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf altid6 » tirs 29. jul 2008 21:44

Claus skrev:Ja, mit bedste forslag var en forkert vendt toppakning - krydser mine fingre for at du finder en løsning.
Denne er altid god at have liggende http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=81909

Ja det er den. LÃ¥nte en fra arbejde og den overbeviste mig om at lyden helt sikkert kom fra topstykket og ikke fra blokken.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 29. jul 2008 22:01

Thansen har også stetoskopet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » tirs 5. aug 2008 08:09

Så er der lyde fra motoren igen........................Men denne gang er det de rigtige lyde :D . Mit motor projekt er færdigt og bilen spinder som en mis. Ingen tik, bank, ping eller andre lyde som ikke skal være der. en fornøjelse at have ens baby tilbage i topform :D .
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 08:38

Et STORT teløgge fra Helsingør!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tirs 5. aug 2008 08:54

Du skal vel ha' den på rullefelt, når den er kørt ind.

Og det må være snart, da du du skal med til Sturup 27. dm.

Sku' vi gøre det samtidig??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger