af altid6 » tirs 29. jul 2008 13:07
Det er helt sikkert at toppakningen ikke er vendt forkert, for som du nævner så kan det virkelig lave ged i systemet, hvis nogle oliehuller bliver stopppet på den måde. Det med takthjul er bestemt en mulighed og noget som skal undersøges i dag, men kan ikke forstille mig at det er dem som er problemet. Hasse har jo sat sådan nogne på og går udfra at han satte dem på, så de matchede de gamle takthjul, samt at der var sat markeringer på knasterne, så de stod som før udskiftningen af takthjul. Det er ihvertfald den måde jeg har gjort det på.
Jeg kan ikke afvise at der kan være et stoppet oliehul, så det skal bestemt også undersøges. En måde man kunne undersøge det på, var ved at tage knaster, løftere og tændrør ud. Der efter starte bilen, kun med starteren, så vil det været meget tydeligt om der kom olie op af de huller i topstykket, som passer sammen med hulerne i løfterne. Hvis nu at stempler og ventil på en eller anden måde havde ramt hinanden, så kunne man nemt tjekke for skade på ventilerne ved at tage sin hjemme komressor og lave en pakning omkring den, stikke den ned hvor tændrøret burde side også blæse luft ind i forbrændingskamret. Hvis man så kan mærke eller høre luft komme ud igennem udstødnings eller indsugningsmanifold, ja så er der sikkert en beskadig ventil eller ihvertfald en utæthed, imellem ventilen og sædet. Egentlig nogle meget gode små fif, til at lave nogle tjek på motoren.
Med hensyn til HLA, så udelukkede han overhoved ikke den mulighed at nogle af dem ikke virkede korrekt. De skal være hårde når de er i brug. Da jeg tjekkede alle sammen, imens de sad i topstykket, var der 8 som var mindre hårde end de 8 andre. 2 i indsugningen og 6 i udstødningen. Alle kunne trykkes sammen selvfølgelig, det er jo kun et spørgsmål om at lægge nok kraft i. Jeg trykkede på dem med et gummiskaft. Da jeg havde tjekket dem, lavede jeg et skema og en tegning over hvilke som var lidt blødere end andre. Min far er smed og er vant til at bygge motor og skifte lejer osv, så han er tit rundt og lokalisere fejl på maskiner på en fabrik (jeg er ikke god til at lokalisere sådan noget, kun ved at lytte mig frem, det kræver noget erfaring). Så jeg lavede en lille test, hvor han med et stetoskop, lytte til topstykket og derefter fortalte mig i hvilket område han mente at lyden kom fra. Imens stod jeg med mit skema og tegning over topstykket og kunne se hvor jeg havde fundet løftere som måske var defekte. Sjovt nok, så udpege han nogle af de samme områder, hvor jeg havde funde bløde løftere. Så der skal nok skiftes nogle løftere, men alt det andet skal også tjekkes, så alt spiller korrekt. Jeg fortalte ham motorbyggeren om de priser jeg havde fundet på nye løftere, men det mente han bestemt at han kunne skaffe billigere, så det er jo kun godt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper