Nu kan jeg se at der alligevel hersker lidt tvivl om hvad der sker hvis remmen skulle gå sig en tur. Samt om man bare kan køre videre eller ej. Der er ofte megen fokus på reserve hjul, ekstra benzin, samt tandrem mv. Men ikke på generatorremmen VEL !?
Grunden til indlægget var at jeg selv tænkte på hvad der mon ville ske, såfremt generatoren skulle enten stå af, eller remmen knækkede. Og det viser sig at være ret fatalt, generatoren leverer åbenbart strøm til tændspolen, og hvis den ikke virker (generatoren) vil bilen i løbet af få minutter tappe al strøm fra batteriet til tændrørene. Så selv om man slukker al lys mv. vil bilen køre død i løbet af kort tid. Der er så kommet yderligere info frem vedr. varemudvikling pga. manglende cirkulation.
Jeg ved ikke om man når at køre varm før bilen løber tør for strøm eller omvendt, men een ting er sikkert du kommer ikke langt uden den rem.
Så måske man skulle have en ekstra rem med i bilen, ihvertfald hvis man kører langt hjemmefra. Og spørgsmålet er også om man overhovedet når at opdage noget inden bilen går i stå. DERFOR er det ekstremt vigtigt at man reagerer på at ladelampen lyser, og ikke bare skyder det hen til næste gang man kommer forbi et service værksted.
Her hvad jeg fandt på nettet:
About Your MAZDA Miata MX5:
MAZDA Alternator belt / Serpentine belts are usually easy to replace and very important. Belt breaks can cause engine or component damage. Also if your Alternator belt breaks, then your vehicle will not be able to continue functioning. Your Alternator is what powers your vehicle's ignition and computer system. With the Alternator not delivering power the vehicle will atempt to run just on the Battery. Even if you have a large battery your vehicle's run time will only be in the low minutes.
Uakkkk..............
Håber ikke nogen fandt afstemningen for hjernedød, jeg mente bare det var en god måde at skabe opmærksomhed omkring hvor vigtig remmen faktisk er. Så husk at se remmen efter, især inden en lang tur hjemmefra.