Tandrem med mere

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tandrem med mere

Indlægaf Viggoman » søn 14. sep 2008 21:58

Mens I andre sikkert nød den sidste rest sommer med kluden nede kastede jeg mig ud i den længe planlagte udskiftning af tandrem m.m. I samme omgang stod vandpumpen for tur og jeg havde også sat mig for at give HLA'erne den store omgang. Plus skift af oliepakninger ved knastaksler + krumptap samt O-ring på CAS'en.

Startede i fin stil lørdag ved 14 tiden.
Billede

Det gik mere eller mindre efter bogen indtil jeg knækkede en bolt i blokken ved vandpumpen :cry: Så var gode dyr rådne. Heldigvis havde den ikke sat sig i gevindet så et 3.5 mm hul placeret exentrisk + en lille skruetrækker lavede dagens mirakel og stumpen kom ud. Hvad der stak bolten er svært at sige, den var tilsyneladende blevet strukket og dermed for lang og havde ramt bunden af gevindet i blokken. Det var et \"scary moment\".

Den gamle tandrem havde 93.000 på bagen og så lidt slap ud. Billede (det er en let finger på billedet)

HLA'erne var noget af en udfordring. Jeg fulgte anvisningen på http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=221803 og det gik så nogenlunde, bortset fra at enkelte HLA'ere var meget svære at skille ad. Endnu et \"scary moment\" opstod da jeg ved et uheld kom til at demontere den lille \"kurv\" der holde mikro kugle + fjeder i det inderste stempel. Billede Mikrofjederen gik i omløb i værkstedet...... :x Udstyret med en kraftig magnet blev gulvet \"fejet\" og endnu et mirakel: fanget! En nål i en høstak var en underdrivelse. Tip: tråden på miata.net foreskriver at der kun skal et par dråber olie i \"outer plunger\" når man samler \"inner+outer\". Det er jeg ikke enig i, da man derved fanger en del luft her. I stedet fyldes \"outer plunger\" op med olie, \"inner\" sættes i og med en lille stift klikker man på mikro kugleventilen så al luft + lidt olie slippes ud. HLA body fyldes med olie (ned i en kop) og delene samles under overfladen så der ikke er luft fanget i HLA'en.

Damn! Det tager sin tid. Når man er nået halvvejs er man ved at få grebet på det, men regn med med et par timer, alene til adskillelse, rensning og samling. Dertil tiden for at hive knasterne ud + montere dem igen.

Søndag kl. 18.30 efter ca. 9 effektive arbejdstimer i alt var bilen på jorden igen, alt var samlet og klar til at dreje nøglen. Startede som en svedske, HLA støj fra en enkelt (lød det til), men efter en hurtig tur til gennemvarm motor var al HLA støj væk. Eneste tikken nu er fra indsprøjtningsdyserne :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Re: Tandrem med mere

Indlægaf MrT » søn 14. sep 2008 23:07

Viggoman skrev:Startede i fin stil lørdag ved 14 tiden.
Billede

Det er simpelthen for sejt at jack'e bilen op på alle 4 midt på en villavej (ser det ud til?), med "dims man kan ligge på og køre under bilen" samt et bord til alt grejet ... det er god stil :D

Hvor mange naboer kom over for at give gode råd? :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » man 15. sep 2008 13:40

Yes, det er en stille villavej.

En enkelt nabo var henne med undrende øjne og spørge om jer var uddannet mekaniker.... :) (det er jeg ikke. Kun MX5 nørd)

Men det giver noget på handyman cred'en at flå knasterne af sin bil og tune HLA'erne :D Så kan de andre hygge sig med at rense risten på kuglegrillen.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Felix » man 15. sep 2008 22:15

Respekt! 8) for at du gennemfører sådan et relativt omfattende projekt på en villavej - og tak for gode råd om opfyldning af HLA'erne med olie - Skal selv til samme projekt - Ved ikke om det betyder så meget med luft derinde - Tror du ikke det bliver presset ud rimeligt hurtigt efter opstart når de hamrer derudaf af olietrykket?
Af din beskrivelse var der alligevel en der skulle sætte sig efter opstart.
Hvordan så HLA'erne ud indeni?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf MrT » tirs 16. sep 2008 01:09

Hvad er HLA'ere egentlig og hvad får man ud af at gøre det ved dem som du gjorde?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf AS DK » tirs 16. sep 2008 08:03

Felix skrev:Respekt! 8) for at du gennemfører sådan et relativt omfattende projekt på en villavej

Det minder næsten om de tidlige Haynes manualer :
"Sæt bilen på 4 kasser på rasteplads, udtag motor, skil ad, udskift krumtap og saml i modsat række følge. Nødvendigt værktøj : bilens donkraft, svensknøgle og hammer"

Spøg til side, det er sgu i orden det her. Vaskeægte gør-det-selv arbejde
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf KjaLLe » tirs 16. sep 2008 18:17

Ser godt ud Viggo - fedt bare at smide bilen på 4 bukke på villavejen 8)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf motorbøllen » tirs 16. sep 2008 19:13

Viggoman skrev:Yes, det er en stille villavej.

En enkelt nabo var henne med undrende øjne og spørge om jer var uddannet mekaniker.... :) (det er jeg ikke. Kun MX5 nørd)

Men det giver noget på handyman cred'en at flå knasterne af sin bil og tune HLA'erne :D Så kan de andre hygge sig med at rense risten på kuglegrillen.

Bare vent til næste weekend.

Så er du nødt til at udvide Viggoman´s tuneup shop, da alle dine naboer og genboer lige har noget på dytten der ikke virker.
:D

Sæt lige billeder ind af den lange kø.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Re: Tandrem med mere

Indlægaf Piphest » ons 17. sep 2008 23:06

Viggoman skrev:Startede i fin stil lørdag ved 14 tiden.
Billede

Det er altså et alt for cool billede! :D

Jeg ville ønske at jeg også selv kunne lave noget på min bil... Jeg har stor respekt for jer der selv giver jer i kast med at lave jeres biler. ;)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf And » ons 16. dec 2009 15:35

I dette tilfælde har bilen kørt 93.000 km på en tandrem. Hvor langt har din bil kørt på en rem?

Min har kørt ca. 43.000 km jævnfør manualen og 4 ½ år siden sidste skift - jeg overvejer at skifte, men synes alligevel at det er lige tidligt nok. Man bliver nok en smule mere afslappet når konsekvensen af havari IKKE er en kvadret motor :)

Intervallet er 90 eller 100.000 km og 6 år, tror jeg nok?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Bent » ons 16. dec 2009 21:55

And skrev:I dette tilfælde har bilen kørt 93.000 km på en tandrem. . Man bliver nok en smule mere afslappet når konsekvensen af havari IKKE er en kvadret motor :)

Intervallet er 90 eller 100.000 km og 6 år, tror jeg nok?

Skifter hver 3. år/60000 km, hvis motoren er tæt for olie, ellers oftere, tandremme tåler ikke olie så godt. :o
Selvom der ikke bliver kørt så meget, kan gummiet blive "træt" og revnet, også kan en "pæn" tandrem knække, selvom den ikke har kørt specielt meget
Der er udfræsninger i stempeltoppen til ventilerne, det kunne godt indikere, at der ikke er al for god plads i det forbrændningsrum.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf BNI » fre 18. dec 2009 20:59

Skiftede min rem og vandpumpe i weekenden. Der havde den gået ca. 80.000 km, og var vist ca. 9 år gammel, så det var også ved at være på tide. Remmen så dog fin ud (ved godt man ikke rigtig kan bruge det til noget).

Min servicebog siger hver 100.000 km på min NA 1,8 årgang 1994, så et skift hver 60.000 km er i god tid må man sige :D
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Claus » fre 18. dec 2009 23:51

AND: Det eneste der sker hvis din rem knækker er at bilen ikke kan køre, du skal ikke være nervøs for knækkede ventiler og revet cylinder, idet ventilen i fuld åben tilstand ikke rører stemplet der er i top.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » lør 19. dec 2009 06:27

Ad \"...med mere\".

MÃ¥ske en elektrisk vandpumpe.
Det er ihvertfal noget, jeg har på tapetet, når der skal skiftes.
Vi har det fremme før:

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... +vandpumpe
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » lør 19. dec 2009 10:33

Claus skrev:AND: Det eneste der sker hvis din rem knækker er at bilen ikke kan køre, du skal ikke være nervøs for knækkede ventiler og revet cylinder, idet ventilen i fuld åben tilstand ikke rører stemplet der er i top.

Hej Claus

Det faktum er jeg helt klar over - derfor min lidt laizzes faire tilgang til tingene :)

Jeg er af natur vedligeholder - jeg synes det er sjovere end at reparere. Men omvendt så skifter jeg heller ikke stumper bare for at skifte dem. Derfor min forespørgsel.

Og så er der også lige det faktum at ingen af os ønsker det tab af stolthed der er i at blive slæbt hjem af en autohjælp bil :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Næste

Tilbage til Diskussion