Mens I andre sikkert nød den sidste rest sommer med kluden nede kastede jeg mig ud i den længe planlagte udskiftning af tandrem m.m. I samme omgang stod vandpumpen for tur og jeg havde også sat mig for at give HLA'erne den store omgang. Plus skift af oliepakninger ved knastaksler + krumptap samt O-ring på CAS'en.
Startede i fin stil lørdag ved 14 tiden.
Det gik mere eller mindre efter bogen indtil jeg knækkede en bolt i blokken ved vandpumpen

Så var gode dyr rådne. Heldigvis havde den ikke sat sig i gevindet så et 3.5 mm hul placeret exentrisk + en lille skruetrækker lavede dagens mirakel og stumpen kom ud. Hvad der stak bolten er svært at sige, den var tilsyneladende blevet strukket og dermed for lang og havde ramt bunden af gevindet i blokken. Det var et \"scary moment\".
Den gamle tandrem havde 93.000 på bagen og så lidt slap ud.

(det er en let finger på billedet)
HLA'erne var noget af en udfordring. Jeg fulgte anvisningen på
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=221803 og det gik så nogenlunde, bortset fra at enkelte HLA'ere var meget svære at skille ad. Endnu et \"scary moment\" opstod da jeg ved et uheld kom til at demontere den lille \"kurv\" der holde mikro kugle + fjeder i det inderste stempel.

Mikrofjederen gik i omløb i værkstedet......

Udstyret med en kraftig magnet blev gulvet \"fejet\" og endnu et mirakel: fanget! En nål i en høstak var en underdrivelse. Tip: tråden på miata.net foreskriver at der kun skal et par dråber olie i \"outer plunger\" når man samler \"inner+outer\". Det er jeg ikke enig i, da man derved fanger en del luft her. I stedet fyldes \"outer plunger\" op med olie, \"inner\" sættes i og med en lille stift klikker man på mikro kugleventilen så al luft + lidt olie slippes ud. HLA body fyldes med olie (ned i en kop) og delene samles under overfladen så der ikke er luft fanget i HLA'en.
Damn! Det tager sin tid. Når man er nået halvvejs er man ved at få grebet på det, men regn med med et par timer, alene til adskillelse, rensning og samling. Dertil tiden for at hive knasterne ud + montere dem igen.
Søndag kl. 18.30 efter ca. 9 effektive arbejdstimer i alt var bilen på jorden igen, alt var samlet og klar til at dreje nøglen. Startede som en svedske, HLA støj fra en enkelt (lød det til), men efter en hurtig tur til gennemvarm motor var al HLA støj væk. Eneste tikken nu er fra indsprøjtningsdyserne