Tårnstabilisator monteret - blir det her et problem(møtrik)?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Tårnstabilisator monteret - blir det her et problem(møtrik)?

Indlægaf MrT » ons 24. sep 2008 21:04

Jeg har lige monteret sådan en bling bling tårnstabilisator, og det betyder selvfølgelig at møtrikkerne på \"tårnet\" ikke kan komme nær så langt ned som de kunne før, da der nu er et par milimeter ekstra materiale imellem.

Jeg har spændt dem med 32nm, i mx5parts instrukserne stod der 29-36nm så jeg går ud fra 32nm er okay.

Men er det her helt galt, eller kan det godt køres med? Man kan vel ikke rigtig komme til at skifte boltene, skal støddæmperne så ikke ud osv?

Webmaster, ser dit nogenlunde sådan ud også?

Billede

Billede

Og så lige et billede af det hele:

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Ken » ons 24. sep 2008 21:57

Den går ikke granberg!

Det kan virke som en detalje, men gevindet på bolten skal \"nå\" hele vejen igennem mødtrikken. Samlingen skal være stærkere end bolten for ikke at være det \"svage leg i kæden\". -hvis du forstår... Og når den ikke kommer hele vejen igennem, har den ikke den \"tænkte\" styrke.

Ved for stor belastning vil mødtrikken rive gevindet af bolten.

Var det mig... Ville jeg købe 4 stærkere og kortere mødtrikker og bruge dem i stedet.

Ken
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Ken » ons 24. sep 2008 21:59

Men ellers ser det rigtigt godt ud. Kan du mærke den?
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » ons 24. sep 2008 21:59

Glæder mig til at høre din tilbagemelding, om hvad du syntes den gør ved køreegenskaberne.
Ja et par mm længere til møtrikken, ville nok ikke skade. Omvendt når den er spændt til 32nm, så går det nok. Hold lidt øje med det, og sæt momentnøglen på efter nogle 100km. De første årgange (troede ikke at det også galdt 94') havde kortere gevind på \"top mounting\". Løsningen er her men ikke billig.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/726
Havde faktisk selv tænkt på om det ikke var muligt at fjerne gevindet, bore et hul med gevind (så den ikke falder ned) og så skrue en længere boldt i nedefra.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » ons 24. sep 2008 22:14

Jeg fandt lige en tråd på miata net omkring det samme - havde faktisk ikke set at I allerede havde svaret herinde også, så har spurgt derinde også:

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=29517

Som der er en der skriver, en \"Bill\" fra FM (flyinmiata?) påstår at han aldrig har set nogen have problemer med det, selvom bolten ikke går hele vejen igennem. Meeeen må nok indrømme at jeg da ikke er helt tryg ved situationen. Har som sagt spændt til 32nm, ved ikke om jeg skal give den et par nm mere, men vil hvertfald efterspænde senere hvis det er.

Har ikke været ude og køre endnu, da jeg mangler en 8mm umbraco nøgle til at spænde selve \"pinden\" fast med, så sådan en får jeg lige fat på imorgen og så kan jeg prøve om der er noget forskel at mærke.

Puha den var ellers dyr den der \"Suspension Top Mounting, Mk1\" ... er det den eneste løsning ellers? Som Kuksi er inde på, nævner de også på miata net noget med at bore et hul med gevind og montere en anden længere bolt. Men uanset hvilken metode, kræver det så ikke at støddæmper og fjedre skal af igen?

En skør tanke: Kan man evt. slibe et par milimeter af tårnstabilisator-beslaget der hvor bolten skal monteres, så det område bliver et par mm tyndere og bolten derved kan nå op til toppen af møtrikken? Jeg ikke helt hvad materiale det er lavet af, selve \"pinden\" imellem beslagene er alu, tror beslagene er noget metal af en art.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » ons 24. sep 2008 22:19

BH500 skrev:I just spoke with Bill at FM and he said that he has a '90 with the short bolts and STB that has been like mine for 10 years. Said he has never heard of anyone breaking a bolt or having a problem from the nut not going on all the way. The nut is thicker than many standard nuts, so the actual amount of thread engagement is fine. It did torque down to 20lbs so all should be good to roll. The brace made an incredible difference in feel in my car. Immediately noticable--smoother less turbulent ride, more steady turn in, and seems like less low speed understeer. Worthwhile upgrade for sure!

Fra: http://forum.miata.net/vb/showpost.php? ... stcount=16
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Webmaster » ons 24. sep 2008 22:46

Ja, min bolt siddder også kun \"halvt\" på.... De bliver slet ikke belastet særligt meget i forhold til så mange andre biler, da vi jo foran har dobbelte whish bones, som sammen med forbroen tager alle påvirkninger hvor biler med mcpherson ophæng overfører en stor del af belastningen til tårnet!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 08:41

Webmaster skrev:Ja, min bolt siddder også kun "halvt" på.... De bliver slet ikke belastet særligt meget i forhold til så mange andre biler, da vi jo foran har dobbelte whish bones, som sammen med forbroen tager alle påvirkninger hvor biler med mcpherson ophæng overfører en stor del af belastningen til tårnet!

AHA - så skal jeg ud og gi' den gas :D

Har du også spændt dine med 32nm, eller det kan du måske ikke huske?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 25. sep 2008 08:55

En af de ting, som jeg OGSÅ har været inde på i en anden tråd (hvor-husker det ikke).

Samme problem med min 3-punkt'er.

Gav dem noget Locktite.
Har ALDRIG oplevet eller konstateret problemer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 09:28

Loctite kan jeg godt li' :) Men det eneste jeg har, er sådan noget her - og det er ikke det du mener, vel?

Billede

(Hasse, bemærk at jeg ikke har spurgt efter billeder af dit setup denne gang...)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 25. sep 2008 09:40

Jeg brugte Loctite 243 (noget dyrt \"skidt\").
Bardahl har - og sikkert også andre - også forskellige låsevæsker- som de kalder det.

\"Find\" en låsevædske, der er permanent. Altså 'en, hvor man ikke regner med at adskille igen (Kan adskilles ved at varme emnerne op med varmepistol).

Vedr. Billeder af set-up: Ok.
Sålænge, der ikke er nogen, der forlanger et billede af mit PERSONLIGE set-up!!...Hvis du/I forstår, hvad jeg mener!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 09:40

hasse skrev:En af de ting, som jeg OGSÅ har været inde på i en anden tråd (hvor-husker det ikke).

Fandt den: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=388
(bare så andre evt. også kan finde den engang i fremtiden)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf MrT » tors 25. sep 2008 09:42

hasse skrev: (Kan adskilles ved at varme emnerne op med varmepistol).

Det var faktisk mit næste spørgsmål - hvad så når det skal skilles ad igen!! Men okay, støddæmpere og fjedre er kun 2 måneder gamle, så der kommer nok alligevel til at gå et stykke tid før det skal skilles ad igen, og så må jeg ønske mig en varmepistol i julegave så jeg har en :)
(243'eren har i øvrigt en løsrivningsevne på 20nm, så det burde være til at få af uden varmepistol, hvis det skal være...)

Jeg ser lige i harald nyborg om de har en 243'er e.l., når jeg alligevel skal på jagt efter en 8mm umbraco til at fastspænde brace'en.

Forresten - har ingen erfaring med sådanne "låse væsker", men det skal ind i møtrikken før man monterer den, korrekt? Eller skal det bare dryppes ned oven i så det selv kan løbe ned og binde hvor det kan komme ind?

hasse skrev:Sålænge, der ikke er nogen, der forlanger et billede af mit PERSONLIGE set-up!!...Hvis du/I forstår, hvad jeg mener!!!
:lol:
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » tors 25. sep 2008 09:49

Jeg må lige tilføje, at jeg købte Loctite 243, fordi jeg ike kunne få den jeg var ude efter (vist den, de kalder/kaldte blå Loctite. De sagde noget om, at den var udgået (pladr?))
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » tors 25. sep 2008 09:52

Jeg kiggede lige i køleskabet:
Den Bardahl, jeg har, hedder \"Permanent hård\" T 171.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion