Hvor driftsikker syntes du din MX5er er

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Har din MX5 levet op til dine forventninger om kvalitet og driftsikkerhed ?

Nej, der er hele tiden noget i vejen og jeg må konstant planlægge reparationer af bilen
0
Ingen stemmer
Jeg syntes den er rimelig driftsikker, men jeg må ofte bruge weekenden i garagen
0
Ingen stemmer
Bilen er som oftest i orden og jeg bruger kun få timer på egentlige reparationer
1
4%
Min bil er faktisk næsten aldrig defekt, så der er kun vedligeholdelse
17
61%
Jeg har aldrig oplevet fejl på bilen.
8
29%
En MX5 kan ikke gå i stykker, såfremt den passes ordentligt
2
7%

Afgivne stemmer : 28

Hvor driftsikker syntes du din MX5er er

Indlægaf Lennart » søn 2. nov 2008 11:11

MX5eren, eller måske især Mazda har været kendt som en af de mest
driftsikre biler du kan opstøve. Men hvor driftsikker syntes du din egen bil har været ??????
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Kuksi » søn 2. nov 2008 11:58

Har siddet og brudt mit hoved, for om der overhovedet har været bare en defekt på den, i de snart 2 år jeg har havt den.
Den eneste defekt har faktisk været tændkabler, der pludselig svigtede af og til. Der ud over langsomme elruder og lidt vand ind ved gummilisterne langs vinduet. Alt andet har været service, eller ombygninger / forbedringer. :D
Så er der noget at sige til at man er tilfreds, og så er det en 18 år gammel dame. 8)
Senest rettet af Kuksi tors 20. nov 2008 20:04, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Tore » søn 2. nov 2008 12:20

Efter over 60.000 km på 2 år har min 5'er rundet ca. 240.000 km totalt - og jeg har kun lavet service/vedligehold/opgraderinger mens jeg har haft den. Ingen defekter. Det må da siges at være temmeligt driftsikkert af en bil fra 1995 med så mange km på bagen.
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » søn 2. nov 2008 22:42

Egentligt føler jeg ikke der har været nogle særlige problemer, dem der har været er ordnet uden problemer på garanti.

Bilen har nu snart kørt 218.000 km og kører helt problemfrit uden nogle særlige skavanker. Jeg har kørt 12.000 km i den på syv mdr.

Pendlerbilen har på et år krævet to turboer, tre magnet-vacuumventiler, en luftmassemåler, en rensning af EGR og alt muligt andet småtteri. Spørg lige om jeg er imponeret over den såkaldte tyske kvalitet! Ikke en skid bedre end alt andet...
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf the chicken » ons 12. nov 2008 11:38

Har nu kørt 143.000 km i min '97er dvs den har lige rundet 200.000 - jeg har skiftet bremser, batteri, tandrem og et tændrørskabel - mere pålideligt bliver det vist ikke 8)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » ons 12. nov 2008 12:25

Det, jeg har haft med min er i småtingsafdelingen og ikke værd at skrive om. Heller ikke, hvis jeg ikke havde en skid forstand på dytter.

Det eneste, jeg umiddelbart kan komme i tanke om. For 3-4 år siden:
Var lige startet og et par 100 meter senere satte den pludselig ud (som jeg havde slukket den).
Prøvede at starte igen. Total død.
Prøvede igen, efter at have siddet og tænkt på, hvad Fanden det kunne være.

Prøvede igen...uden at have rodet med noget som helst.
SÃ¥ var den der. Siden ingen problemer.
Købte den maj 2002..små 200.000 km. Har kørt ca 60.000 km.

Og så kommer jeg i tanke om:

2-3 mdr. efter jeg havde købt den røg kølertermostaten!!!!!
Opdagede det først efter at have kørt et stykke tid.
Listede MEGET stille hjem. Med fuld blæser fra på \"varmeapparatet\"
Det var ikke sjovt!!!
Der var ikke sket noget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 12. nov 2008 12:30

And:

Du må virkelig elske dit arbejde-eller også er du sent på den.
Hurtigt frem.

Men så opdager du, at det ikke rigtig var sagen og vil hurtig hjem igen!!!!

Hvordan bærer man sig ellers ad med at smadre så mange turboer?

Men de bliver måske ødelagt af at køre for langsomt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 20. nov 2008 10:33

hasse skrev:And:

Du må virkelig elske dit arbejde-eller også er du sent på den.
Hurtigt frem.

Men så opdager du, at det ikke rigtig var sagen og vil hurtig hjem igen!!!!

Hvordan bærer man sig ellers ad med at smadre så mange turboer?

Men de bliver måske ødelagt af at køre for langsomt?

Ryger sku nok lidt off-topic med dette indlæg!

Sagen er nu lidt speget Hasse... min bedre halvdel siger jeg kører MOFFA-kørsel det meste af tiden, hvertfald i pendlerbilen. Jeg er skadet af dieselmotorer og er af den mening at sådant nogle ikke skal belastes før de er gennemvarme. Den når for det meste at blive rigeligt gennemvarm da jeg normalt kører de 289 km til mit arbejde i et hug og meget sjældent er ude af 5. gearet undervejs. Derudover lever jeg på momentet og skifter ofte gear ved. 1500 - 1800 omdr. når jeg kører diesel, absolut en anden verden end i MX-5!

Bilen jeg købte brugt sidste år smed efter 7500 km turbinehjulet på turboen. Retur til sælger der skiftede turbo på garanti - bilen tilbage igen, den kørte af helvede til og gik konstant i nødprogram. Undersøgte selv en masse ting og prøvede at skifte ventiler og vacuumslanger indtil jeg opdagede at den variable geometri på turboen ikke regulerede som den skulle = motoren fik MAX ladetryk og røg i nødprogram ved ca. 1,5 bar.

Retur til sælger igen igen, med henvisning til turboen - dette troede han vist ikke på og skiftede flere af de tidligere nævnte komponenter i jagten på fejlen. Efter en uge gav han op og smed bilen videre til andet værksted, de kvitterede med at skifte turboen igen igen. Herefter hentede jeg igen min bil og kørte i den, men kunne konstatere at den havde nogle udsættere ved lav belastning omkring 1400 - 1500 rpm.

Min tro på sælgers værksted er ikke så stor længere, så jeg gik selv i gang med grundig(langsommelig!) fejlsøgning og søgte sparring hos et mærkeværksted. Her fandt jeg så ud af at min motor led under en fejlkonstruktion på EGR-ventilen der krævede ekstra drøvling. Dette problem afhjalp jeg så selv og rekalibrede min EGR ventil, samt skiftede et par vacuum-ventiler som sælger havde fejlmonteret. Bilen kører udemærket nu, men for satan der har været meget bøvl og mange timers fejlsøgning for at nå hertil!

MX-5'eren er nu den stabile bil i husstanden - den der altid starter og kommer frem!

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Hmm

Indlægaf Claus » tors 20. nov 2008 12:49

AND: Det lyder som om at du har en bil i VW familien, siden du har så mange problemer.
Her på arbejdspladsen har jeg endnu ikke rendt ind i en VW ejer, som ikke har oplevet minimum en af de problemstillinger som du taler om - tager jeg fejl, når jeg nævner navnet VW ?

Jamen problemer med MXéren jo har det ved hver 10.000km når jeg skal skifte olien, det oliefilter er pokkers besværligt at komme til.
Ellers nej, har ikke oplevet driftmæssige problemer, ud over dengang jeg kom lidt for meget olie på luftfilteret så luftmasse måleren blev olieret.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 20. nov 2008 12:57

Claus:
Hvordan opdagede du, at luftmassemåleren var olieret?

(Du må ha' overvejet et relocationkit til oliefilteret. Hvorfor er det fravalgt?)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 20. nov 2008 18:19

@Claus:

Ja det er et produkt fra VW koncernen, fejlene jeg har lidt under er desværre flere af de gængse børnesygdomme denne familie lider under. Bilen har dog ikke et VW logo på fronten, det er jeg ikke villig til at betale for! Dermed sagt er jeg stadig glad for bilen, når den kører... den virker derudover ganske solidt skruet sammen og især mht. rustbeskyttelsen, så kan de altså noget som japanerne burde tage kraftigt ved lære af! Min næste hverdagsbil bliver med rimelig sansynlighed en bil fra samme koncern, dog nok en lidt mere \"ydmyg\" model.

Brugeravatar
And

For en uge siden ville havde påstået min var perfekt

Indlægaf BB » tors 20. nov 2008 18:59

Men i onsdags blev jeg ramt af en lysende rød lampe, eller rettere sagt der opstod et elektrisk problem og det var tydeligt der ikke blev hældt stræm på batteriet :!:

Jeg checkede generator remmen uden at finde fejl og forsøgte derefter at oplade batteriet med en tilfældig oplader (det var en chance at tage, men konstateringen var at batteriet var gamelt og alligevel med en begrænset forventet levetid.). Batteriet overlevede ikke og jeg købte så et nyt, måtte erkende at som forveneligt fortsatte problemet og mandag luskede jeg så til det lokale Mazda værksted. Tirsdag kunne jeg så hente min bil, problemet er blevet løst med en ny generator(en ombytter) og jeg er så blevet ca. 4500.- fattigere (+900.- til batteriet) :o

Uanset ovenstående så vil jeg hævde, at min MX-5 er næsten perfekt og det er fint i tråd med jeg har set netop 99' NB årgangen vinde en stor engelsk undersøgels af hvor meget bøvl der er med biler.

Jeg har haft min Mazda i 23 måneder, 16-17.000 km, og bortset fra generatoren, en pap CD-afspiller der døde og afløbsrør der var stoppet så der kom vand i bagagerummet har der været nul problemer. Før min tid har biler kørt knap 90.000 km og jeg kan af papirerne se der engang er blevet skiftet et forhjulsleje. Når jeg tænker på hvad man ellers høre folk oplever, så må en MX-5 være næsten perfekt :)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Claus » tors 20. nov 2008 20:08

Hej Hasse

Jeg olierede mit open air filter og var måske lidt for generøs med luftfilterolien.....bilen startede perfekt og tog omdrejninger i frigear, men når den skulle trække op i de høje omdrejninger, begyndte den at eftertænde og ikke trække igennem \"hostede og hakkede\"

Ja, har overvejet et relocationkit til oliefilteret, men problemet er at man ikke får fjernet alt snavset når olien skal skiftes....så må jeg blot bruge de 20min ekstra det tager for mig at få det gamle filter af.

Hej And

Rustbeskyttelse, jamen det koster godt 4000kr så har japser bilen en fantastisk god beskyttelse - alle biler uanset fabrikat skal ifølge FDM efterbehandles.
Ja, det er pokkers at det solide ikke virker efter hensigten, men så kan man altid åbne døren og lukke den igen når bilen ikke fungerer...Ja, drift stabiliteten kan man ikke tage fra japanerne, de er fejlfrie og driftsikre år efter år. MX-5 er igen kåret til og være den mest drift stabile bil på det engelske marked.....slå den Mercedes, Audi, VW og alle i andre...

http://www.reliabilityindex.co.uk/man_i ... e=relindex
Jo lavere score jo bedre.

http://www.bt.dk/article/20070710/bil_o ... 0636/1308/

Men når alt kommer til alt, hvor produceres bilerne, ja Honda, Nissan og Mazda produceres og udvikles i England og mange VW og Audi modeller produceres i de tisligere østlande.
Senest rettet af Claus tors 20. nov 2008 20:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » tors 20. nov 2008 20:23

Er ikke helt med ang. \"at ikke alt snavset bliver fjernet\", hvis det er et relocation kit (Tænker IKKE på, hvis der er oliekøler).

Slangerne går da nedad til motoren.
Oliefilteret skiftes da samtidig med oien. Ikk?
Er det restolien/-skidtet i slangerne, du tænker på?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » tors 20. nov 2008 20:26

Ja, jeg tænkte på den model med oliekøler monteret, det andet kit ser lidt \"fimset\" ud og jeg har lidt svært ved at se hvor filteret skulle placeres.
Men råd og erfaring modtages gerne.
Brugeravatar
Claus

Næste

Tilbage til Diskussion