hasse skrev:And:
Du må virkelig elske dit arbejde-eller også er du sent på den.
Hurtigt frem.
Men så opdager du, at det ikke rigtig var sagen og vil hurtig hjem igen!!!!
Hvordan bærer man sig ellers ad med at smadre så mange turboer?
Men de bliver måske ødelagt af at køre for langsomt?
Ryger sku nok lidt off-topic med dette indlæg!
Sagen er nu lidt speget Hasse... min bedre halvdel siger jeg kører MOFFA-kørsel det meste af tiden, hvertfald i pendlerbilen. Jeg er skadet af dieselmotorer og er af den mening at sådant nogle ikke skal belastes før de er gennemvarme. Den når for det meste at blive rigeligt gennemvarm da jeg normalt kører de 289 km til mit arbejde i et hug og meget sjældent er ude af 5. gearet undervejs. Derudover lever jeg på momentet og skifter ofte gear ved. 1500 - 1800 omdr. når jeg kører diesel, absolut en anden verden end i MX-5!
Bilen jeg købte brugt sidste år smed efter 7500 km turbinehjulet på turboen. Retur til sælger der skiftede turbo på garanti - bilen tilbage igen, den kørte af helvede til og gik konstant i nødprogram. Undersøgte selv en masse ting og prøvede at skifte ventiler og vacuumslanger indtil jeg opdagede at den variable geometri på turboen ikke regulerede som den skulle = motoren fik MAX ladetryk og røg i nødprogram ved ca. 1,5 bar.
Retur til sælger igen igen, med henvisning til turboen - dette troede han vist ikke på og skiftede flere af de tidligere nævnte komponenter i jagten på fejlen. Efter en uge gav han op og smed bilen videre til andet værksted, de kvitterede med at skifte turboen igen igen. Herefter hentede jeg igen min bil og kørte i den, men kunne konstatere at den havde nogle udsættere ved lav belastning omkring 1400 - 1500 rpm.
Min tro på sælgers værksted er ikke så stor længere, så jeg gik selv i gang med grundig(langsommelig!) fejlsøgning og søgte sparring hos et mærkeværksted. Her fandt jeg så ud af at min motor led under en fejlkonstruktion på EGR-ventilen der krævede ekstra drøvling. Dette problem afhjalp jeg så selv og rekalibrede min EGR ventil, samt skiftede et par vacuum-ventiler som sælger havde fejlmonteret. Bilen kører udemærket nu, men for satan der har været meget bøvl og mange timers fejlsøgning for at nå hertil!
MX-5'eren er nu den stabile bil i husstanden - den der altid starter og kommer frem!