Vedligeholdelse?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vedligeholdelse?

Indlægaf brutalis » tors 20. nov 2008 08:05

Hej Alle!

Ska´ jeg skifte olie på den lille blå, inden den ryger i hi??

Og hvilke andre ting ska´ jeg gøre før jeg kan sætte den væk for vinteren!? På forhånd tak! :)
brutalis

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Lennart » tors 20. nov 2008 09:14

Umidelbart kan jeg ikke se hvad et olieskift skulle udrette. Jeg ville hellere
give bilen en god vask, ude og inde, og under. Her tænker jeg på at skidt og møj i en kold og fugtig vinter får masser af tid til at gnave. Jeg ville
sørge for en god udluftning omkring bilen. Og ellers starte den op af og til
for at lufte den lidt ud i motoren. Måske rulle den lidt frem og tilbage for at undgå at dækkene tager skade. Og endelig sørge for at kølervæsken er frostsikret.
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Viggoman » tors 20. nov 2008 09:31

Olieskift er faktisk det beste du kan gøre før et vinterhi. Gammel olie indeholder sodpartikler og ikke mindst syrerester, som vil angribe de indvendige dele af motoren når den står stille.

Så kør bilen godt gennemvarm, skift motorolie, fyld tanken op og gør bilen ren ude og inde. Og sørg for den er tør. Resten er op til hvor godt et vinterhi du har (lav luftfugtighed)

Se også: http://www.miata.net/garage/winterprep.html
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tors 20. nov 2008 09:46

Skift af olie inden længere tids opbevaring er i min verden altid godt. I teorien(!) kan det skade med \"brugt\" olie, der kan forekomme kondens i olien, og helt sikkert syre der virker korroderende. Til foråret havde du nok alligevel skiftet olien og den tager ikke skade af at befinde sig i motoren vinteren over.

Brændstoftanken fyldes HELT op for at undgå korrosion.

Vask og polering er også godt, det forhindrer at skidt og nedfald kan sætte sig fast på bilens flader. Derudover opdages lettere hvis der er noget ved overfladerne der halter lidt og måske bør have lidt opmærksomhed.

Bilen kan evt stilles på bukke så hjulene hænger frit, men jeg ville nok nøjes med at pumpe lidt ekstra luft i dækkene. Se ved bilforhandlerne der står bilerne jo også længe nogle gange uden at dækkene bliver skæve af det??

Ruderne bør stå på klem så der kan cirkuklere luft igennem kabinen.

Jeg har selv min bil stående i garagen hvor jeg også har en affugter der sørger for at fugtigheden aldrig kommer over 55 - 60% - Meeen jeg lufter den nok i det gode vejr i løbet af vinteren :wink:

Efter råd fra Andreas Fast giver jeg min kaleche en kærlig behandling for at den holder længe. Syninger og gummilister får en god gang flydende silicone og de plane yderflader giver jeg en omgang Autogloss \"vinyl-gejl\".

For anden inspiration se evt. denne tråd: http://www.cuoresportivo.dk/index.php?n ... ic&t=12173
Bemærk referencen til de to typer obevaringsposer: Carcoon og Permabag

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Diskussion