Bremse kit

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » tors 12. mar 2009 12:51

Claus skrev: - samtidig har skiven en rigtig stor indflydelse om gasdampene som opstår i friktionen mellem belægning og skive om de kan komme væk eller om de ligger som en "hinde" og gør bremserne svampede i pedalen.

Den skal så lige udfordres :P : her et citat fra Wikipedia: "The "gaseous boundary layer" is an hot rod mechanics explanation for failing self servo effect of drum brakes because it felt like a brick under the brake pedal when it occurred. To counter this effect, brake shoes were drilled and slotted to vent gas. In spite of that, drum brakes were abandoned for their self servo effect. Disks do not have that because application force is applied at right angles to the resulting braking force. There is no interaction.

Adherents of gas emission have carried that belief to motorcycles, bicycles and "sports" cars, while all other disk brake users from the same automotive companies have no holes through the faces of their discs, although internal radial air passages are used. Vents to release gas have not been found on railway, aircraft and passenger car brakes because there is no gas to vent. Meanwhile heavy trucks still use drum brakes because they offer more heat dissipation than disks that would fit in the same space. Railways have never used internal expanding drum brakes because they cause skidding, causing expensive flat spots on steel wheels."

Link til siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fade

Og også denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Claus » tors 12. mar 2009 13:15

Ja, men her ser man kun en argumentation hvorfor han ikke mener at gas er et problem på skivebremser....

Gas opbygges mellem skiver og klodser og skal have mulighed for at komme væk og så taler de om huller i skiverne og man ser jo ikke huller i skiverne på fly, tog og lign, så er derfor er det ikke aktuelt.

Men min argumantation går nu ikke på huller eller lign.
Men jeg tænker på udformningen af klodserne...har du aldrig bemærket at dine klodser er opdelt i 2, med en bred kanal imellem, på trods af der kun er tale om et enkelt stempel - hvad tror du dette skyldes ?
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » tors 12. mar 2009 13:36

Vand......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tors 12. mar 2009 15:33

Til orientering:
Jeg har jo de der turbo groove discs fra Mx5parts.
Jeg har i en anden tråd været inde på, at dem på baghjulene var rustne på arealet ind mod centrum.
Kom også til den conclussion, at dette sikkert skyldtes fejlbehandling fra min side (stålbørste), som havde medført, at den beskyttende belægning var \"forsvundet\".

Istedet for at begynde at eksperimentere med maling, købte jeg nogle nye.

OG så kommer det...(endelig):

De er jo forsynet med riller og fordybninger, men efter ca 40.000 km var disse RILLERNE faktisk blevet fyldt godt op med rust (og klodsemateriale?).
Og mest på indersiden!!! (Siden, hvor stemplet er)
SÃ¥ en evt. positiv effekt af disse riller, er nok fordampet sammen med de andre \"fordampninger\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 12. mar 2009 17:38

Når nu snakken går på bremser, så se lige disse \"skønne\" tilbud på standard bremser. Det er da vildt billigt. Har selv kørt med EBC Kevlar klodserne de sidste 2 år, og været godt tilfreds.
http://www.mx5parts.co.uk/2009-03-12.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf UlrikK » tors 12. mar 2009 17:50

Claus jeg er ikke i tvivl om at brake assist systemer er godt til katastrofe opbremsninger, men det er vel også det eneste systemet kan / er udviklet til? Jeg tror ikke mange MX5 ejere skifter bremser med tanke på katastrofe opbremsninger ;-)
UlrikK

Indlægaf Claus » fre 13. mar 2009 09:18

Ulrikk, nej enig, det er til katastrofe opbremsninger eller sagt på en anden måde man opnår den mest optimale og nu her opbremsning, hvilket der også er behov for på en trackday når man passerer sit bremsepunkt - men nu tror jeg kun at det er den FL NC model der har bremse assistent som standard - og så er det her at opgradrede bremser med større skiver vil kunne erstatte brake assistent, det var det eneste jeg mente med det jeg skrev.

Kuksi : WAW, det er billigt og et tilbud man ikke kan sige nej tak til og tak for den info.
Vedr. EBC, jeg har ikke prøvet de røde Kevlar klodser fra EBC, men forrige år kørte jeg med EBC Green Stuff klodser og de virkede rigtig godt,, altså indtil belægningen røg af \"tror det skyldes dårlig lim\" det kunne medføre et havari, hvis højre forhjul pludseligt blokerede på motorvejen hvis klodsen satte sig i klemme....Andreas fortalte at det havde han oplevet flere gange med de EBC klodser, så jeg tør desværre ikke EBC klodser mere...Andreas smed dem ud og monterede original klodser :-(
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Danny » fre 13. mar 2009 11:09

> Claus

Uhyggelig historie! Dem går jeg også lidt uden om så. Men ved du om det kun gælder deres et-eller-andet-Stuff klodser eller også deres mere normale klodser, som dem der er med i ugens tilbud? For det er jo ellers virkelig billigt, jeg tror jeg køber et sæt bare til reserve. Det sæt til alle hjul koster jo hvad to forskiver alene plejer at koste :o
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf altid6 » fre 13. mar 2009 11:13

Jeg er på mit 3 sæt Green stuff klodser og har aldrig haft problemer.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 09:34

Kuksi henviser ovenfor til:

http://www.mx5parts.co.uk/2009-03-12.html

Og så begynder man at tænke over, hvorfor og hvad der gør, at EBC turbo grove skal være så meget dyrere.

Standard disc'en og turbo grove disc'en vejer praktisk taget det samme. Nemlig:

Bag ca. 2,6 kg og
for ca. 3.3 kg
begge 230 mm.
(Ca. tal, da vægten er sket med en fjedervægt).

Så det er ihvertfal ikke vægtreduktion, der kan begrunde prisforskellen.
Og jeg tvivler på, at der er særlig stor forskel på legeringerne. Begge skiver er modtagelige for rust på skivernes yderkant (altså skivens \"højde\", hvis du måler skivens tykkelse).

Hvis man så opgraderede til 285 disc ville disc'en på baghjulet komme op på ca. 4,2 kg og forhjulets ca. 5,4 kg.

Har ikke kunnet finde nogen vægtangivelser på evt. lettere discs.

Og det er \"rigtig\" roterende masse \"vi\" taler om\". Nemlig selve skiven...ikke navet.
Det er da noget, der vil noget!!!

(Forbehold for regnefejl!!!!).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 09:51

Der skal regnes noget mere.
NÃ¥r det regner!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 15:10

Da jeg alligevel kom forbi, kiggede jeg lige ind på Niels Bohr Instituttet:

En 285 disc:
for: 5,2 kg. ca.
bag: 4 kg. ca.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » lør 14. mar 2009 19:40

Hasse, hvor får du den vægt fra hvis diuameteren bliver større ?
Hvis det er en simpel udregning du laver dig, så holder den ikke sammenlignet med de big brake kits der eksisterer på markedet, som har en væsentlig lavere vægt end original skiverne.

Forresten så kontaktede jeg MX5 parts for at høre om det var muligt at montere de riginale 270mm skiver på bilen og ja, det var skam muligt og de havde et komplet sæt med 4 skiver og EBC klodser for 650kr på tilbud...men så skal man ofre et par tusinde for nye calibre der kan gribe om den støre diameter og det var et par tusinde oveni...men alt i alt mega billigt for at opgradere til 270mm fremfor de hunde dyre bigbrake kits der er på markedet som godt nok er omkring 285mm og alu 4 til 6 stemplet calibre.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 21:17

Claus.
Du nævner ikke/henviser ikke til vægte for big brake kits.

Den rimelig korte version på beregningen:

23 cm. i diameter
\"Navet\" 13, 5 cm. i diameter
Sml. vægt 2,6 kg.
Selve skiven 0,9 cm.

Derved kan man udregne rumfanget for SKIVEN.
Multipliceres med jerns vægt 7/kbcm,

Denne udregnede vægt subtraheres for den samlede vægt på 2,6 kg.
derved fremkommer \"navets\" vægt.(Som forudsættes den samme for/bag).

Og så er det ellers bare deru'a'.

Fsv. angår forskiven samme metode, men der skal bare mingeleres lidt.
Dem samlede tykkelse er 1,8 mm.(2 skiver med luft imellem).
Og istedet for jern= 7 gr/kbcm, bliver man nødt til af bruge 4,9 gr. /kbcm.

Og så ellers deru'a'.

Det var den ØHHHHHHH rimelig korte version.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » lør 14. mar 2009 21:56

Det bli'r faktisk mere.
Vægtfylden for jern er ikke 7 men 7,9. Lidt javel, men immervæk 12-13% forøgelse.

Jeg ved sgu' ikke, hvad legering det er. Og selv om de ruster, er de nok ikke rent jern.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering