Rust i vinduesrammen ved maler - what to do?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Rust i vinduesrammen ved maler - what to do?

Indlægaf MrT » fre 17. apr 2009 06:59

Maleren har fundet rust i vinduesrammen, han skriver:

Der findes 2 ting vi kan gøre.
Jeg kan køre den om til en pladesmed, som svejser et par lapper i, eller vi kan putte noget tinspartel i

Umiddelbart lyder tinspartel som en billig løsning, som jeg tvivler på hvor holdbar egentlig er i det lange løb. Er pladesmeden ikke den rigtige vej at gå her? Det er vel begrænst hvor mange timer det kan tage en pladesmed at svejse et par lapper i, de steder, så det bliver gjort ordentligt.... right? :)

Billede

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » fre 17. apr 2009 08:03

Der skal jern i !!
Det er ikk ret dyrt, og du slipper for at hullet bliver større, både i døren og bevidstheden.
Du er endda heldig: din har rustet under brug, min har præsteret at ruste imens den stod i garage :o
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » fre 17. apr 2009 08:15

Jeg ved ikke i hvilken periode det her rust er kommet og hvor længe det har været undervejs - kan jo godt være tyskeren der har haft den før, har brugt den som vinterbil et par sæsoner :D

Når du siger \"der skal jern i\", så mener du altså skære stykket ud og svejse et par lapper i?

Det ser ud til at være oppe i hjørnerne af vinduesrammen, i nærheden af hvor kalechen sættes fast - er det et typisk sted de godt kan rustne, eller er det selvforskyldt på en måde?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » fre 17. apr 2009 09:03

Ja det er selvforskyldt; Du købte en Mx5. :D
Mx5 ruster kun et sted: mellen kofangerne.
Ja, der skal svejses lidt jern i.
Den rust se ikke gammel ud, ca et halvt år.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf MrT » fre 17. apr 2009 09:24

Det ligner godt nok et træls sted at skulle til at skære og svejse nyt i, men det må de jo se om de kan finde ud af :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf BB » fre 17. apr 2009 16:22

MrT skrev:Det ligner godt nok et træls sted at skulle til at skære og svejse nyt i, men det må de jo se om de kan finde ud af :)

Hvis du kigger her, så finder du et TV-program hvor de fixed et rust problem i samme område. Der var dog tale om en noget større del af A-stolpen og jeg er faktisk ikke sikker den reperation var god for sikkerheden.

http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=wheeler+dealers+mx-5&aq=0
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » fre 17. apr 2009 16:30

Jeg får knopper, når jeg ser sådan noget.

MrT:
Er det de øverste hjørner i forruderammen????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » fre 17. apr 2009 16:40

hasse skrev:MrT:
Er det de øverste hjørner i forruderammen????

Det tror jeg, men jeg har kun set de billeder jeg har lagt ind i denne tråd. Men det ser da ud til at være det område hvertfald.

BB - jep, jeg har skam hentet og konverterer de videoklip om så de ligger i min iTunes og på iPhone, så de ryger ingen steder :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf hasse » fre 17. apr 2009 16:54

Hvis du ikke ved det, hvem pokker skulle så vide det?
(Altså bortset fra fotografen, hvis han altså ved, hvad det er, han har fotograferet).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf MrT » fre 17. apr 2009 17:01

Fotografen (maleren) er den eneste der ved hvor det er henne, helt præcist.....
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Claus » fre 17. apr 2009 20:09

Min holdning er at når det er A stolpen så skal den til en smed der kan lave det.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf KjaLLe » lør 18. apr 2009 00:27

Går ud fra at du vil beholde bilen på længere sigt nu du får den malet og det hele, så det skal da helt klart laves prof. det der.

Så det angrebet område skal altså skæres ud, så skal der bukkes nye plader som skal svejses i, det er den rigtige måde at lave det på!

For mig ser det ud som om at der er tale om dette område:
Billede

Man kan også se nogle steder på billederne hvor malingen og grunder helt er slidt af, dette må jo være pga. at gummi listen sidder og arbejder, så måske det var en god idé at afmontere listet og behandle området herunder. Ligeledes skulle det vist være en god ting at afmontere solskærme og sprøjte ind i skrue-hullerne for at undgå rust i a-stolperne.

Og nu vi er ved rust - et lille god ting at skrive på sin forårs-klargøringsliste er at rense for skidt imellem forskærme og vangen.
Dette er jo også et af de steder vores kære biler kan begynde at ruste, rensede selv min egen her forleden, og nøj hvor gemte der sig meget skidt og lort derinde. Hvis man skruger de to nederste bolte ud i bunden af skærmen kan man lige så forsigtigt rykke skærmen et stykke ud og rense imellem skærm og vange - en god idé efter rensning er self. at give en god omgang hulrums behandling.

Og så bør dræn ved baghjulene self. også tjennes for skidt og møg da dette også er et af de udsatte steder.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf MrT » lør 18. apr 2009 11:46

Jeg tror også det er i det område, kjalle, sådan ser det hvertfald ud til på billederne.

Og ja, jeg vil da selvfølgelig gerne beholde bilen - efter malingen og en omgang rustbehandling, er den jo så god som ny :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Tilbage til Diskussion